380v zaagtafels: advies?

Uitgeester

Actieve deelnemer
21 apr 2014
48
0
Uitgeest
In m'n werkplaats heb ik momenteel een Robland combimachine staan. Deze is in bruikleen van een vorige verhuurder (verzamelpand, meerdere vaklui er in) en deze gaat met een paar weken weg. Ik ben al een tijdje aan het zoeken naar iets nieuws en heb besloten een losse vlak/vandiktebank te kopen (is inmiddels al bijna rond) en een zaagmachine.

De wereld van zagen is echter groot en hoewel ik redelijk weet wat ik wil is er natuurlijk dik kans dat ik dingen over het hoofd zie.

Een lokale machinehandel met zeer goede reputatie en service heeft een aantal Harwi 130 (s) modellen staan. Deze lijken me wel wat. Hij rekent een ietswat hoge prijs maar levert daarbij wel uitstekende service en geeft een assortiment zaagbladen mee. Ik zoek dan ook iets van ongeveer het formaat van de Harwi.

Daarnaast heb ik een Robland z250 aangeboden gekregen. Hele mooie machine, maar een roltafel van 2,80m lang waardoor 'ie eigenlijk een halve meter te lang is voor mijn werkplaats. Iets met een maximale lengte van 2 meter zou beter passen.

En er is natuurlijk de mogelijkheid nieuw te kopen, maar eerlijk gezegd heb ik helemaal geen idee wat er nieuw te koop is gezien ik me tot nu toe redelijk heb beperkt tot gebruikte machines van oa Ulmia, Robland, Harwi, etc...

Dit is vast het zoveelste topic over dit onderwerp maar het leek me fijn om met wat van de mensen hier ideeën uit te wisselen.

Wat snelle info: ik ben zelfstandig meubelmaker en werk vooral met massief hout en multiplex. Een machine van formaat Harwi 130 zou ideaal zijn, die is groot genoeg om zonder al te veel gedoe grotere stukken mee te zagen maar compact genoeg om geen stuk van 3x3m vloer in te nemen. M'n budget loopt tot 1500-2000€, stijgt en daalt met wat me aangeboden wordt. Heb liever een goede machine van twee rooitjes dan een matige van minder dan dat. Een solide langsgeleider en fatsoenlijke instelling van het blad zijn een must.
 
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Resale.... misschien kijken of je enkel het profiel nieuw bij robland kunt bestellen in de maat die je zoekt?
Originele houden.

Of gewoon afzagen (door iemand die het kan met een goede lintzaag, niet zelf)
 

Uitgeester

Actieve deelnemer
21 apr 2014
48
0
Uitgeest
Heb Robland al gemaild voor een handleiding (want de Z250 staat niet meer op de website) maar zo rond de feestdagen blijft reactie nog uit. Hopelijk volgende week. Kan ik meteen vragen of ze de tafels ook los leveren en of dat geen hele dure grap wordt.

Profiel oogt wat complex:
DSCF3636-medium.jpg
 

peterkleinmeubel

Actieve deelnemer
17 aug 2016
26
0
Neem eens contact op met wimac in rijssen deze heeft misschien wel de oplossing namelijk of een kortere roltafel cq kan hij hem aanpassen. Dit is in nederland de Robland dokter!
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Ik zou toch even de overweging maken over de maximale lengte van 2 meter of iets meter. Ik heb een Hammer C31 en de maximale lente is 2,05. Dat is soms net te weinig. Een standaard deur of plaat past er niet op. Geen onoverkomelijk probleem, maar soms vervelend.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
925
Leeuwarden
Ik vind je optie voor een goede Harwi machine nog zo slecht niet!! Het zou me niet verbazen dat je dan al rond de € 1300,- een goede tweedehands kwaliteitsmachine heb die voor een meubelmaker goed werkt. Dan kun je daarnaast voor rond de € 500,- altijd nog een goede festool TS55 met geleiderails o.i.d. kopen (als je die al niet hebt) voor het opdelen van grote platen en die verder op de Harwi verwerken.

Fons
 

Uitgeester

Actieve deelnemer
21 apr 2014
48
0
Uitgeest
Ik vind je optie voor een goede Harwi machine nog zo slecht niet!! Het zou me niet verbazen dat je dan al rond de € 1300,- een goede tweedehands kwaliteitsmachine heb die voor een meubelmaker goed werkt. Dan kun je daarnaast voor rond de € 500,- altijd nog een goede festool TS55 met geleiderails o.i.d. kopen (als je die al niet hebt) voor het opdelen van grote platen en die verder op de Harwi verwerken.

Fons
Was ook een van mijn overwegingen. De 130 modellen van Harwi zie ik nu voor ongeveer 15-1600 ex btw staan, zou hetzelfde neerleggen voor de Robland.

Voordeel van de Robland (los van de roltafel) is dat ik een goede band heb met degene die 'm verkoopt dus ik weet dat 'ie goed draait en ik er mee terug kan als er wat mankeert. De meeste van Harwi staan op marktplaats in Brabant eo terwijl ik zelf in Zaandam werk. Nou is voor zo'n machine een ritje geen probleem, maar blijft altijd beetje in m'n achterhoofd. Mocht er wat mankeren, etc. De lokale handel rekent minstens 2000 ex voor de Harwi, dat was ook al minder aanlokkelijk.
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Bij jou in de regio zitten ook een paar handelaren in gebruikt.
Je hebt ook nog van hetzelfde kaliber als de Harwi, SCM.
Als je goed zoekt vindt je ook nog een Martin voor die prijs.
Die zijn er ook met korte rolwagen.
 

Uitgeester

Actieve deelnemer
21 apr 2014
48
0
Uitgeest
Heren, bedankt voor het advies weer allemaal! Kwam afgelopen week op een Ulmia die hier in de buurt te koop stond. Net langs geweest en binnen een kwartier besloten te kopen. Nette prijs, goede zaak. Geen al te lange tafel maar wel een roltafel erbij met lange geleiding dus als ik platen wil zagen kan het gewoon. Bouw ik er zelf een uitklapbare langere outfeed aan en dan kan ik de komende 30 jaar weer zagen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.