Houten balken behandelen

2 jan 2017
5
0
In ons huis zitten houten plafond balken met een dragende functie. De vorige eigenaar heeft deze allen heel donker laten beitsen/lakken (?).
Wij hebb de balken afgelopen november laten zandstralen met het gewenste lichtere resultaat. Enkele weken later hebben we de ballen laten impregneren tegen houtworm etc.
Afgelopen weekend hebben we switch paladur extra mat op de balken gezet. Gelijk zo met een kwast uit het blik op de balken. Nu zijn de balken weer vrijwel net zo donker als voor het zandstralen. Wat hebben we fout gedaan?
Reden dat we balken hebben willen afwerken met een lak is vanwege de bescherming en goed schoon kunnen maken van de balken nadat je bijvoorbeeld gegourmet hebt onder die balken.
Ik hoor de reacties graag.
 
2 jan 2017
5
0
Je hebt gelijk. We waren echter in de naïeve veronderstelling dat het terug op zou drogen in de originele kleur. Net zoals dit was gebeurd na het impregneren.
Waarschijnlijk moet ik mijn hulpvraag anders stellen: zijn er nog mogelijkheden dit te herstellen? En vandaar ooktober de vraag wat we foutot hebben gedaan om kans op herhaling te voorkomen.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Het impregneren tegen houtworm doet eigenlijk 'niks' met het hout - het impregneermiddel is meer dan 99% oplosmiddel, en minder dan 1% biocide (waarschijnlijk permethrin. Het oplosmiddel vervliegt, en de hoeveelheid permethrin (kleurloos) is te weinig om ook maar enig effect op het uiterlijk van het hout te hebben. Je mag het visuele effect van impregneren tegen houtworm dus nooit vergelijken met het visuele effect van welke afwerking dan ook...
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Jammer dat het niet uitpakt zoal jullie graag willen hebben. Blijkbaar is het hout dan van een soort die wat donker optrekt na behandeling met blanke lak. Meestal wordt hout door schuren lichter van tint. Weet je welke houtsoort het is? Ik vraag me af of je het effect van de houtwormbestrijding mogelijk teniet doet als je weer gaat schuren of stralen. Misschien dat je de ongediertebestrijder daarvoor eerst nog even kunt raadplegen, zodat je weet wat de eventuele consequenties zijn.

Veel succes met de verdere verbouwing!

Fons
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Hoi Linda, jammer dat het niet gelukt is.

Omdat het om een binnentoepassing die ook nog eens totaal niet mechanisch belast wordt zou ik in jou geval zeker niet voor een solvent/terpentine basis lak gaan.
Dit type lak zal ook met de tijd altijd enigzins vergelen en donker worden. Daarnaast lijkt het erop dat de lak zelf ook het hout donker heeft gekleurd. Dit kan ook gebeurd zijn door een reactie van stoffen die van nature in het hout aanwezig zijn (vooral Eik en Robinia hebben dit).

Gebruik op je proefstuk eens een matte (parket)lak op waterbasis en je hebt een zeer mat, goed reinigbaar (en overbodig maar toch slijtvast) oppervlak.
Ik heb deze week dit spul op berk gesmeerd en het was zeer goed verwerkbaar en het eindresultaat is dat het nauwelijks anders oogt dan onbehandeld:
http://www.toolstation.nl/shop/Verf.../Blanchon+milieuvriendelijke+parketlak/p10457

Er zijn hier ook veel tevreden gebruikers van 2K Skylt lakken, deze zijn beter bestand tegen vocht en mechanische belasting maar ook duurder en moeilijker verwerkbaar.

En voor de zekerheid inderdaad een klein stukje uit het zicht proberen.

Aangenomen dat het zandstralen kostbaar is zou je ook kunnen kijken of je het zelf weer kaal krijgt.
Als het oppervlak glad (waarschijnlijk niet na zandstralen) kun je het schuren, en anders kun je misschien met een satineermachine/borstelmachine te werk gaan.
zie filmpje: http://www.tendotools.com/nl/felisatti-structuur-borstel-machine-wt100-1010e.html
Je kunt ze hier en daar ook een dagje huren.

Succes en post aub eens wat foto's van je voortgang!
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Ik ken het probleem. Kleurloze lak of olie maakt het hout sowieso toch donkerder, te vergelijken met het kleur indien je het hout zou nat maken. En ik heb de indruk dat dit nog donkerder wordt bij oud hout (dat ooit al eens behandeld en terug afgeschuurd werd). Wil je een vernis waarbij je geen kleurverschil hebt, dan kun je Skylt gebruiken, zoals Hans al aangaf:
http://www.rigospecialcoatings.nl/nl/skylt/skylt_NL.html
Ik geloofde het ook eerst niet, maar je ziet echt niet dat het behandeld is.

Dat schuren zou nog kunnen meevallen qua werk, als je vorige behandeling inderdaad een lak was. Dat is maar een oppervlakkig laagje. Beits dringt al dieper door en olie nog dieper.
 
2 jan 2017
5
0
Heel erg bedankt voor de reacties allemaal. We hebben nog niet besloten wat we gaan doen. Maar met de tips hierboven gegeven is de kans groot dat het goed gaat komen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.