Gatensjabloon gebaseerd op Festool MFT

7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Dan zie ik je IBAN tegemoet. Kopieerringen en frezen worden morgen geleverd. In plaats van eerst de benches te maken maak ik inderdaad eerst maar een kopie van de mal en een paar 120x60 benchtops.

Iemand nog suggesties voor materiaal en dikte? (MDF, Betonplex, multiplex?)
 
Laatst bewerkt:

maja158

Post veel
25 mei 2010
942
86
Balloërveld (Dr)
Vanavond nummer twee gemaakt en een degelijke verpakking.
Mikes86 was de volgende die heeft aangegeven dat hij interesse had en ik heb hem een PB gestuurd.
Meer dan deze twee ga ik niet maken. Nu is het aan jullie om de sjablonen te laten rouleren, na te maken, verbeteringen aan te brengen etc.
Ik wens jullie veel succes en mooie MFT tafelbladen.

IMG_2768.jpg
Trouwens, is dit ook de eerste inzending voor kissie2017? ;)

Groet,
Jan
 

maja158

Post veel
25 mei 2010
942
86
Balloërveld (Dr)
Aangezien Mikes86 niet reageert heb ik de volgende belangstellende een mail gestuurd; Jefman
Het is ook zonde als een mal hier in een kistje blijft liggen.

Groet,
Jan
 

Deuten

Nieuw lid
13 dec 2015
5
2
Als 1 van de 2 mallen vrijkomt hou ik mij aanbevolen. Dan stuur me maar een pb.

Groeten Kevin
 
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Zo! Vandaag de 20mm frezen ontvangen van ecotools, snel gegeten en op naar de schuur.
Mal uitgepakt, kopieerring erop, centreerdoorn erin (stom systeem), ring vastdraaien, doorn eruit, frees erin, mal uitlijnen, vastzetten en....

Gaaaaan!

Het frezen gaat eigenlijk bijzonder snel, de gaten zitten goed strak en wanneer ik het gefreesde patroon over de MFT gaten leg en er een viertal benchdogs in zet lijkt alles goed uit te lijnen.

Het lukte me niet om de 20mm gaten (in werkelijkheid ±19.53mm) goed op de bench dogs aan te laten sluiten (gemeten ±19.89mm).
Naast de 20mm gaten lijkt ook de buitenste rij gaten ietwat kleiner te zijn waardoor de kopieerring niet (goed) lijkt te passen. Durfde niet te forceren. Na meten lijkt deze inderdaad ±29.92mm wat dus niet past in een gat van ±29.53mm.

Dat sommige 30mm gaten aan de kleine kant zijn is niet zo'n probleem maar dat de 20mm gaten niet op de bench dogs passen des te meer.

Misschien is het momenteel te koud (ca. -4 graden) in de schuur. Straks even kijken of ik hetzelfde meet als het 19 graden is.

Onderstaand wat foto's.

IMG_0261.jpgIMG_0262.jpgIMG_0263.jpgIMG_0264.jpgIMG_0266.jpg
 

maja158

Post veel
25 mei 2010
942
86
Balloërveld (Dr)
Dank voor deze review! Ik heb n.a.v. je bevindingen het cnc ontwerp erbij gehaald en grondig bekeken.
Wat ik echt niet begrijp is dat de 30 mm gaten aan de buitenste rij kleiner zijn dan de rest. In het bestand hebben alle gaten dezelfde diameter...
Of er moet een afwijking zitten in de cnc frees.
Het sjabloon is gemaakt van 8 mm dik plexiglas. Het krimpen en uitzetten hiervan bedraagt 0,7mm per meter per 10 graden. Dus dat kan het in mijn beleving ook niet zijn.
Iemand ideeën?
 
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Een afwijking in de CNC kan prima.
De diameter van de gaten loopt ook ietwat af van rechts naar links (de meest 20mm rechtse gaten zijn ok maar de meest rechtse gaten van 30mm lijken dan weer iets te klein.

Misschien lag het plexiglas niet helemaal vast (geklemd? gelijmd?), de frees een beetje los.
Ovale gaten ipv ronde gaten?. Misschien de ring niet helemaal rond?!

Kan vanalles zijn. Misschien meet ik niet goed? Datgezegd. De ring van 30mm blijft de ring en soms krijg ik m er gewoon niet in.

Geen probleem, maakt het werken enkel wat omslachtiger, zeker als de eerste rij gaten niet bruikbaar is. Wat dan weer op te lossen valt door het hele template om te draaien?
 
Laatst bewerkt:

hopmangj

Actieve deelnemer
2 sep 2015
68
0
wat zou kunnen is dat de gaten niet door het hart door gezaagd zijn.
probeer de meting eens van bovenaf het gat te doen en niet vanaf de voorkant.
misschien kun je van bovenaf de dog er wel in krijgen.
 
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
2 van de 5 20mm gaten passen wel. Zelf heb ik het idee dat de gaten soms ietwat ovaal zijn waardoor de gaten dus per definitie niet goed aansluiten. Het gekke is dat het merendeel van de grote gaten (hoewel soms krap) wel voldoende groot zijn.

Maja en het mysterie van het MFT template :)
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.054
62
is het stuk waar je hem tegen aan houd niet breder dan 20 mm. want die pennen zijn wel 20.

Ik heb zelf ook de mal gekregen en zag dat er 1 gat is wat ik niet moest gebruiken. wat is er mee?
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Begrijp ik het goed dat je 20mm freesjes koopt en het gat is dan 19,53mm?
Dat lijkt mij een te groot verschil om te accepteren.
Mvg, :).
 

OMG

Nieuw lid
26 dec 2013
1
0
Goedenavond allen. Ik was me ook aan het orienteren op hulpmiddelen voor het maken van mijn eigen MFT. Ik zou graag gebruik willen maken van de mal. Wat een top initiatief. Ik hoor graag wie 'm in z'n bezit heeft. Groeten Niek (Oldenzaal)
 
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Hi! ik heb de eerste hier thuis liggen maar zoals vermeld is die niet helemaal zuiver. Ik weet niet precies wie de andere nu in bezit heeft maar ik stuur je deze met plezier op.
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.054
62
Als je een liniaal langs het middelpunt van de 30mm gaten legt, dan zul je zien dat het gat wat je niet moet gebruiken 1 mm afwijkt.
Vandaar...

Thanks voor de info, Voor een klemtafel zou het geen probleem moeten zijn
 

maja158

Post veel
25 mei 2010
942
86
Balloërveld (Dr)
Het is al een poosje stil hier. Ik ben even benieuwd naar de status van de sjablonen en wie ze op dit moment heeft.
Zijn er überhaupt al tafels mee gemaakt?
Mocht het zo zijn dat de sjablonen niet gebruikt worden dan wil ik ze graag weer terug.

Groet,
Jan
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.