Opspannen met vacuüm

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Ik zie dat jij er een filter tussen hebt geplaatst. Wat is het voor een filter?

Pieter,
ik heb uw vraag nog maar pas gezien, maar Rien en Paul hebben het antwoord al gegeven.
Niet twijfelen om dat er tussen te plaatsen dat vat. denk aan uw veiligheid.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
De uitleg is zeker klaar en duidelijk en alles ziet er heel mooi uit, maar toch heb ik een paar opmerkingen
- dat gedoe met die extra filters begrijp ik niet, de Gast 0523 pomp die hij gebruikt heeft ingebouwde filters die ruim voldoende zijn.
- bij het testen haalt de pomp slecht 24"-Hg terwijl de datasheet 26.5"-Hg opgeeft (oude pomp of te veel filters :confused:)
- schroefdraad tappen in een houten blok als basis voor een vacuümchuck :confused:
- een PVC afvoerbuis met hotglue aan een houten blok lijmen, hoe stevig is dit :confused:

Zoals gezegd zijn dit enkel een paar opmerkingen en vaststellingen, geen afbrekende kritiek.
Omdat opspannen met vacuüm (en bij uitbreiding alle opspan methodes) veeleer een veiligheidskwestie is, nog een veelzeggend citaat van die man zelf

Paul niet alle pompen hebben filters, ook in een filter in de slang kun je zien of er iets in zit, en dan kun je day makkelijk verwijderen.

Filters kunnen maximaal de snelheid verminderen van het bereiken van het maximale vacuum, niet de pressure.

Veel draaiers kopen gebruikte pompen, en die zijn niet altijd bekwaam om de hoogste waarden te behalen, die ook zelden nodig is voor het houden van een werkstuk en dikwijls is het maximale vacuum te hoog en moet je die verminderen, (voor kleine dingen waar je het hogere vacuum voor nodig hebt (kleine oppervlakte) is er wel een makkelijke andere methode om het vast te houden) en veel kans ook veiliger is.

Ja schroefdraad in een blok tappen word vaak gedaan, en kan zeker goed gebruikt worden in plaats van een faceplate, als je denkt dat dat niet veilig is dan gebruik je dat niet, makkelijk.

Die plastic buis zit in een groef vast gezet en het vacuum trekt dat tegen/in het hout zowel als het werkstuk, de hotglue maakt het luchtdicht en houd het ook vast, maak het ruw als je meer grip wilt hebben.

Dit systeem is een goed voorbeeld van hoe je dit op kunt zetten, en je kunt het aanpassen aan wat je hebt, of wil gebruiken.


Die disclaimer ben je wel verplicht om te gebruiken in the USA, of ze “sue you” en dan kan dat nog gebeuren, voor die reden zijn velen niet bereid om dit soort dingen op het net te zetten, :rolleyes:
 
Laatst bewerkt:

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
De vacuümpomp is kaduuk.

20170104_142905 (2) (Small).jpg

Na in totaal ongeveer een half uurtje gedraaid te hebben heeft hij de geest gegeven. PaulRT heeft 'm voor me nagekeken en dacht in eerste instantie met een revisiesetje de boel weer aan de praat te krijgen.
Uiteindelijk bleek de koppeling tussen motor en vacuümgedeelte kapot te zijn. Nieuwe koppeling besteld en gemonteerd maar door Paul en helaas toch een total-loss geconstateerd.
Jammer, maar het is niet anders. Deze pomp bleek toch een miskoop geweest te zijn. Verkoper Toxiq had waarschijnlijk ook geen idee van de staat van deze Speedivac2.
Nu heeft Paul mij een nieuwe (gebruikte) geleverd die veel meer debiet heeft dan de vorige maar een minder diep vacuüm. Dat laatste is echter helemaal niet erg. Het debiet is veel belangrijker omdat zo de altijd aanwezige lekverliezen veel sneller en beter opgevangen kunnen worden.

Hieronder de kanjer van een pomp (25 kg!!).

20170526_143533.jpg 20170526_143540.jpg
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.059
2.585
Wat is er nu stuk gegaan in je vacuumpomp? Er zitten bijna geen bewegende onderdelen in zo'n pomp, dus ik ben benieuwd wat nu het probleem is geweest.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Wat is er nu stuk gegaan in je vacuumpomp? Er zitten bijna geen bewegende onderdelen in zo'n pomp, dus ik ben benieuwd wat nu het probleem is geweest.

De koppeling was sowieso stuk. Na vervanging bleek de pomp telkens vastlopen. Voor de rest weet ik het niet; ik heb er geen verstand van, geef mij maar een lintzaag om op te knappen!
Misschien dat Paul hierna er nog wat over kan zeggen.
Hier de stukke onderdelen:

DSCN7930.jpg DSCN7931.jpg
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.059
2.585
Ik denk dat door het stilstaan een of meerdere schotjes niet soepel lopen. Vaak is het voldoende om een beetje wd-40 in de aanzuigopening te spuiten als de pomp draait. Je hoort hem dan vanzelf beter gaan lopen als de schotjes loskomen. Spuit er niet teveel in, want dan hydrolock je de pomp.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Vervelend Pieter,

Toen je de pomp bij mij ophaalde liep hij goed, we hebben de onderdruk toen ook gemeten
Ik denk dat het lange stilstaan de boosdoener is, bij mij stond de pomp(en) ook al een tijdje stil, bij jou heeft de pomp ook een jaar gestaan voor je er iets mee ging doen, je had hem inderdaad even moeten inspuiten
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Inderdaad vervelend maar ik verwijt je niets hoor.
Hij heeft een paar keer goed gewerkt en daarna over en uit. Gewoon pech gehad.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.