Berken plaat gezocht: 1550x1550x1

mholper

Actieve deelnemer
12 aug 2013
97
2
Hallo,

Ik ben op zoek naar 1-1.5 mm dik berkenplaat (1550x1500 mm) voor het vacuumbuigen mbv een mal. Heeft iemand een idee waar ik dat zou kunnen kopen? Op de een of andere manier vind ik het niet bij reguliere houthandels.

Bijgevoegd een foto van een IKEA speeltoestel: voor de look die ik graag wil bereiken. Ik wil graag 7-10 lagen berkenplaat lamineren tot een dikte van 12 mm met een mooi zijaanzicht. Ik heb al naar vliegtuig/buigmultiplex gekeken; maar dit zijn al 3 lagen op elkaar en is meestal slechts te vinden in 5 of 8 mm; en daarmee haal ik de gewenste 12mm niet.

Kan iemand mij verder helpen?

Alvast hartelijk dank,

michel

IMG_2941.jpgIMG_2942.jpg
 

McAvoy87

Actieve deelnemer
11 okt 2016
105
2
Beste,

Dit is ongeveer hetzelfde als ik wil gaan doen met een lamp. Ik houd een filmpje aan waarin 3mm berkentriplex wordt gebruikt, ik gebruik daar 3x die dikte voor zodat ik 9mm krijg, u kunt er zelf nog op toevoegen uiteraard zodat het de door u gewenste dikte krijgt dus nog een extra laag om de gewenste 12mm te gebruiken.

https://youtu.be/TXAeLwJ8fcw Dit houd ik aan als voorbeeld.

Het eindresultaat is niet exact wat u wenst, echter wel zeer gelijkend en mooi.

Mvg
 

mholper

Actieve deelnemer
12 aug 2013
97
2
Hallo allemaal,

Allereerst bedankt voor jullie reacties! Tof dat jullie meedenken. Ik denk dat ik het inderdaad ga opbouwen uit 2 mm dik berkenbuigtriplex.

Daarmee blijft er voor mij 1 groot mysterie over: ik lees dat je dik fineer op de lintzaag kunt maken; dit is ook de krijgen bij af.nl, en dat is 20 - 30 cm breed. Deze breedte is te verklaren door de beperkingen van de zaaghoogte van een lintzaag. Echter: de IKEA kruk die ik bij mijn eerste bericht heb gefotografeerd is rond de 40 cm breed en is toch opbouwt uit lagen van ~1 mm dik. Het lijkt erop dat massief berken plaat van 1 mm dik nergens voor consumenten te verkrijgen is. Dat is allereerst erg jammer; maar omdat ikzelf ontwerper ben, en altijd erg geïnteresseerd in hoe dingen worden geproduceerd wordt ik wel erg nieuwsgierig hoe deze platen dan gemaakt worden voor massaproductie. Weet iemand hier meer over?
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Dergelijke brede delen fineer worden niet gezaagd of gestoken, maar geschild, met een soort grote dunschiller van een draaiende stam afgehaald. Zo worden ook de laagjes die je ziet in multiplex geproduceerd. Kwestie van bestellen bij de schilfabriek, zeg maar. Alleen als je grootafnemer bent natuurlijk. Je kan fineer kopen in grotere lengtes en breedtes, bij de betere houthandel, maar dan ben je er nog niet. Wil je wat meer dan een gewone gebogen vorm, dan moeten de fineervellen verlijmd worden en in een voorgevormde pers geperst in de vorm die nodig is, al dan niet verhit. Voor de productie van een paar krukjes of iets dergelijks is die methode veel te kostbaar en/of te bewerkelijk.

Op het net is veel informatie te vinden over de productie van fineren maar ook over het maakproces van gebogen gelamineerd hout, Google is je vriend hier.

Groets, Rob.
 

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.695
99
Utrecht
Ik moet toch bekennen dat beetje googlen mij op alibaba.com toch wel het een en ander opleverde... En dan heb ik het niet over minimale orders van 25m³...
Alhoewel de standaard afmeting op 4' ligt en dus de 1,5m net niet haalt...
 
Laatst bewerkt:

Piet Groeneweg

Actieve deelnemer
13 mei 2013
612
10
H'meer
Dergelijke brede delen fineer worden niet gezaagd of gestoken, maar geschild, met een soort grote dunschiller van een draaiende stam afgehaald. Zo worden ook de laagjes die je ziet in multiplex geproduceerd. Kwestie van bestellen bij de schilfabriek, zeg maar. Alleen als je grootafnemer bent natuurlijk. Je kan fineer kopen in grotere lengtes en breedtes, bij de betere houthandel, maar dan ben je er nog niet. Wil je wat meer dan een gewone gebogen vorm, dan moeten de fineervellen verlijmd worden en in een voorgevormde pers geperst in de vorm die nodig is, al dan niet verhit. Voor de productie van een paar krukjes of iets dergelijks is die methode veel te kostbaar en/of te bewerkelijk.

Op het net is veel informatie te vinden over de productie van fineren maar ook over het maakproces van gebogen gelamineerd hout, Google is je vriend hier.

Groets, Rob.

