Robland HX260 of losse machines?

franksken

Actieve deelnemer
4 mrt 2008
423
20
Drongen, Belgie
Hallo allemaal,

Ik heb onlangs mijn Electra Beckum pkf 255 verkocht omdat die wat te veel plaats innam in mijn kleine werkplaats (3x8 meter). Ik heb nu de Festool cs 70 eb, een freestafel met een Triton bovenfrees eronder en geen schaafmachine. Omdat ik dat laatste af en toe wel mis, ben ik in twijfel: ofwel nog een aparte vlak en vandiktebank kopen, ofwel mijn huidige machines verkopen en een Robland HX 260 aanschaffen.

Die laatste is iets kleiner dan mijn Electra Beckum en lijkt mij een heel degelijke machine. Een nieuwe Robland aanschaffen komt natuurlijk een pak duurder uit dan bijkomend een schaafbank aanschaffen, dus wou ik hier eerst eens polsen naar jullie mening.

Vandaar enkele vragen:
- heeft er iemand ervaring met de Robland HX 260, of een vergelijkbaar type van Robland (zowel positieve als negatieve)
- als ik de Robland aanschaf, is het dan nog zinvol om mijn freestafel te houden? Ik heb nog nooit met een combinatiemachine gewerkt, dus dat kan ik moeilijk inschatten. Als ik de freestafel kan wegdoen, win ik opnieuw een kleine vierkante meter
- is er een andere kleine combinatiemachine in dezelfde prijsklasse die dezelfde kwaliteit biedt? Ik heb ook gekeken naar de kleinste Hammer, maar die is 2000 euro duurder

Alvast bedankt voor jullie reacties en iedereen een voorspoedig 2017

Frank
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
is er een andere kleine combinatiemachine in dezelfde prijsklasse die dezelfde kwaliteit biedt? Ik heb ook gekeken naar de kleinste Hammer, maar die is 2000 euro duurder

Ik heb alleen een oude Robland gehad dus da's niet echt goed vergelijken met waar jij voor kijkt.
De oude is op zich een leuke machine om mee te werken maar qua precisie niet echt top.
Ik weet niet hoe de nieuwere types zijn.
Je zou 'ns bij SCM kunnen kijken, is ook een mogelijkheid, uit reviews heb ik begrepen dat dat wel een beetje richting Hammer/Felder gaat.
Alweer een tijdje geleden kocht iemand op het forum een minimax combimachine.
http://scmgroup-webshop.nl/product/1521151/minimax-c26-genius
 
Laatst bewerkt:

franksken

Actieve deelnemer
4 mrt 2008
423
20
Drongen, Belgie
Dank voor je antwoord Willem. Ik was gisteren ook al in de richting van de Minimax aan het het kijken omdat Andre daar zo positief over was bij de top 10 van combinatiemachines.

Ik dacht dat de scm hoger ging uitkomen dan de Robland qua prijs, maar hij is net wat interessanter. Ga ik zeker eens verder bekijken.
 

peterkleinmeubel

Actieve deelnemer
17 aug 2016
26
0
Het vermogen van de minimax is aan de kleine kant 2 pk tov de Robland 4 3 of 5 pk verklaart het prijsverschil?
 

bri

Actieve deelnemer
17 nov 2009
301
1
Hallo Franksken,
Sta mij toe je te adviseren over een compacte combi. Ik heb zelf tot 20 jaar terug een Robland K26 gehad, dat was best een bruikbare machine, over die generatie Roblands is hier op het forum al het nodige geschreven. Die Robland heb ik in 1996 "door omstandigheden" moeten verkopen. Na een lange periode met alleen een Festool trekzaag etc. kon ik zes jaar geleden weer een leuke, maar niet al te grote werkplaats opnieuw inrichten. In eerste instantie was ik gefocust op de Hammer C-31 Comfort. Maar de "footprint" daarvan was toch te groot voor mijn werkruimte. Na heel veel research en beurzen bezoek ben ik toen uitgekomen op de SCM Minimax C-26 Genius.
Nu zes jaar later kan ik zeggen dat ik daar nog geen seconde spijt van heb gehad...Om een indruk te krijgen van het ruimte beslag in een kleine werkplaats:

DSC01580.jpg

(zie ook mijn posting "Een kijkje in mijn houtkeuken" van 20-4-2013).

