Eerste ervaring met scrub plane van Veritas

Chenak

Actieve deelnemer
20 mei 2015
326
9
Beesel
Hallo allemaal,
Recent heb ik deels uit nieuwsgierigheid en deels door het herhaalde pleidooi van Paul Sellers voor dit soort schaven mijzelf de scrub plane van Veritas cadeau gedaan.
Gezien het ruige werk waarvoor hij bedoeld is heb ik hem gekocht met een PMV-11 beitel om de standtijd zo lang mogelijk te houden.
Op deze plek wil ik kort mijn eerste ervaringen delen.

De schaaf ziet er als volgt uit:
IMG_0643.jpg

Zoals hier al te zien is het een zeer eenvoudige schaaf zonder kikker of nauwkeurige verstel mogelijkheden (heb je ook niet echt nodig). Uit elkaar gehaald houd je de volgende onderdelen over:
IMG_0645.jpg
Je klemt de beitel met een klemplaat onder de horizontale klembeugel. Diepteverstelling is handmatig.

Qua grootte zit de schaaf tussen een #4 en een #5 in, hij is alleen wat smaller:

IMG_0644.jpg

De schaafbeitel is een stuk robuuster dan een gewone beitel en heeft natuurlijk een relatief forse camber. Dat is gezien het doel ook wel zinvol:
IMG_0646.jpg

En dan nu het belangrijkste, hoe werkt hij in de praktijk.
Eerst slijpen. Dat is even wennen vanwege de camber. Dit zul je handmatig moeten doen.
Ik gebruik hier mijn 400-2000-5000 waterstenen voor met tot slot een leren strop.
Na wat oefenen gaat dat best soepel.

Dan aan de slag:
Ik had nog wat ruwe stukken beuken liggen waar ik een bureau van wilde maken. Deze platen zijn verre van vlak dus een prima eerste test.
De optimale schaafdiepte is even zoeken, maar de schaaf is makkelijk en snel verstelbaar, al werkt het systeem met een kikker en stelschroef natuurlijk makkelijker.
Maar als je de optimale diepte eenmaal gevonden hebt "dan gaat 'ie als de brandweer"!
In no time had ik weer flink wat aanmaakhout voor de kachel:
IMG_0642.jpgIMG_0647.jpg

Zoals op bovenstaand foto te zien is krijg je flink dikke krullen en een mooi golfpatroon in je hout. Op deze manier schaaf je oneffenheden zeer snel weg.
Daarna het geheel vlakken met een #4 en/of #5 en je hebt een prachtig gevlakt tafelblad:
IMG_0688.jpg

Samengevat:
Ik ben zeer tevreden over deze schaaf, hij schaaft gemakkelijk en neemt grote hoeveelheden hout af.
Precies wat ik van deze schaaf vereis.

Vriendelijke groet,
Hans
 
Laatst bewerkt:

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Mooi verslagje, Hans. Schiet flink op hé met zo'n roffelschaaf. En het werkt nog eens therapeutisch ook ;) Oudere timmerlui zouden me gek verklaren als ik zeg dat ik graag schaaf. Persoonlijk zou ik wel het stelschroefje missen om diepte in te stellen. Daarom gebruik ik een omgevormde nr. 5.
 
P

Pel

Guest
Mooi verslag Hans, zelf heb ik van een oude nummer 4 een roffelschaaf gemaakt, ik gebruik hem zelden vandaar dat nieuw voor mij toch te kostbaar was.

Groet Pel.
 

Chenak

Actieve deelnemer
20 mei 2015
326
9
Beesel
Hallo BossyRangs,
Ah ja, kon even niet op de Nederlandse naam komen, dank.
Maar werkt lekker vlot ja.
Je hebt gelijk stelschroef is handiger, maar als je de diepte eenmaal hebt ingesteld wijzig je die niet meer (behalve dat je het na slijpen natuurlijk weer opnieuw moet doen).
Maar het neemt niet zo nauw, dus ik vind het geen groot gemis.
Bij een gewone #4 of #5 is dat wel het geval omdat ik best vaak wissel in diepte tijdens het schaven.

