Gatensjabloon gebaseerd op Festool MFT

maja158

Post veel
25 mei 2010
942
86
Balloërveld (Dr)
Zoals ik in ander topic heb aangegeven, zou ik een simpel sjabloon maken voor het snel en nauwkeurig gaten maken voor een Festool MFT blad.
Gatensjabloon voor MFT.jpg

Vanmiddag heb ik het sjabloon gemaakt van simpel materiaal.
Over een paar weken zal ik er een aantal maken, die ter beschikking komen voor een ieder die er belang bij heeft en die bereid is om het door te sturen naar een volgende liefhebber.
Het sjabloon is gemaakt met behulp van een cnc machine.

Festool MFT gaten sjabloon (1).jpg
Festool MFT gaten sjabloon (2).jpg

De gaten zijn 30,3mm groot, zodat een kopieerring van 30 mm er precies in past.
Festool MFT gaten sjabloon (3).jpg

Om er mee te kunnen werken moet je de beschikking hebben over een kopieerring van 30mm en een 20mm frees.
Festool MFT gaten sjabloon (4).jpg

De volgende foto's laten het resultaat zien
Festool MFT gaten sjabloon (5).jpg
Festool MFT gaten sjabloon (7).jpg

Voor het verschuiven gebruik je twee staafjes hout of aluminium van 20mm
Festool MFT gaten sjabloon (6).jpg

Is het sjabloon nauwkeurig? Volgens mij wel;
Festool MFT gaten sjabloon (11).jpg

Als er iemand belang heeft bij de cnc code, stuur even een PB.

Groet,
Jan
 

maja158

Post veel
25 mei 2010
942
86
Balloërveld (Dr)
De gaten voor de kopieer ring zijn op de cnc altijd aan te passen.
Ik weet niet wat de maximum grootte ring voor een OF1010 is?

Groet,
Jan
 

Mikes86

Nieuw lid
3 jul 2016
1
0
Mocht er meer bekend zijn over het doorsturen van enige exemplaren, dan zal ik hier graag over in contact komen.
Het zal een mooie uitkomst zijn om op deze manier, zelf een mft blad te kunnen maken op eigen afmeting.
Zal graag horen hoe het geen verder in werking zal treden, doorsturen, vergoeding voor het geen etc.

Met vriendelijke groet,
Mike
 

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
Waarom snij je de 'opschuifgaten' nog in twee? Is dat geen bron van mogelijke repetitieve fouten?

Ik ga ervanuit dat kwistenbiebels die een MFT-top maken al dogs in de schuif hebben liggen (ik ken namelijk mezelf). Twee dogs erdoorheen en je moet de mal geeneens meer vastschroeven.

Nu we het toch over honden hebben: wat ik "The Dogs Bollocks" zou vinden is een mal zoals de jouwe qua grootte, maar dan van dikte 38mm ten behoeve van een batterij van deze geinigheden:

veritas-325393-2.jpg


Achterliggend idee:

veritas-325393-1.jpg


Niks geen copieerfrezen meer met misbruik, ehr, gebruik van ondersnijdende frezen, maar gewoon staalhard boren met je ALDI-tolletje en de juiste (én spotgoedkope) Forstner er in. Nu ja, aan 8.50 per stuk voor bovenstaande boorhulp tikt de mal an sich wel erg aan…
 

maja158

Post veel
25 mei 2010
942
86
Balloërveld (Dr)
Waarom snij je de 'opschuifgaten' nog in twee? Is dat geen bron van mogelijke repetitieve fouten?

Dag Jimbo,
De mal is op een heleboel manieren te maken. Ik heb voor deze manier gekozen, getest en het voldoet uitstekend.
Als er fouten komen dan ligt het aan de gebruiker en niet aan de mal.

Groet,
Jan
 

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
Dag Jimbo,
De mal is op een heleboel manieren te maken. Ik heb voor deze manier gekozen, getest en het voldoet uitstekend.
Als er fouten komen dan ligt het aan de gebruiker en niet aan de mal.

Groet,
Jan
Jamma, dat is geen antwoord op de vraag :D. Als je de gaten NIET doorsnijdt, werkt de mal toch nog beter? Initieel zijn ze trouwens niet doorgesneden, dus je bespaart ook nog een bewerking (Allezja zal ook wel door de CNC gesneden zijn maar dan nog).

"Mijn" idee was overigens luidop dromen en naast de kwestie.
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.054
62
Mischien wat verbeterpunten.

De doorschuifgaten heel houden. Kans op fouten word kleiner.

Gaten voor het haaks plaatsen van de mal in het begin. Mischien met een standaard maat pen.

Heb intresse in de mal als de prijs mee valt.
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.054
62
Oké dan heb ik wel intresse in 1 versie. Dan kan ik hem voor mijn eigen verbeteren en hem daarna doorgeven aan een ander.
 

john

Actieve deelnemer
23 jun 2010
127
19
Barendrecht
Goed gedaan jef men,


Ook ik ben geïnteresseerd en houdt me aanbevolen om te gebruiken en door te sturen.

Naar wie gaat hij als eerste?

Mvg
John
 

peterl

Actieve deelnemer
21 sep 2013
126
0
Goedemorgen

ook ik heb interesse wat mooi dat je dat wilt doen zo jan. butegeweun zeggen we op flakkee.

gr peter
 

iedereen en niemand

Actieve deelnemer
8 okt 2012
520
0
Hier ook interesse, hoef hem niet perse als eerste te hebben. Moet eerst het verdere ontwerp nog wat uitwerken. Maar voor ronde twee hou ik me aanbevolen.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.038
1.667
Terkaple
www.woodworking.nl
Is het voor de snelheid of het gemak dat jullie zo'n mal gebruiken? Met potlood en liniaal een raster tekenen en een forstnerboor werkt toch ook? En nauwkeurig hoeven die gaten niet te zijn.... dacht ik.
Zo'n CNC machine blijft wel een fascinerend apparaat.

jaap
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.