De Minimax heb ik zelf in de 380V uitvoering. Hoewel de motoren "slechts" 2PK meten, ben ik nog nooit kracht of capaciteit tekort gekomen. Je moet dit wel zien in relatie tot het soort werk wat je van de machine vraagt...ik ben geen kozijnen-fabrikant, maar een hobby-meubelmaker, die vooral precisie en repeteerbaarheid belangrijk vind.
Als opties op de machine heb ik genomen:
1. Tersa schaafblok. Dit is zijn geld méér dan waard, lange standtijd, makkelijk messen wisselen, mooi schaafbeeld, echt aan te raden!
2. Wielstel om te verplaatsen: gebruik dit bijna nooit, de machine staat goed zoals hij staat.
3. Rol/oplegtafel: zie foto, moet je echt nemen! (Sorry, je moet niks natuurlijk ;)). De afkortlineaal is makkelijk afneembaar, en hangt bij mij op een paar steuntjes wanneer hij niet in gebruik is, zie foto.

Zoals bij veel merken zijn er ook wel minder goede punten. De standaard langsgeleider, die zowel voor de zaag- als de vlakbank functie bedoeld is,
vond ik een onhandig groot ding; heb al snel mijn eigen versie gemaakt voor 't schulpen:

DSC02702.jpg

Voor de vlakbank heb ik ook een home-made geleider gemaakt, heb daar nu even geen foto van. Als je meer info wilt kan dat via een pb.
Om een indruk te krijgen van het soort werk dat ik met de Minimax doe, kun je via mijn forum-profiel wat postings bekijken, bijvoorbeeld "Kersenhouten wandkastje" van 22-11-13, of onlangs: "Boiré wandkastje".

Resumerend kan ik zeggen dat de Minimax een serieuze combi is, maar dan op "3/4 formaat". Hij kan alles wat een Hammer ook kan, m.uv. een kantelbare freesas (Toupie), die zit er niet op.
De nauwkeurigheid en constantheid is aanmerkelijk beter dan bij mijn oude Robland; het ombouw-gemak van vlakken naar van-dikte schaven is ook prima, alleen de uitvoertafel hoeft om te klappen, naar links (de goede kant).
Voor alle duidelijkheid: ik heb geen enkel commercieel belang in SCM, ben enkel een tevreden gebruiker. Hoewel ik maar een micro-klantje was, ben ik destijds door SCM-Nederland in Wormerveer zeer prettig en correct geadviseerd.
Veel succes met je zoektocht naar een passende houtcombiné...!

En voor alle forummers: een productief en veilig 2017 gewenst!

Groet, Jaap Bri
 
Laatst bewerkt:

franksken

Actieve deelnemer
4 mrt 2008
423
20
Drongen, Belgie
Dag Jaap,

Dank voor je uitvoerige reactie! Dat is nou net de sterkte van dit forum, dat er zoveel moeite wordt gedaan om collega-houtbewerkers op goeie weg te helpen, wat ik enorm waardeer. Ook voor jou natuurlijk een voorspoedig 2017 gewenst en veel houtbewerkersplezier :)

Het lezen van de post over je werkplaats was voor mij heel leerrijk, omdat we zowat dezelfde ruimte ter beschikking hebben, en ook zowat hetzelfde profiel hebben: geen professionele ambities, maar wel hobbymatig zo goed mogelijk vakwerk proberen af te leveren, terwijl we ook aan ons materiaal hoge eisen stellen. In die zin is jouw advies over de Minimax voor mij heel nuttig en ga ik die piste toch eens verder exploreren. Gezien ook het lichte prijsverschil tov de Robland, lijkt me dit nu de meest aangewezen keuze. Uit je werkplaatsopstelling kon ik ook afleiden dat de ruimte van Minimax heel beperkt is (70X110), klopt dit? Ik zie dat je ook nog je freestafel hebt gehouden, terwijl je toch die optie op de Minimax hebt. Vanwaar die keuze? Gebruik je in de praktijk dan meer je freestafel dan je topie op de Minimax? Voor mij speelt namelijk bij de aanschaf van de Minimax mee dat ik mijn freestafel zou wegdoen, of lijkt jou dat geen goede keuze?