Is een #5 niet vrij groot?
Ik persoonlijk vind de korte zool wel prettig voor dit werk.
Paul Sellers gebruikt denk ik ook bewust een #4

Wat betreft PMV-11:
Ik vind het wel prettig staal. Het blijft duidelijk langer scherp, maar is toch nog goed te slijpen.
Ik heb (verschrikkelijk decadent:p) ook een set steekbeitels met dit staal. Blijft echt langer scherp.
Mocht je het ervoor over hebben, je kunt een schaafbeitel los kopen:
https://www.baptist.nl/houtbewerker...itel-pm-v11-tbv-stanley-record-bankschaaf-4-5
of:
https://www.fine-tools.com/veritas-putzhobel.html

Hans
 

Chenak

Actieve deelnemer
20 mei 2015
326
9
Beesel
Mooi verslag Hans, zelf heb ik van een oude nummer 4 een roffelschaaf gemaakt, ik gebruik hem zelden vandaar dat nieuw voor mij toch te kostbaar was.

Groet Pel.

Hallo Pel,
Waarom gebruik je hem weinig?
Schaaf jij vooral machinaal?
Voor ruwe planken grofweg vlak te krijgen vind ik hem ideaal.

Met een aangepaste #4 gaat het natuurlijk ook perfect, misschien nog wel iets beter door de betere stelmogelijkheden.
Ik had alleen geen oude #4 voor handen en was ongeduldig (ik wilde met mijn tafelblad beginnen).
Groet,
Hans
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Hallo BossyRangs,
Ah ja, kon even niet op de Nederlandse naam komen, dank.
Maar werkt lekker vlot ja.
Je hebt gelijk stelschroef is handiger, maar als je de diepte eenmaal hebt ingesteld wijzig je die niet meer (behalve dat je het na slijpen natuurlijk weer opnieuw moet doen).
Maar het neemt niet zo nauw, dus ik vind het geen groot gemis.
Bij een gewone #4 of #5 is dat wel het geval omdat ik best vaak wissel in diepte tijdens het schaven.

Is een #5 niet vrij groot?
Ik persoonlijk vind de korte zool wel prettig voor dit werk.
Paul Sellers gebruikt denk ik ook bewust een #4

Wat betreft PMV-11:
Ik vind het wel prettig staal. Het blijft duidelijk langer scherp, maar is toch nog goed te slijpen.
Ik heb (verschrikkelijk decadent:p) ook een set steekbeitels met dit staal. Blijft echt langer scherp.
Mocht je het ervoor over hebben, je kunt een schaafbeitel los kopen:
https://www.baptist.nl/houtbewerker...itel-pm-v11-tbv-stanley-record-bankschaaf-4-5
of:
https://www.fine-tools.com/veritas-putzhobel.html

Hans

Da's waar, een nr.5 is misschien al aan de lange kant voor een roffelschaaf. Maar ik wist toen niet beter :) Je zegt dat je schaaf tussen een 4 en 5 in zit van lengte, dus heel veel verschil maakt het volgens mij niet uit. Het is alleen ietsje lastiger vanwege het extra gewicht, maar dat is dan weer goed om de spieren te trainen. Als ik nog eens een nr. 4 op overschot heb, ga ik die ook omvormen om het verschil te weten.

Bedankt nog voor de link naar de PMV-11 schaafbeitel. Die staat al toegevoegd aan mijn verlanglijstje nu. Weetje: deze legering heeft zo te lezen een hele fijne en uniforme kristallijne structuur, iets dat de vikingen ook al wisten waardoor hun zwaarden van superieure kwaliteit waren. Zoek maar eens "ulfberht" op, indien je daarin geïnteresseerd bent.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.