Speelgoedtrein !

J.art

Actieve deelnemer
18 dec 2015
519
91
Limburg België
Bedankt voor de positieve reacties!
Bob, of iemand anders die me kan helpen. Er werd gezegd van het pijpje dat dit zo geen stevige verbinding is.
Maar de rest van de locomotief en de wagonnetjes? Ik heb gebruik gemaakt van houtlijm en secondenlijm. Ik heb dan telkens een aantal minuten er klemmen op gezet. En ik heb dan horen zeggen dat de secondenlijm dan verder werkt als klem en de houtlijm voor de sterkte?
Het zit nu zo, mijn nicht wil graag ook zo een trein om cadeau te doen bij een geboorte, en dan gaat het broertje van bijna 2 jaar er mee spelen. Maar nu vraagt ze zich natuurlijk af als de trein ook valproof is? Nuja, ik wil mijn trein natuurlijk niet zo graag laten vallen om dit te testen :p
Maar wat denken jullie?

Dankjewel alvast!

Groetjes Jolien
 

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.691
99
Utrecht
Jolien, goedemorgen!
Ik kan je uit ervaring vertellen dat de meeste lijmverbindingen de krachten van tweejarige slopertjes meestal niet houden...
Gevolg is dat veel houten speelgoed een dagje uit de running is thuis om te drogen...

Grt. Ruben
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Ik vrees ook dat je treintje niet stevig genoeg is voor een kleuter. Je lijmt namelijk vaak kops hout op langshout. Houtlijm werkt best met langshout op langshout. Dan is het zelfs sterker dan het hout zelf, mits goed geklemd gedurende een uur. Je zou bv. kleine deuvels kunnen gebruiken voor extra stevigheid.
 

Piet Groeneweg

Actieve deelnemer
13 mei 2013
612
10
H'meer
Gewoon een paar proefstukjes maken en er zelf mee gaan gooien :)
Dan zal je zelf zien dat wat er gelijmd is op kops hout waarschijnlijk allemaal losbreekt.
 

J.art

Actieve deelnemer
18 dec 2015
519
91
Limburg België
Hm ja, wat ik zelf dus al dacht. Bij de locomotief zitten er vooral wel enkele kopshout op langshout verbindingen, wat het minder sterk maakt natuurlijk. Denk dat ik sowieso er kleinere deuveltjes in ga verwerken, extra sterkte kan nooit kwaad zeker? Maar maakt dat dan echt zoveel verschil? De plaatjes zijn 9mm dik, dus een deuveltje van 5mm ofzo, maakt dat echt een groot verschil?

Met mijn nicht intussen afgesproken dat het de eerste jaren nog als decoratie gebruikt zal worden, en dat ze er een autotje bijkrijgt wat wel tegen een stootje kan :)
 
P

Pel

Guest
Een deuveltje is altijd sterker Jolien, je hebt dat een pen in gat verbinding, het schoorsteentje zou je wat korter kunnen maken scheelt ook al, immers hoe langer hij is, hoe breekbaarder. Als ik speelgoed maak hou ik altijd in mijn achterhoofd dat er mee gespeeld / gegooid kan worden. Zo gebruik ik voor het merendeel hardhout o.a. beuken en eikenhout, de assen voor bijvoorbeeld een auto, of iets dat moet rijden maakt ik meestal van draadstangen M 4 of M 6 met zelfborgende moertjes, zo kan het tegen een stootje. Alhoewel er gaat altijd wel wat stuk, dan is het een kwestie van repareren en er kan weer gespeeld / gegooid worden:D

Groet Pel.
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Ik heb nog even goed naar het filmpje gekeken en dat kops langshout verhaal valt best wel mee.
Het is allemaal maar relatief vrij klein.
Ik zou het prachtig vinden als ik vroeger zo iets gekregen zou hebben.
Ik zou het dan ook niet in mijn hoofd halen om er ruw mee om te gaan. Anders letten mijn ouders daar wel op.
Ik weet dat de tijd nu anders is.
Een deuveltje hier en daar kan natuurlijk nooit kwaad, maar ik kijk ook naar de productietijd.
Dat vlakke stuk bij voorbeeld, die gaat er nu aan gezaagd worden met de lintzaag. ��
Alleen die schoorsteen, of een deuveltje of gelijk het gat er in.
Voor de gehele trein ben ik best jaloers. Zoiets had ik als kleine jongen ok wel willen krijgen. ��
 

J.art

Actieve deelnemer
18 dec 2015
519
91
Limburg België
Bob, hoe bedoel je het vlakke stuk gaat er nu aan gezaagd worden met de lintzaag?

