gevaar van binnen lakken, schilderen en epoxy toepassen?

Duncan

Actieve deelnemer
10 nov 2012
169
2
Delft
Omdat ik in een appartement woon heb ik geen schuurtje om werkstukken te lakken, schilderen of in de epoxy te zetten. Ook mijn 'werkplaats' heeft daar geen ruimte voor. Nu deed ik vroeger alles gewoon in de woonkamer, maar vraag me de laatste tijd af of wat daarvan de risico's zijn. In de lente en zomer kunnen de ramen vol open maar toch.
Is dit een reeel risico of niet? Ik vind de geur van blanke lak helemaal niet vies, en epoxy ruikt nauwelijks, maar of het nu verstandig is.
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
867
183
Dat hangt ervan af hoe vaak je schildert. Het is niet voor niets zo dat verven tegenwoordig minder oplosmiddelen mogen bevatten.
 

Duncan

Actieve deelnemer
10 nov 2012
169
2
Delft
Niet zo heel vaak, want ik probeer het te concentreren. Maar met een aantal werkstukken epoxy-en en lakken ben je wel een paar dagen bezig.

Ik heb al ge-experimenteerd met watergedragen blanke lak, maar ook daar staat op de verpakking dat je heel goed moet ventileren, Het interieur van mijn
zeilboot ga ik ook met watergedragen lak afwerken want zo'n bootje is helemaal niet te ventileren:(
 

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Gezond lijkt mij het niet als je dat geregeld doet en met een masker met het juiste filter op in huis lopen is ook al zoiets :)

Misschien een dom/raar idee maar heb je niet een balkon waar je het een of ander kunt maken wat demontabel is waar je de verf/lak werkzaamheden doet? Dit kun je zo mooi en luxe maken als je wilt.
Ik weet ook niet wat voor een soort werkstukken je maakt als het de grotere dingen zijn wordt iets op een balkon ook wel erg lastig.
 

Duncan

Actieve deelnemer
10 nov 2012
169
2
Delft
Wat nu klaar ligt is de vloer van de boot: stukken multiplex van 60x60 en 60x80. Ik heb wel een balkon, maar na 1 minuut staat de buur-poes naast me om te 'helpen'.
De enige oplossing is eigenlijk verhuizen...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.