Gatensjabloon gebaseerd op Festool MFT

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.038
1.667
Terkaple
www.woodworking.nl
Waarom hoeven de gaten niet nauwkeurig te zijn? Als je de gaten wil gebruiken om pinnen door te steken als aanslag om een houten kader oid (haaks) te maken is het toch wel handig als ze nauwkeurig gepositioneerd staan?

Voor echt haaks werk zou ik niet op de gaten vertrouwen, niet voor niets moet je op een MFT zelf de boel haaks zetten. Begrijp me niet verkeerd, het is prachtig als je met een precies gefreesd mooi recht en haaks gatenpatroon kunt beginnen en het staat ook superstrak, maar voor het er mee werken als klemtafel is een nauwkeurigheid van achter de komma best veel...

Laat onverlet dat het een super leuk initiatief van Maja is!!! We hebben ook al de wintertool, de woodworking.nl schaafbeitels; ik zie hele interessante initiatieven met CNC en 3D prinsmachines komen, een geweldige meerwaarde van ons forum!!

jaap
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Jaap,

De gatenrijen onderling zijn zo wel haaks. Daar is zo'n sjabloon perfect voor. Om een met het sjabloon geboorde plaat haaks t.o.v. een tafel (MFT) te stellen is inderdaad nog extra afstelling nodig. Maar onderling zijn de gaten zo wel perfect haaks, en daarom komt de nauwkeuroggheid er ook wel op aan.

Gr. Karel
 

Deuten

Nieuw lid
13 dec 2015
5
2
Precies wat ik zoek! Ik heb ook wel interesse als er nog 1 beschikbaar is anders voor de 2de ronde. Groeten Kevin
 

maja158

Post veel
25 mei 2010
942
86
Balloërveld (Dr)
Beste mensen, het eerste sjabloon is gereed om verstuurd te worden.
Ik heb het sjabloon gemaakt van plexiglas. Dit heeft als voordeel dat eventuele lijnen op je werkblad goed zichtbaar zijn.
Omdat hiertebreeddaartelang had aangegeven op zoek te moeten naar een kopieerring voor een OF1010 heb ik hem een PB gestuurd.

Het is de bedoeling dat een ieder die er gebruik van wil maken, dit ook kan doen, zonder dat het geld kost.
Mijn voorstel is het volgende;
Het versturen van het pakket kost 6,95.
De ontvanger maakt de verzendkosten over naar de verzender enz.

Voor de stevigheid heb ik er een kistje om heen gemaakt.
Bekijk de foto's zelf maar even.

Festool MFT gaten sjabloon (12).jpg

Festool MFT gaten sjabloon (13).jpg

Festool MFT gaten sjabloon (14).jpg

Wanneer de tweede beschikbaar komt weet ik nog niet.

Groet,
Jan
 

peterl

Actieve deelnemer
21 sep 2013
126
0
ziet er perfect uit jan nogmaals een mooi initiatief. ik houd me zeker aanbevolen.

groeten Peter
 

Deuten

Nieuw lid
13 dec 2015
5
2
Ik woon in Drenthe ! Vind het een topinitiatief ! Ik maak dan zelf weer een mal van de mal en dan kun je hem direct weer opsturen naar de volgende.
Zo heb je zelf een mal en kun je hem vaker voor doeleinden gebruiken.

Ik begrijp dat je dan de 30mm kopieerring + een 20 mm frees nodig bent?

Groeten Kevin
 
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Hoe maak je een mal van een mal?! weer met een sponningfrees?!
Lijkt een beetje omslachtig. Dan had Maja eerder een wat groter gat kunnen frezen zodat je zelf de 30mm gaten meteen kan maken.

Ik ga denk ik eerst maar eens wat van die Paulk benches maken....
 
Laatst bewerkt:

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.054
62
Hoe maak je een mal van een mal?! weer met een sponningfrees?!
Lijkt een beetje omslachtig. Dan had Maja eerder een wat groter gat kunnen frezen zodat je zelf de 30mm gaten meteen kan maken.

Ik ga denk ik eerst maar eens wat van die Paulk benches maken....

Door middel van een kopieer frees kan je een mal kopieren.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ja, als je nog een paar 20mm gaten er bij maakt, dan kun je de mal verleggen en met 2 benchdogs vast zetten in je reeds gefreesde gaten, dan blijft de boel mooi in lijn
Zo heb ik dat bij mijn werkbank gedaan, ok ok...daar kon je niet veel van zien door geordende chaos :)
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.188
555
@maja158: ik heb je mal (nog?) niet nodig, maar vind dit wel een geweldig initiatief. Pluim voor Jan!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.