Duurzaamste schaaltjes van Nederland ;-)

Joost den D.

Nieuw lid
7 sep 2016
15
0
Allereerst de beste wensen natuurlijk, mag er maar veel zaagsel neerdwarrelen in 2017 !

Half jaartje geleden een flinke plakoksel verwijderd uit een linde en heb daar nu twee (kleine) schalen uit gedraaid.
Het gaat steeds beter en zelf de onderkant is bijna naar mijn zin.

De eerste is wat dieper en heeft een diameter van 16cm en is 8,5cm hoog.
De laatste is wat minder hoog dus en heeft een leuke plek van een oud takje, 18cm in diameter en 7cm hoog.
Ze hebben allebei een wanddikte van 8mm en zijn geschuurd tot 320 waarna er een olie met wit pigment overheen is gegaan.

Ik had deze whitewash-achtige tungolie nog staan en wilde dat eens proberen, ik vind dat het hout toch gauw te bruin wordt.
Misschien dat iemand andere methodes of ideetjes heeft ....

Maar twee schaaltjes van een boom die nog vrolijk door kan groeien, vind ik leuk ;)
Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden.

Groetjes Joost.

_DSC3152.jpg
_DSC3153.jpg
_DSC3156.jpg
_DSC3159.jpg
_DSC3160.jpg
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Ze zijn mooi Joost.
Ik vind het heel goed dat je met een schuin randje gewerkt hebt bovenaan.
Dat heeft net een tikkeltje meer.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.236
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Het enige dat ik kan verzinnen is dat je kunt proberen de rand nog iets scherper te definieren - dus de hoekjes iets minder af te ronden. Al te scherp hoeft niet, het moet wel prettig vastpakken, maar het kan iets scherper, vind ik. Verder vind ik de vorm, de voet, het oppervlakte en ook de kleur top.

Olie met wit pigment kun je ook gewoon maken door wit pigment te kopen en zelf door olie te mengen, trouwens.
 

Joost den D.

Nieuw lid
7 sep 2016
15
0
Bedankt iedereen, en je hebt gelijk Jurriaan !

Met draaien zit de rand er inderdaad mooier in, na het schuren een stuk minder.
Zeker met het zachte lindehout moet ik er op letten niet teveel af te ronden.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.