Ik neem dat weekend bij daglicht ook eens wat foto's van mijn werkkamer.

Beste groet

Frank

PS: mooie post trouwens over het boiré kastje. Dan staat jouw niveau van houtwerking toch al iets verder dan het mijne :)
 

bri

Actieve deelnemer
17 nov 2009
301
1
Dag Frank,
Mooi dat je met mijn advies weer wat verder bent, graag gedaan! Het bovenblad van de Minimax meet inderdaag 70 x 110, met wat er van de body nog uitsteekt kom je op ca. 75 x 110 cm; de roltafel steekt (zonder lineaal) hier nog eens 55 cm uit.
De freestafel zou ik zeker niet wegdoen, die gebruik ik véél meer dan de toupie (heb inmiddels een flinke verzameling freesjes).
Vergeet ook niet dat de freeskoppen voor een spilfrees flink aan de prijs zijn, vanaf ca. € 100 tot over de 250. Ik heb zelf een sponningkop, een kop voor wisselmessen (dat is nog wel te doen), en een kop met varibele schuinte, die was duur!
De optie "langgatboor" heb ik bewust niet genomen, neemt teveel ruimte zijwaarts. Ik heb een domino, dat is een prima en meer veelzijdig alternatief.
Tot zover, dank voor je compliment over mijn Boiré kastje, en als er nog meer vragen zijn dan hoor ik 't wel!
Groet, Jaap bri
 

franksken

Actieve deelnemer
4 mrt 2008
423
20
Drongen, Belgie
Dag Frank,
Mooi dat je met mijn advies weer wat verder bent, graag gedaan! Het bovenblad van de Minimax meet inderdaag 70 x 110, met wat er van de body nog uitsteekt kom je op ca. 75 x 110 cm; de roltafel steekt (zonder lineaal) hier nog eens 55 cm uit.
De freestafel zou ik zeker niet wegdoen, die gebruik ik véél meer dan de toupie (heb inmiddels een flinke verzameling freesjes).
Vergeet ook niet dat de freeskoppen voor een spilfrees flink aan de prijs zijn, vanaf ca. € 100 tot over de 250. Ik heb zelf een sponningkop, een kop voor wisselmessen (dat is nog wel te doen), en een kop met varibele schuinte, die was duur!
De optie "langgatboor" heb ik bewust niet genomen, neemt teveel ruimte zijwaarts. Ik heb een domino, dat is een prima en meer veelzijdig alternatief.
Tot zover, dank voor je compliment over mijn Boiré kastje, en als er nog meer vragen zijn dan hoor ik 't wel!
Groet, Jaap bri

Dank voor al deze uitgebreide info. Waarschijnlijk ga ik zaterdag eens gaan zien bij de dealer...
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
Als je in bovenvermelde situatie voor een combinatiemachine gaat, zou ik er een nemen die bovenfrezen kan klemmen op de topas. Hammer kan dit zeker en de nieuwe versies hebben zelfs de mogelijkheid tot een hoge snelheid as zoals bij Felder. Ik dacht dat het bij robland kan, maar met de snelheidsregeling van de klassieke topas, hoe bruikbaar dit in de praktijk is weet ik niet.
Als je een klassiek bovenfreesje op de topas kan klemmen, kan de bovenfreestafel buiten en win je weer plaats (+ een betere stofafzuiging + geleiding van een solide topkap die je kan afstellen). Een klassiek bovenfreesje is veel goedkoper dan beitelkoppen voor de topie, bovendien kan je sommige kleine werken uit de hand beter met een bovenfreesje uitvoeren dan met een klassieke beitelkop voor de topie (kleinere diameter, kleiner draaimoment, kleiner risico).
 

fungus

Actieve deelnemer
24 feb 2015
59
6
De start van de topic is de vraag "of een combiné of aparte machines".

