Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 2 van de 5 EersteEerste 1234 ... LaatsteLaatste
Resultaten 11 tot 20 van de 41
    Altijd mooi hobby's combineren
    Toch heeft dat oude spul wel wat, is echt niet meer te vergelijken met het huidige.

@Blom3dd:
    Voor audio http://forum.zelfbouwaudio.nl

Update: mijn schraapstaal (gemaakt van een stuk plamuurmes - blijkbaar gehard want na een paar halen met een Bahco ijzerzaag was de zaag bot) wordt binnen enkele minuten steeds bot. De braam lijkt te verdwijnen. Ik heb ook een korte poging gewaagd met schuurpapier. Dit was niet zo succesvol; een minescuul schilvertje lak van de al broze lak gaat in het papier zitten, en daaromheen bouwt zich vervolgens een 'klont' lak op. Het schuurpapier stopt al gauw met schuren en veroorzaakt kleine krasjes... Het werkt natuurlijk wel goed om de allerlaatste restjes lak weg te schuren. Het wordt wel erg mooi zie ik al
    Dit kleef/klonter probleem heb ik vaker en los ik dan op door nat te schuren en het stof steeds weg te spoelen, maar als ik de radiokast zo nat maak, komen daar gegarandeerd vlekken in - of ik werk het fineer los. Dus dat gaat nu even niet.
    Resteert nog één techniek die ik niet getest heb, en dat is afbijt. Zal ook wel werken maar daarvoor moet ik even buitenshuis werken want de dampen daarvan zijn vast net zo ongezond als ze ruiken...

De braam verdwijnt inderdaad snel op een schraapstaal, en dan moet je gewoon een nieuwe maken. Een voordeel is dat je 4 lange zijdes hebt, en je door verschillend te buigen steeds een ander stukje van de rand het werk kan laten doen.

Ik heb van de week een 'jig' gemaakt om mijn schraapstaal een mooie braam te geven, en dat leverde erg veel verbetering op t.o.v. uit de losse pols een braam maken. Zal binnenkort een plaatje posten, maar het komt een beetje neer op dit: http://lumberjocks.com/projects/199338

In mijn geval gebruik ik een HSS boortje als 'burnisher'

Ik zou geen afbijt op zo'n mooie radio doen....

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2012
    @Blom3dd: Er is een forum over oude radio's. Ben er ooit actief op geweest. Ben de precieze naam vergeten. Het is vast zo te vinden op Google. De moeite waard. Heel leuk forum.

mvg
    klaas0639

PS,
    @LiemaSierra: Heel leuk om dit te volgen

Nog een PS:
    Gevonden:
    http://www.gloeidraad.nl/radioforum/...php?mode=index. Het forum kent nog steeds veel actieve leden
    Laatst gewijzigd door klaas0639; 05-01-17 om 13:20. Reden: PS toegevoegd

Nee, geen afbijt!
    Dat trekt in de nerven van je fineer en dan ben je verder van huis.
    Gewoon met het schraapstaal blijven proberen. Desnoods een betere maken (van een oude zaag) of een setje kopen.
    Groeten, Raymond

En een 'echt' schraapstaal is nooit van gehard staal - daar kun je met goed fatsoen geen braam aan trekken. Gooi dat plamuurmes dus weg en haal voor een paar knaken een echt schraapstaal. Althans, dat zou ik doen

Schraapstaal is in bestelling bij de lokale Enorm winkel
    Als zoethoudertje wat foto's:

Lege kast met het 'vodje' er bij. De originele kleur is hier te zien op het randje: een warme kleur bruin met glanzend goud. Het doekje is gescheurd en verbleekt, en wat vlekkerig. Ik twijfel nog wat voor doekje ik er voor ga zetten... Het origineel na laten maken door Corrien Maas kost +- 60 euro en alhoewel dat geen gekke prijs is voor het vakwerk dat zij levert, heb ik dat niet voor deze radio over...

Lege kast, doekje nog op z'n plek. Speakerplank ligt er naast.

Andere radioklusjes van me:
    - Een Philips BX925a scheepsontvanger, zoals gebruikt in de 60s en 70s bij de Luchtmacht en Radio Holland
    https://www.youtube.com/watch?v=1pAXAXwFkto

- Mijn eerste radio uit m'n collectie, gekocht toen ik 12 was ofzo. Prima toestelletje, ontvangt hier de wereldomroep van radio Noord-Korea (!). Net alsof de koude oorlog nog gaande is.
    https://www.youtube.com/watch?v=NohA_Ye-Qkk

- Een autoradio met buizen - het reparatieproces (er zijn nog een paar video-delen die ik nog moet monteren):
    https://www.youtube.com/watch?v=XIMpcDpZA2U
    Laatst gewijzigd door LimaSierra; 06-01-17 om 17:31.

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2013
    Je kunt ook een heel eind komen met de japanse plamuurmessen van de Aa cee tion kosten maar 75 cent. braampje erop maken met een hard stuk staal.
    @ Klaas ik ben onlangs lid geworden van zelfbouwaudio.

Zo. Het kostte even wat tijd om het wetten van en werken met het schraapstaal onder de knie te krijgen, maar het is gelukt. Paar ongelukjes bovenin... ik haalde na een 'slag' het schraapstaal terug en bleef haken achter het fineer. Krak... Het fineer is papierdun. Maargoed. Op een ouwe fie.... euh, radio moet je het leren. Ik heb 't 'grote' stuk afgebroken fineer bewaard. Een paar kleine rafeltjes vul ik wel op met schraapsel/zaagsel.
    Op een paar plekken, met name bovenop, lijkt de lak in het hout te zijn getrokken. Ik probeer dat nog weg te schuren met schuurpapier. Bovenop zaten twee lagen lak die erg lastig weg te krijgen waren.

Op de bovenste foto zijn er rond de knoppen nog vlekken te zien. Hoe krijg ik die weg? Vooral de tweede van links heeft een duidelijke donkere vlek.

Wat mij nog opvalt, zijn de behoorlijk zwarte nerven van het fineer bovenop. Is dat vuil, of kan het hout gewoon zo donker zijn?

Wat raden jullie aan als reinigings/ontvettingsmiddel? Als ik gewoon wat massief hout in huis schilder, gebruik ik vaak 96% alcohol. Ammonia zie ik ook vaak, maar omdat daar water in zit, zou het de lijm van het fineer wel eens op kunnen lossen.
    Laatst gewijzigd door LimaSierra; 14-01-17 om 15:35.

Forum Rechten