En dankjewel voor het mooie compliment! Zou er vroeger ook heel blij mee zijn geweest :), nu nog steeds trouwens haha. Kan mijn ogen er niet van af houden!
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Zeg maar de stoomtank. Waar de schoorsteen opkomt.
Die doe je nu over de schuurband, maar met een malletje zaag je dat vlakke stuk er zo aan.
Ik moet toch wat bedenken om die lintzaag in aktie te zien.��
 

J.art

Actieve deelnemer
18 dec 2015
519
91
Limburg België
Pel, het merendeel van mijn trein is ook uit beukenhout gemaakt. De onderplaatjes zijn dennenhout, en in de stoomtank het donker stukje hout geen idee welk soort.
Dan zal ik er inderdaad maar deuveltjes insteken, voel ik me zelf ook wat beter dan :). Als mensen iets bij je bestellen hebben ze er toch hoge verwachtingen van he, en wil je ze ook niet teleurstellen :).

Ach zo Bob! Ja, dat zou inderdaad gaan :D. Geen zorgen! De lintzaag zal al passeren in mijn volgende video! Van hoe ik de wagonnetjes maak! Hij zal zeker nog veel passeren in mijn filmpjes :D.

Nu een leuk simpel stuk speelgoed vinden om mijn project voor kerst 2017 mee te starten :D
 

Jan-Pieter

Actieve deelnemer
Ik vind je wagonnetjes erg leuk geworden.

Wat ik wel jammer vind is dat ik nergens een verwijzing of bedankje zie voor je methode om op deze manier de stoomketel te maken. Zeker nu je gesponsord wordt en op tv gaat komen lijkt me dat bronvermelding iets is om aan te denken bij toekomstige projecten.
 

J.art

Actieve deelnemer
18 dec 2015
519
91
Limburg België
Hier heb je helemaal gelijk in Jan-Pieter!
Heb dit dan ook rechtgezet door een opmerking op mijn video te zetten, en je linkjes in mijn videobeschrijving te zetten!
Sorry!
 

J.art

Actieve deelnemer
18 dec 2015
519
91
Limburg België
Graag gedaan Jan-Pieter, je had helemaal gelijk :), heb de methode dan ook nog nergens anders zien verschijnen! Mijn excuses!
 

WR1944

Oud hout
Met veel plezier lees en bekijk ik je resultaten. En ik zie ook dat je groeit in je ervaring. En als bonus maak je ook nog eens de kiddies blij.
Uit eigen ervaring weet ik dat speelgoed niet sterk genoeg kan zijn. In m'n kinderjaren, rond 1950, sloopte ik het weinige speelgoed dat toen beschikbaar was. En speelgoed was toen stukken degelijker. Dus een gooi-proef is hier zeker op z'n plaats. ;)
Ook het zoek raken van kleine onderdelen is een punt. Zo zie ik een soort van schalmachtig stukje hout als verbinding tussen de wagons. Dat kun je beter vastlijmen aan een wagon. Dan krijgt elke wagon een vrij pennetje en aan de andere kant een koppelstuk. Dan kunnen die kleine stukjes niet meer verloren gaan.
 

J.art

Actieve deelnemer
18 dec 2015
519
91
Limburg België
WR1944, dankjewel voor het mooie compliment!
De kleine onderdelen, daar heb je een punt in, maar die heb ik intussen vastgelijmd, aangezien dit anders niet kindvriendelijk is :D.
De koppelstukken zijn al bevestigd zoals jij suggereerde! Toch bedankt voor de tip :D.

Groetjes Jolien
 

J.art

Actieve deelnemer
18 dec 2015
519
91
Limburg België
Wat ik ook nog even kwijt wi: BossyRangs van hier op het forum, was zo goed om mij te helpen met mijn project! Hij maakt houten Boemerangs, maar ook mini-boemerangs uit plastiek voor binnen of bij windstil weer, en hij heeft mij er hier 22 van geschonken om ook uit te delen aan de kinderen afgelopen Kerst!
Dus een welgemeende merci!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.