Als de beschikbare ruimte even buiten beschouwing gelaten wordt, dan is het antwoord dat aparte machines veel interessanter zijn dan één gecombineerde machine. Er is veel tijdverlies aan stelwerk met een combiné.
Is je frees /topie opgesteld en je wil wat zagen dan kan je 9 keer op de tien de freesgeleiding etc...afbreken . En die beperking geldt praktisch voor alle bewerkingen of je moet kleine stukjes verwerken.
Bekijk even de filmpjes op Youtube dan zal je merken dat de meeste houtbewerkers aparte machines hebben en dan spreek ik niet van professionelen maar van hobbyisten.
Als je toekomst ziet voor een grotere ruimte, dan ben je beter en beterkoop af op termijn met aparte machines Ik heb zelf als hobbyist en doe het zelver 45 jaar met een combiné gewerkt ( en werk er nog mee) en de laatste 10 jaar met meerdere machines en de enige conclusie is enorme tijdswinst en gemak van werken.
De freesmachine zou ik persoonlijk, in geen geval wegdoen. Iedereen wil een bovenfrees hebben/ bouwen en dat heeft alles te maken met gemak van werken.

Probeer je ruimte in te delen , machines verplaatsbaar de maken ; je zal er geen spijt van hebben...
 
Laatst bewerkt:

franksken

Actieve deelnemer
4 mrt 2008
423
20
Drongen, Belgie
De start van de topic is de vraag "of een combiné of aparte machines".

Als de beschikbare ruimte even buiten beschouwing gelaten wordt, dan is het antwoord dat aparte machines veel interessanter zijn dan één gecombineerde machine. Er is veel tijdverlies aan stelwerk met een combiné.
Is je frees /topie opgesteld en je wil wat zagen dan kan je 9 keer op de tien de freesgeleiding etc...afbreken . En die beperking geldt praktisch voor alle bewerkingen of je moet kleine stukjes verwerken.
Bekijk even de filmpjes op Youtube dan zal je merken dat de meeste houtbewerkers aparte machines hebben en dan spreek ik niet van professionelen maar van hobbyisten.
Als je toekomst ziet voor een grotere ruimte, dan ben je beter en beterkoop af op termijn met aparte machines Ik heb zelf als hobbyist en doe het zelver 45 jaar met een combiné gewerkt ( en werk er nog mee) en de laatste 10 jaar met meerdere machines en de enige conclusie is enorme tijdswinst en gemak van werken.
De freesmachine zou ik persoonlijk, in geen geval wegdoen. Iedereen wil een bovenfrees hebben/ bouwen en dat heeft alles te maken met gemak van werken.

Probeer je ruimte in te delen , machines verplaatsbaar de maken ; je zal er geen spijt van hebben...

Hier valt natuurlijk ook iets voor te zeggen. Het wordt nog wat puzzelwerk vooraleer ik mijn definitieve keuze ga maken. De komende maanden ga ik alvast wat dealers gaan bezoeken en kijken wat de opties zijn. Dank aan iedereen alvast voor het nuttige advies. Ik ga waarschijnlijk ook al beginnen met verrijdbaar maken van mijn freestafel (het ontwerp van Jaap Bri spreekt me wel aan in deze)
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
Bovenfrees zou ik ook niet wegdoen, de bovenreestafel wel als dit op de combi zou kunnen. Moet ieder in zijn situatie plannen, maar in de meeste situaties is plaatsgebrek een probleem. Mijn manier van werken is met 2 gecombineerde machines: een topie / zaag en een vlak-vandikte. Mijn topas kan geen bovenfrezen klemmen en dit vind ik een serieus gebrek (ooit komt er een andere...). Hier staat dus een bovenfreestafel... maar zou ze liever weg hebben. Mijn reactie was enkel bedoeld om bij de overweging van een nieuwe combi-machine deze optie eventueel mee te nemen... Je kan in mijn ogen met geen enkele zelfbouw freestafel de bouw van een topie evenaren (solidere machine, meestal betere geleidingen met aparte instelling van in- en uitvoergeleiding, betere stofafzuiging) benaderen. In mijn ogen en in mijn situatie kan dit voordeel voor een stuk de meerprijs van een hammer t.o.v. een robland verantwoorden...

