Gat boren over een lengte/diepte van 1 meter

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Een maatje wil in een flink aantal stammen een gat boren
Het gaat om stammen van 1 meter en het gat moet dus ook 1 meter lang worden, de diameter is minder van belang, 12mm volstaat, maar 30mm is ook prima
Nu is het iets wat wel af en toe terugkerend is maar ook niet in die mate dat een grote investering verantwoord is

Heeft iemand ideeen hoe dit te doen
ik zat wel te denken iets met een buis waarop een boorkop of snijdend vlak gemaakt is en die aandrijven met een flinke elektramotor/laag toerental
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Kanonnenboor oftewel lepelboor. Redelijk eenvoudig instrument.
Kan gewoon op een handvat gemonteerd en in het hout gedrukt terwijl het draait; centert zichzelf.
Volgens mij is er ergens al een draadje over geweest en ik heb een keer een (houtdraaispullen)leverancier gezien die dit in zijn sortiment heeft.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Ik herinner me opeens dat zo'n ding me onlangs voor noppes/nada aangeboden is. Ik zal er even achteraan. Was in Heemskerk meen ik.
Ik meld me wel.
 

WR1944

Oud hout
Je kunt inderdaad een stalen buis nemen van de gewenste diameter. Aan één einde kun je tanden vijlen. Als je één of twee tanden naar binnen buigt wordt ook de kern verwijderd.
Een lepelboor is ook te maken uit een massive stang. Aan één einde slijp of zaag je over een lengte van zo'n 50 mm de helft van de dikte weg. Van af de snijkant slijp je de diameter steeds iets meer weg zodat je een snijkant maakt. De kop voorzie je ook van een snijkant. Plaatjes kun je op het Internet vinden voor verduidelijking.
http://www.de-houtdraaier.nl/projecten.htm
Helemaal onderaan zie je wat ik bedoel.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Ik gebruik een speedboor met verlengstukken. Die kan je opstapelen tot je genoeg diepte hebt.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Gisteravond nog wat zitten surfen en met engelse zoekwoorden kwam ik ineens een stuk verder

https://youtu.be/PF08Cw0RJFw

Dit lijkt me zeer bruikbaar, ook en site gevonden waar het te koop is (in NL) en de prijs valt me nog meer
Nu even zoeken of bestellen in DE of UK wellicht goedkoper is

De bovenstaande tips ga ik ook even naar kijken
Bij het maken van een lepelboor vraag ik me wel af wat er met het boorsel gebeurd, dit kan niet weg langs de stang en terughalen (zoals in het filmpje) zal niet echt zin hebben
Gaat de boel hier door niet vast lopen ?

Chevy, kan dit ook tot een meter ?
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
ik zou geen speedboor o Foster boor gebruiken maar een slangenboor die blijft beter rechtdoor gaan.
ze zijn verkrijgbaar in die lengte (maar dan niet goedkoop)
maar je kan ook een kleinere verlengen en oplengen net als de bovenstaande
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik ben bang dat dit gaat breken willem, en dan zit de boor in het hout
in een stang een gat boren, daar de houtboor in plaatsen en vast lassen, maar dan blijft er weinig ruimte over voor afvoer van de spanen ?!

Geen blokfluit, hij maakt er tuinornamenten/lampen mee
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.411
679
Emst
Toxic, die boren met verlengstukken zijn volgens mij bij Babtist te koop.
Als je goed kan richten is 55cm diep genoeg, gewoon van 2 kanten boren.
 
Boor verlengen door een stuk draadeind er op te lassen. Even beide in stuk hoekijzer leggen, contact punten schuin afslijpen om betere hechting te krijgen. Werkt en kost bijna niets. Wil je exact recht door het hout zou ik ook voor slangenboor met verlengers gaan.

Gr Edwin
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Een lepelboor is ook te maken uit een massive stang. Aan één einde slijp of zaag je over een lengte van zo'n 50 mm de helft van de dikte weg. Van af de snijkant slijp je de diameter steeds iets meer weg zodat je een snijkant maakt. De kop voorzie je ook van een snijkant.

Volgens mij is wat jij beschrijft meer een kanonnenboor - gun drill. Een lepelboor heeft echt een 'lepeltje' aan het eind van een steeltje, soort van guts met opstaande rand op het uiteinde. Verder heb je ook nog auger bits die wel wat weg hebben van een gun drill met een spoed erachter, duidelijk voor hout bedoeld en niet voor metaal...
 

WR1944

Oud hout
Ik heb gemerkt dat Forstnerboren weglopen in hout, zeker in kops hout. Een slangenboor blijft wel recht lopen. Maar je moet het op een beetje lengte wel exact uitrichten om op het rechte spoor te blijven.

@henkverhaar, het is inderdaad een kanonboor. Ooit op de LTS (50er jaren) heb ik zoiets gemaakt uit zilverstaal om in messing te boren. Het ging perfect zolang je goed bleef smeren en de krullen verwijderde.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Hmmm voor zover ik uit de reacties mag opmaken is het zeker een poging waard om een slangenboor te proberen

Dat filmpje is tof zeg, wat voor boor is dat die de mannen gebruiken ?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.