Opspannen met vacuüm

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Afgelopen voorjaar had PaulRT een draadje opgestart over het opspannen van houtdraaiwerkstukken mbv vacuüm: http://www.woodworking.nl/showthread.php?17586-Spannen-met-vacu%FCm&highlight=PaulRT. Aangezien ik hierin erg geïnteresseerd was vroeg ik Paul of hij naar de demodag in Halsteren zijn eigenbouwproject wilde meenemen. aldus geschiede.

Na wat uitleg en over en weer gemail de stoute schoenen aangetrokken en de pneumatische onderdelen bij Conrad besteld. Die waren snel binnen maar dan begint het pas. Er moest een metaaldraaier aan te pas komen en uiteraard een vacuümpomp. Toxiq had gelukkig nog een Speedivac2 liggen en dat was dus snel geregeld. Een metaaldraaier in de buurt was wat lastiger.
Uiteindelijk was de biljartmaat van een Radius NHN-lid bereid de boel te gaan draaien. Ik had wat foto's van Paul gehad en hier en daar zelf wat maten bij verzonnen adhv de maten van de lagers.
Het draaiwerk heeft even geduurd maar eind november was alles klaar, maar even geen tijd om er mee verder te gaan. Een paar INCA's hadden grotere prioriteit en de feestdagen kwamen eraan.

Afgelopen week van een stuk betonplex een schijf gemaakt en deze op een gietijzeren opspanplaat geschroefd met was siliconenkit ertussen. Ook de kopse kanten van het hout voorzien van sanding sealer om luchtlekkage tegen te gaan. Ik had nog wat oud verpakkingsmateriaal liggen en heb dit mbv Bisontix erop gelijmd.
Vandaag het laatste fittinkje gehaald om de pomp te kunnen aansluiten op de 12 mm slang.
Alle onderdelen in elkaar sleutelen was 5 minuten werk. de holle M10 draadstang met MC2 nylonconus door de holle as geduwd en aan de andere kant de adapter op het handwiel gezet en de boel in elkaar geschroefd.
Opspanplaat op de M33 as gedraaid, slang op de adapter aangesloten, voorgedraaide pot uit moerascypres tegen de plaat geduwd en de pomp aangezet. En warempel, de pot wordt keurig vastgezogen en is er niet vanaf te krijgen.
Hoera het werkt!
De vraag blijft nog even of het debiet van de pomp hoog genoeg is om voldoende zuigkracht te bieden voor alle maten schalen.

Hieronder wat foto's van het project.

20170104_142842 (2) (Small).jpg
Hier de pot vastgezogen op de plaat.

20170104_142850 (2) (Small).jpg
De achterkant ervan met de gietijzeren opspanplaat.

20170104_143300 (2) (Small).jpg
De holle draadstang met adapter en nylon conus

20170104_143305 (2) (Small).jpg
Een detail van de MC2 conus.

20170104_143312 (2) (Small).jpg
Hier ingeschroefd in de adapter.

20170104_143117 (2) (Small).jpg
Op de draaibank gemonteerd.

20170104_142905 (2) (Small).jpg
Dit is de pomp

20170104_142859 (2) (Small).jpg
en de meet- en regelunit.

20170104_142938 (2) (Small).jpg
Detail van de vacuümmeter.

Foto 4.jpg
Nog wat details van het binnenwerk van de adapter.

Foto 5.jpg
Nogmaals details.

De praktijk zal moeten gaan uitwijzen hoe eea gaat bevallen en zoals eerder gezegd of de pomp sterk genoeg is voor dit doel.
Mogelijk dat ik de kunststof foamlaag moet vervangen. Deze is nl erg ruw en ik denk dat een gladdere versie een beter houvast biedt.
Als iemand weet waar aan EVA-foam te komen is voor een schappelijke prijs hou ik me aanbevolen.
 

liglinisterglenn

Actieve deelnemer
30 dec 2015
111
26
eva foam: Poly-props.com

soms hebben ze dit ook in "den action" in de vorm van vloermatten

cosplayshop.be heeft ook verschillende soorten foam.
 

dehoutdraaierij

Post veel
11 nov 2010
1.121
243
Doetinchem
Pieter,
Wat je dan ook zeker even moet doen is de bodem van een mooie dunne schaal afdraaien! Dat kan een ervaring worden die je even bijblijft! :)
 

PaulRT

Actieve deelnemer
12 jul 2012
316
11
Brugge
De vraag blijft nog even of het debiet van de pomp hoog genoeg is om voldoende zuigkracht te bieden voor alle maten schalen.
De afmeting van de schaal is hier niet zo belangrijk, met een klein debiet pomp zal het enkel iets langer duren om het vacuüm op te bouwen bij een grote schaal . Het debiet van de pomp moet wel voldoende zijn om alle lekverliezen te compenseren (hout is geen luchtdichte materie).




Als iemand weet waar aan EVA-foam te komen is voor een schappelijke prijs hou ik me aanbevolen.
Ik gebruik deze EVA-PE45kg van 5mm.
 

mdamsma

Actieve deelnemer
15 mei 2011
277
19
Pieter
een vraagje tussendoor zou de pomp die jij hebt gebruikt ook geschikt zijn om mbv een zak vacuum te verlijmen?

gr Menno
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
De afmeting van de schaal is hier niet zo belangrijk, met een klein debiet pomp zal het enkel iets langer duren om het vacuüm op te bouwen bij een grote schaal . Het debiet van de pomp moet wel voldoende zijn om alle lekverliezen te compenseren (hout is geen luchtdichte materie).
Dat had ik al gemerkt. De opgespannen schaal was grofporig en dus 'goed lek'.