Ombouw & tijdsverlies is inderdaad grootste nadeel van gecombineerde machines... Het stellen van de machine neemt het meeste tijd in beslag bij thuisgebruik / kleine oplages... De combi topie-zaag biedt op dit vlak slechts een beperkter nadeel: als mijn top gesteld staat en er moet accidenteel nog iets gezaagd worden doe ik het met een handcirkelzaag of met een precisio 50 die ik heb om mee te nemen op verplaatsing... Ik ondervind meer nadeel van de ombouw tussen vlak en vandikte... Is bij sommige machines sneller dan bij de mijne... Voor een apparte vlak en vandikte spreek je al snel over een ruim budget en veel plaats... Als je een combi hebt waar alles op gecombineerd zit, zit je met nog meer beperkingen (met name zaag en schaaf die niet gelijktijdig gesteld kunnen worden...)
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.134
969
Ik ben het met Fungus eens: losse apparaten zijn fijner. Wat denk je van een gecombineerde freeszaagtafel (met jouw CS70) en een losse schaafbank? Toevallig ben ik zelf een nieuwe zaagtafel met een CS70 en een bovenfrees aan het ontwerpen:

zaagtafel%202_zpsdv8xo6vb.jpg


Het ontwerp is nog niet af, maar je snapt het idee wel. De tafelverbreder en tafelverlenger kunnen ingeklapt worden. Het stuk met de bovenfrees ook. De frees zal ik er met inlegplaat en al uit halen, want anders komt deze tegen de CS70. Ik schat dat het geheel ongeveer 10 cm langer en 25 cm breder is dan een reguliere CS70.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Als ik het goed heb is de verwisselbare freesas voor een hoge snelheid t.b.v. bovenfreesjes niet mogelijk op de uitgebreide combimachines. In ieder geval weet ik dat van de Hammer C31. Dat zou je dus goed moet navragen. Op de zaag/frees combinaties kun je volgens mij wel een verwisselbare en verstelbare as krijgen.

Fons
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
Als ik het goed heb is de verwisselbare freesas voor een hoge snelheid t.b.v. bovenfreesjes niet mogelijk op de uitgebreide combimachines. In ieder geval weet ik dat van de Hammer C31. Dat zou je dus goed moet navragen. Op de zaag/frees combinaties kun je volgens mij wel een verwisselbare en verstelbare as krijgen.

Fons

@ Athenor / Fons. Je hebt gelijk, ik heb me laten misleiden door de reclamefolders van Felder... Op de recentste hammer modellen zit wel een verwisselbare as. Er is een apparte as voor het klemmen van bovenfrezen, maar deze wijzigt de snelheid niet (max. snelheid met deze as is 10 000 tpm). Bij de felder modellen wijzigt de verwisselbare as de snelheid wel (max. toerental 15 000 tpm). Een robland machine heeft een max. toerental van 6000 tpm, de Hammer is nog wel in het voordeel.

@ L.N. ik vind het een heel mooi ontwerp voor een beperkte ruimte, maar heb je nu niet juist een gecombineerde machine ontworpen :confused:
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
De vraag of je liever op een aparte of op een gecombineerde machine werkt is uiteraard eenvoudig te beantwoorden... Op aparte natuurlijk, tenzij er mentaal iets mis is...

Enige nuance in de discussie: de gecombineerde machines waarover het hier gaat (stationaire machines, met de bijhorende stabiliteit) kan je niet vergelijken met de aparte waar het hierover gaat (draagbare handmachines die semi-stationair werden opgesteld). De cirkelzaag van een hammer, SCM of robland is een solidere machine dan een precisio van festool. De stabiliteit van een topie kan je niet vergelijken met een bovenfrees die ondersteboven hangt aan een plaat... Het prijskaartje is ook anders....