Als iemand echt wat over fineer wil weten is dit boek een aanrader.
En wat betreft Google is je vriend.... er staat ook veel onjuiste informatie op het internet :)
Dit is het boek:
http://www.hcto.be/boek_fineer.php
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Wat Ali laat zien krijg je hier dus ook wel, bij de betere houthandel. Wel wat duurder waarschijnlijk, maar dan heb je ook in handen wat je koopt, als je begrijpt wat ik bedoel. Verkrijgbaarheid is het probleem niet, verwerken wel. Tenzij je het maar één kant op hoeft te buigen heb je een tamelijke precieze vorm / mal nodig. Voor kleine series erg kostbaar.

Groet, Rob.
 

mholper

Actieve deelnemer
12 aug 2013
97
2
Dank jullie wel! Heeft er iemand een suggestie voor zo'n betere houthandel. Google blijkt niet mijn beste vriend als ik ernaar zoek. (liefst idbv Haarlem)

Het lamineren wil ik trouwens doen met een vacuumzak in een spiraalvormige mal. Het gaat voor dit onderdeel om stroken van 100x2.5 cm. De stroken doe ik met lijm in de vacuumzak. Deze plaats ik in de mal en trek ik dan vacuum. Mijn gevoel zegt dat malprecisie niet het probleem zou moeten zijn daar de drukverdeling van vacuum uniform is en de buigstijfheid van het laminaat zich tegen de buitendiameter van de spiraal aandrukt. Wat denken jullie?
De buigrichting is ook slechts 1 richting op.

ps. dit is een onderdeel van een hobbelslak (-paard) dat ik voor mijn dochtertje bouw. Ik realiseer me dat mijn doel hopeloos ambitieus is voor een beginner als ik, maar ik ben er niet vies van om met vallen en opstaan mijn doel te bereiken. Daar leer ik een hoop van!

groeten,

michel

IMG_2672.jpg
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Zou kunnen werken, maar ik heb geen ervaring met drukzakken dus weet ik het niet zeker. Omdat je, zoals je al zegt, maar één kant op buigt zou het kunnen lukken. Ik zou die vorm zelf los buigen en klemmen, maar met een mal zal het waarschijnlijk zuiverder gaan. ik zie alleen niet zo snel hoe zo'n zak in die mal zijdelingse druk uit kan oefenen op je stapeltje stroken, waardoor er misschien ruimte tussen de stroken aanwezig blijft. Nogmaals, geen ervaring met die zakken, dus voor hetzelfde geld gaat het we goed.

De Arnhemse fijnhouthandel heeft fineer in wat grotere maten (in beuken, meen ik, berken zal ook wel). Bel ze eens, Geert van Dijk kan je ongetwijfeld de weg wijzen in deze. Trouwens, ons aller Rick Koorman van Masave zou je misschien ook wel op weg kunnen helpen.

Succes!!

Groet, Rob.
 

mholper

Actieve deelnemer
12 aug 2013
97
2
Hallo allemaal,

Nogmaals dank voor alle reacties en het meedenkwerk. Ik wil met enige trots met jullie delen dat het buigen van de zijkrul van de hobbelslak voor mijn dochtertje is gelukt! Ik heb 1.5 mm dik berken buigmultiplex bij de Arnhemse Fijnhouthandel gehaald, dit heb ik met de tafelzaak in 25 mm brede stroken gezaagd en verlijmd met Titebond houtlijm met extra lange open-tijd. Vacuumzak bleek uiteindelijk te onhandig voor de smalle afmeting van de stroken; maar 33 mini-marktkraam klemmen hebben hun werk goed gedaan. Het resultaat moet nog op de uitenden worden nabewerkt, maar dan ben ik er wel.

groeten,

michel

IMG_3452.jpgIMG_3476.jpgIMG_3447.jpgIMG_3448.jpgIMG_3450.jpg
 

McAvoy87

Actieve deelnemer
11 okt 2016
105
2
On hoeverre is het werkstuk afwijkend van de mal? Ik heb zelf een vergelijkbaar projectje maar met deze uitwerking heb ik geen rekening gehouden... 🙈
 

mholper

Actieve deelnemer
12 aug 2013
97
2
Hoi McAvoy,
Het werkstuk is nagenoeg identiek aan de mal. Ivm de spiraalvorm was het ook geen doen om een mal te maken die rekening zou houden met relaxatie over de gehele lengte. Echter: bij dit ontwerp wordt de spiraalvorm gemonteerd in een onderdeel met een uitsparing met dezelfde vorm als de mal zodat ik de krul met een beetje kracht in de juiste vorm kan drukken. Op de laatste foto kun je trouwens zien dat de krul bijna gelijk is aan de uitsparing in het witte deel, want je ziet de geul erachter bijna niet :)
Succes met je project!
 

McAvoy87

Actieve deelnemer
11 okt 2016
105
2
Is dat te berekenen dan? Ik heb er niet bij stilgestaan, maar kan ik er iets over lezen of gewoon doen?

Ik zag dat hij nagenoeg identiek was aan de mal, maar het uiteinde niet, vandaar dat ik ben geschrokken ;)
 

mholper

Actieve deelnemer
12 aug 2013
97
2
geen idee of het te berekenen is. Hang van veel factoren af. Uiteinde wijkt idd iets af, maar voor mijn ontwerp is het nog wel acceptabel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.