- - - Updated - - -

Word de schaal dan niet lid van de frequent flyers?
Om vervolgens de Flying Doctors te roepen?
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Waar zijn de filters ??, die zijn echt wel nodig met een vacuum pomp.

Closed cell (dichte cellen) schuim rubber moet je zo dun mogelijk houden, anders can het werkstuk gaan bewegen door dat het foam meegeeft.

Hier word veel 3mm of dunner foam gebruikt, of een dunne rubber ring aan het eind van een kort stuk plastic pijp gelijmd dat in de achter plaat vast zit, ook met siliconen kan een ring aan de buis gemaakt worden die je dan gelijk draait.

Ook de adapter word meestal aan het handwiel geschroefd of er ingestoken met een of twee O ringen die de afdichting maken, dikwijls zelf gemaakt van delrin of nylon, zelf gemaakt met twee dichte lagers gaan de kosten dramatisch naar beneden.

Hier een van metaal in dezelfde geest.
Vacuum system .jpg
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.056
1.687
Terkaple
www.woodworking.nl
Prachtig technisch stukje werk Pieter, handige foto's ook!!

Wel mooi, al die kennis die er is bij de verschillende forummers is en die dan weer gedeeld wordt!! :D

jaap
 
P

Pel

Guest
Mooi gemaakt Pieter, ook een mooi verslag hoe je e.a. gemaakt hebt, ben benieuwd hoe het gaat bevallen als het vol in bedrijf is.

Groet Pel.
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Pieter succes met uw vacuümtoestel.
Je zal daar heel veel plezier aan beleven.
Ik spreek al uit ervaring dankzij Paul Masyn.
Je moet ergens de stap leren zetten.
Ik heb nog een reservoir tussen geplaatst als veiligheid mocht de elektriciteit plots uitvallen bijvoorbeeld.
Het werkstuk blijft zeker nog een 30-tal seconden stevig op zijn plaatst.
Na een 5 à 10 seconden is de draaibank al tot stilstand.
IMG_3604.jpg
 

PaulRT

Actieve deelnemer
12 jul 2012
316
11
Brugge
Ik heb voor een uitleg gezocht die echt good is, moest wel wat verder terug, maar dit is nog steeds een van de beste die Ik gezien heb met wat ideen voor het zelf maken van sommige stukken.


http://www.sawmillcreek.org/showthread.php?84279-Vacuum-Chuck-System-–-How-I-Built-Mine
De uitleg is zeker klaar en duidelijk en alles ziet er heel mooi uit, maar toch heb ik een paar opmerkingen
- dat gedoe met die extra filters begrijp ik niet, de Gast 0523 pomp die hij gebruikt heeft ingebouwde filters die ruim voldoende zijn.
- bij het testen haalt de pomp slecht 24"-Hg terwijl de datasheet 26.5"-Hg opgeeft (oude pomp of te veel filters :confused:)
- schroefdraad tappen in een houten blok als basis voor een vacuümchuck :confused:
- een PVC afvoerbuis met hotglue aan een houten blok lijmen, hoe stevig is dit :confused:

Zoals gezegd zijn dit enkel een paar opmerkingen en vaststellingen, geen afbrekende kritiek.
Omdat opspannen met vacuüm (en bij uitbreiding alle opspan methodes) veeleer een veiligheidskwestie is, nog een veelzeggend citaat van die man zelf
The normal disclaimer: I have learned what I know through active participation here on SawMill Creek and trial and error. The following photos offer only a few of the many possible ways to hook up a vacuum system. Most importantly, if something doesn’t look or ‘feel’ safe to you – DON’T do it!
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Pieter succes met uw vacuümtoestel.
Je zal daar heel veel plezier aan beleven.
Ik spreek al uit ervaring dankzij Paul Masyn.
Je moet ergens de stap leren zetten.
Ik heb nog een reservoir tussen geplaatst als veiligheid mocht de elektriciteit plots uitvallen bijvoorbeeld.
Het werkstuk blijft zeker nog een 30-tal seconden stevig op zijn plaatst.
Na een 5 à 10 seconden is de draaibank al tot stilstand.

Ik zie dat jij er een filter tussen hebt geplaatst. Wat is het voor een filter?
 

Rien van Lieshout

Actieve deelnemer
20 sep 2012
699
1
Oostelbeers
Ik zie dat jij er een filter tussen hebt geplaatst. Wat is het voor een filter?

Dat is geen filter Pieter, dat is een vacuumvat wat er voor zorgt dat bij stroomuitval jou werkstuk niet metteen in de ronde vliegt.
Als de stroom uitvalt staat de draaibank niet direct stil en dan zorgt dat voorraadvad met vacuum ervoor dat het werkstuk lang genoeg vast blijft zitten tot het stilstaat.
Ik heb van Paul ook een vacuumpomp gekocht en ook ik ben bezig met het opbouwen van een systeem.
 

PaulRT

Actieve deelnemer
12 jul 2012
316
11
Brugge
Pieter, als je dat koperen stuk tussen pomp en tank bedoelt: dit is een terugslagklep (éénrichtingsventiel) om het vacuüm in de tank op peil te houden bij stroomuitval.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.