Veel hangt er van af wat je wil doen met je machines... Eén woning afwerken... Jarenlang een hobby uitoefenen... Veel massief hout bewerken... Veel met plaatmateriaal gaan werken (dan komt de optie van de voorritser op de gecombineerde machine naar voren...).

Mijn huidige situatie: werkplek van ongeveer 70m² opgedeeld in ruimtes van 7 x 4.5; 2 keer 4 x 4 en daarnaast nog wat houtopslag. Momeenteel volgende stationaire opstelling: zaag - topie van casadeï, lintzaag Electra Beckum, vlak - vandikte Rojek, zelfbouw freestafel stofafzuiging mobiel. Doel: eigen woning afwerken + later die van de kinderen + wat grotere klussen in de familie.

Waar wil ik naartoe op lange termijn (minstens een 10-jaren plan) (in de juiste volgorde) (m.a.w. wat stoort mij het meest):

Lintzaag upgraden naar een Felder met gietijzeren tafel, betere geleidingen, betere parallelgeleider.

Topie - zaag upgraden naar Hammer of Felder + bovenfreestafel weg (mijn topie heeft geen regelbare snelheid, heeft een as van 50mm i.p.v; 30mm, mijn topkap voldoet niet aan mijn vereisten, ik kan geen bovenfrezen erin gebruiken, mijn zaag heeft geen voorritser)

Vlak-vandikte upgraden naar een met langere vlaktafels en vlottere ombouw.

Ergens tussendoor vaste stofafzuiging aanleggen.

Ik zou in geen geval naar een combi willen waar alles op gecombineerd zit...
 
Laatst bewerkt:

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
Hallo allemaal,

Ik heb onlangs mijn Electra Beckum pkf 255 verkocht omdat die wat te veel plaats innam in mijn kleine werkplaats (3x8 meter). Ik heb nu de Festool cs 70 eb, een freestafel met een Triton bovenfrees eronder en geen schaafmachine. Omdat ik dat laatste af en toe wel mis, ben ik in twijfel: ofwel nog een aparte vlak en vandiktebank kopen, ofwel mijn huidige machines verkopen en een Robland HX 260 aanschaffen.

Die laatste is iets kleiner dan mijn Electra Beckum en lijkt mij een heel degelijke machine. Een nieuwe Robland aanschaffen komt natuurlijk een pak duurder uit dan bijkomend een schaafbank aanschaffen, dus wou ik hier eerst eens polsen naar jullie mening.

Vandaar enkele vragen:
- heeft er iemand ervaring met de Robland HX 260, of een vergelijkbaar type van Robland (zowel positieve als negatieve)
- als ik de Robland aanschaf, is het dan nog zinvol om mijn freestafel te houden? Ik heb nog nooit met een combinatiemachine gewerkt, dus dat kan ik moeilijk inschatten. Als ik de freestafel kan wegdoen, win ik opnieuw een kleine vierkante meter
- is er een andere kleine combinatiemachine in dezelfde prijsklasse die dezelfde kwaliteit biedt? Ik heb ook gekeken naar de kleinste Hammer, maar die is 2000 euro duurder

Alvast bedankt voor jullie reacties en iedereen een voorspoedig 2017

Frank
Wat ik denk ik in jouw situatie zou doen: Een vlak-vandikte aanschaffen van 30 cm (b.v. Hammer, Rojek, SCM, Robland). Is denk ik iets goedkoper dan Robland 260 HX. Dan heb je alle 'klassieke' machines behalve een lintzaag. Gezien de beperkte afmetingen van de werkplaats zou ik er wieltjes laten onder zetten, en zou ik er rekening mee houden dat Hammer met zijn ontwerp van aanslag bijna tegen een muur kan opgesteld worden. Verder werken met je huidige machines (verkoopswaarde is nooit super en je hebt een goede draagbare machine)... Ze eventueel opstellen zoals hier voorgesteld werd als dat handiger is... Eventueel kan je later volgens noodzaak & budget nog de kleinste zaag-frees bijplaatsen. In een ruimte van 3x8 is dit denk ik ook een betere opstelling dan één machine voor 5 bewerkingen.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.134
969
@ L.N. ik vind het een heel mooi ontwerp voor een beperkte ruimte, maar heb je nu niet juist een gecombineerde machine ontworpen :confused:

