Waar goede handzagen kopen?

Wim56

Actieve deelnemer
12 jun 2016
430
45
Zevenaar
In totaal heb ik nu drie 20", een 16" en twee 12". Van één van de 12" mist een tand, die zal ik dus helemaal van nieuwe tanden moeten voorzien. Maar dat komt later. Paul Sellers heeft gelukkig duidelijke filmpjes op het internet staan, maar weer even goed bekijken.

Zelf heb ik er nooit geen last van gehad, maar ik heb collega timmerlieden nooit een hele nieuwe rij tanden zien opzetten, omdat er een tand was afgebroken. Ze vijlden de scherpe kant er een beetje vanaf, en gedurende het verdere gebruik en vijlen, werd de tand vanzelf weer opgepakt. Ik zou ook niet teveel aan de onderste twee zagen besteden. De derde van onder is 16 inch en ook iets robuuster. Deze gebruik ik ook voor fijn afkort zaagwerk. Gebruik zelfs geen kapzaag meer. Maar een kapzaag was iets meer 'des meubelmakers' dan 'des timmerman', werd ons altijd geleerd.
 

Thymen

Actieve deelnemer
4 feb 2016
132
1
Enschede
De zagen zijn nu opgeknapt. Ik heb een zettang gekocht, en twee van de zes zagen gevijld/gezet. Speciaal zo'n +3 plastic brilletje gekocht, want oh wat zijn die tandjes klein voor mijn oude oogjes.

Naar mijn idee zagen ze prima, tenminste veel beter dan ze waren. Ik heb ze voor schulpen gevijld, wel ééntje van schulp- op op afkorten geprobeerd maar dit ging me niet zo goed af. Dus maar terug op schulp.

Er zal best veel op mijn vijltechniek aan te merken zijn, maar de zaagsnede is recht, verloopt niet, het oppervlak is aardig glad en het gaat lekker snel. Nu de rest nog, en dan een plekje aan de wand boven de werkbank vinden!
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Dat is een mooi klusje, en ik heb ook wat oude zagen en die gaan (na vijlen en zetten) als een warm mes door de boter. Zelfs door Essen en Eiken.
Hoe zet je de zagen vast om te vijlen? Heb je daar nog iets speciaals voor gemaakt?
 

Thymen

Actieve deelnemer
4 feb 2016
132
1
Enschede
Zaag ingeklemd tussen twee latten, aan één kant met een slotboutje. Daarna in de werkbank klem. Krukje er bij, lampje er op en vijlen maar! Als je de slag een keer te pakken hebt stelt het eerlijk gezegd niet zoveel voor. Zal wel anders worden als de tanden niet op gelijke hoogte staan, maar dat was niet het geval.
 

Wim56

Actieve deelnemer
12 jun 2016
430
45
Zevenaar
De kwaliteit van zaag werk heeft voor 33% te maken met de zaagvaardigheid van de zager, 33% met de kwaliteit van het zaagvijlen en 33% met de kwaliteit van de zaag zelf. Daar kun je wel een beetje over discussiëren, maar 66% heeft van goed zaagwerk heeft dus niet te maken met de kwaliteit van de zaag. Daarbij heb ik het niet over zagen van € 10,00 bij de H**a, enz. Maar over zagen zoals de niet professionele zagen van Duifje, Sandvik/Bahco, Joker, enz. En ook niet voor professionals die de hele dag aan het (met de hand) zagen zijn.
Tip:
1) Maak de zetting niet te krap. Enerzijds omdat het blad niet smaller wordt aan de rug, maar anderzijds, om te voorkomen dat hij steeds van de lijn wegloopt. Als dat het geval is, wordt zagen zwaar werk, met een belabberd resultaat. Het weglopen ontstaat omdat de ene rij tanden iets langer is dan de andere rijd tanden.
2) Je begint te vijlen op de laatste 10 cm onder het handvat. Met deze tanden wordt niet veel gezaagd en op dat stukje kun je even 'de juiste vijlhouding' uitproberen. Het is een bepaalde slag die je moet bereiken.
2) Vaak werd ook wel een houten zaagbok - waar de zaag in geklemd wordt - voor een raam gezet. Had je mooi licht op het zaagvijlwerk.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.