Hmm, ik dacht dat ik al geantwoord had, maar zie mijn reactie niet. Dus poging 2:

De zaagtafel met frees die ik wil maken is inderdaad een gecombineerde machine. Maar deze heeft maar 2 functies, terwijl de meeste combinatiemachines er 4 of 5 hebben (zagen, frezen/topie, vlakbank, vandiktebank en eventueel een langgatboor). Met een zaag/freestafel en een losse gecombineerde vlakbank met vandiktebank zit je tussen losse machines en een gecombineerde machines (met 4 of 5 functies) in. Je hebt dan minder last van de nadelen van een gecombineerde machines, terwijl het niet te veel ruimte inneemt. Door het lagere gewicht zet je ze ook nog gemakkelijker aan de kant. Nog een voordeel van losse machines is dat ze mee kunnen groeien met veranderende wensen/eisen of bij een defect. Is bv de vlakbank toch te klein, dan kun je die vervangen. Natuurlijk kan dat ook bij een gecombineerde machine, maar dan moet je de gehele machine vervangen en dat is een heel kostbaar geintje. Het nadeel is natuurlijk dat de losse machines bij elkaar meer kosten dan 1 combinatiemachine.
 

tuoh

Oud hout
Het werken met een combi vraagt van de gebruiker wat discipline en werkplanning maar verder valt het met het tijdverlies wel mee hoor, een stel schaafbladen opklappen kost geen uren hé, idem om een topie as onder de tafel te draaien:p
Het word pas een gedoe als een klus maar lukraak word aangevat, drie plankjes schaven, machine ombouwen om langs te zagen, daarna pas zien dat er nog een paar plankjes moeten geschaafd worden, etc... Ja, dan duurt een klus eeuwen.
Gebeurt niet alleen bij de "betere" hobbyist trouwens, heb al profs bezig gezien die een grote kantverlijmer opstarten en laten opwarmen om twee schuifstukken af te plakken, daarna de machine uitzetten, om een paar uur later datzelfde nog eens te herhalen:confused: Waar ben je dan in hemelsnaam mee bezig???????

Het is mij al meermaals opgevallen dat bij bepaalde klussen de werkvolgorde of de logica van werken duchtig met de voeten getreden word, met die manier van werken heb je inderdaad veel baat bij losse machines;) DE man in kwestie kan dan als een sprinkhaan van de ene machine naar de andere jumpen zonder tijdverlies;) Is goed voor de "lijn" van de man, maar daar zou ik toch niet meteen een stel machines voor aankopen, dan is een loopband goedkoper.

Thuis werk ik al veertig jaar met combi's, en daar gaat geen verandering meer inkomen, voor mij werkt het prima zo.
 

franksken

Actieve deelnemer
4 mrt 2008
423
20
Drongen, Belgie
Dank voor alle nuttige reacties. Ik denk dat ik prijs ga opvragen bij de dealer voor zowel losse machines als voor de combine en ook op basis daarvan ga beslissen. Ik ga de machine(s) puur hobbymatig gebruiken, dus dan speelt voor mij de prijs meer mee dan de tijdswinst.:p

Mijn ganse verbouwing is zo goed als afgerond, en ik heb al mijn meubels zelf gemaakt, maar dan bijna allemaal in plaatmateriaal en mdf. Nu wil ik ook wat meer beginnen experimenteren met massief hout. Dat laatste is ook altijd een beetje de kip of het ei verhaal geweest: ik werkte niet met massief hout omdat ik de machines daarvoor niet had, en ik kocht de machines niet omdat ik nooit met massief werkte... Daar hoop ik nu wat verandering in te brengen en te experimenteren met het maken van wat kleine meubels.

Anyway, wordt vervolgd. Nogmaals dank voor de feedback
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.