Keuze aanschaf gereedschap en machines

ferdydesmet

Actieve deelnemer
18 dec 2014
355
80
Breda
Hallo allemaal,

Door het aannemen van een klus heb ik best wel een 'luxeprobleem'. Ik mag voor €2000 inclusief BTW aan gereedschap uitzoeken maar twijfel eigenlijk ontzettend. Daarom hoor ik graag jullie ervaren mening. Ik heb eigenlijk geen echte voorkeur voor bijvoorbeeld meubels maken of snijplanken, het zijn altijd wel verschillende dingen.

Ik beschik over voldoende ruimte en heb nu in basis het meeste handgereedschap en een Scheppach HM2 met spilfreesinrichting, langgatboor en beitelslijpinrichting. Wat er echt nog op mijn wensenlijst staat is het volgende:
- draaibank inclusief gutsen etc;
- lintzaag;
- kolomboor;
- freestafel met Triton TRA001;
- compressor met luchtgereedschap;
- Bessey corpusklemmen;
- kwaliteit slijpgereedschap

Het gereedschap moet nieuw met bon kunnen worden aangeschaft. Al met al nog een aardige wensenlijst en er moeten dus duidelijk keuzes gemaakt worden. Zouden jullie mij willen adviseren wat ik het beste aan kan schaffen?

Alvast bedankt voor jullie advies!

Groetjes Ferdy
 

Atmoz

Actieve deelnemer
Das een leuk bedrag waar je iets mee kunt :)

Ik zou zeggen: begin af te strepen. Koop 4 stuks Bessey KRV corpusklemmen, koop die TRA001 en bijbehorend spul.
Wat bedoel je met slijpgereedschap? Een slijptol? Die heb je ook al voor € 100,- (nog wel minder zelfs) of bedoel je zoiets als een Tormek om je gereedschap te slijpen? Compressor hoeft ook niet zo duur te zijn, dus dan heb je erna de keuze welk "groot" gereedschap je nog koopt. Ik denk dat je de keuze moet maken welk apparaat je eerst wilt: draaibank, lintzaag (ik neem aan zo'n grote, right?) of kolomboormachine. (Die laatste zijn trouwens ook wel te krijgen voor een paar honderd euro).

Zoiets?

Grtz,

Atmoz
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.236
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ik zou de draaibank laten zitten (of als enige kopen ;)), dat is toch een andere tak van sport.
Dan zou ik de compressor laten zitten - luchtgereedschap wat voor continu gebruik bedoeld is vereist een dusdanige compressor, dat je budget zo ongeveer op is. En voor 'even wegblazen' voldoet een klein compressortje ook, wat je ook een keer los kan kopen.

Wat je dan koopt hangt natuurlijk af van wat je wil maken. Maar ik zou beginnen met het duurste, en dat lijkt me de lintzaag.
 

BenB

Actieve deelnemer
24 feb 2016
144
6
Helemaal met jurriaan eens. Heb zelf een aardig zware compressor staan maar voor continue gebruik is die niet geschikt. Bedenk goed wat je met het gereedschap gaat doen want je kunt het maar 1x uitgeven. Beter is 1 goed stuk gereedschap dan 5 minderen.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Iedereen bekijkt dit natuurlijk vanuit z'n eigen standpunt maar zoals hierboven al gezegd wordt zou ik ook voor de lintzaag en de Triton gaan.
Met die twee kan je echt al heel veel bewerkingen doen.
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.736
398
Ik stem op:

-freestafel met triton
-bessey klemmen
-kolomboor
-lintzaag

Er zijn ook wel een aantal bedrijven waar je tweedehands machines kan kopen op factuur? Als je met wat zoeken een tweedehands hammer lintzaag kan kopen voor de prijs van een nieuwe metabo, kan je met die som toch wel wat degelijke machines bijeen sprokkelen. Al helemaal als je de freestafel (grotendeels) zelf zou bouwen.
 

ferdydesmet

Actieve deelnemer
18 dec 2014
355
80
Breda
Oké, allemaal bedankt voor de reacties!

Wel grappig, ik neig sterk naar een draaibank terwijl iedereen zegt; laat dat eerst even gaan :p.
Ik vind een draaibank gewoon fascinerend, waarschijnlijk omdat ik deze technieken ook nog niet ken en beheers. Maar mijn verstand zegt ook om dit nog even op de lange baan te zetten en te kiezen voor het gereedschap wat ik nu het meeste zou gebruiken.

Wat eigenlijk vast staat is dat er een lintzaag komt, maar welke adviseren jullie me dan? Naast de lintzaag zou budget voor de freestafel met de Triton wel fijn zijn (uiteraard verder zelfbouw). En als het dan nog kan, een setje corpusklemmen van Bessey :rolleyes:.

De kolomboor kan ik denk ik wat makkelijker tweedehands op de kop tikken. Een compressor volgt ook vanzelf, zal alleen maar zijn om wat lucht te verplaatsen in de werkplaats en een tacker te gebruiken.

Dus, de lintzaag.. Wat gaat het worden? ;)
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Hier staat de TRA001 ook bovenaan op de lijst.
Heb nu 2 corpusklemmen van Bessey; ze kosten heel wat, maar eens je ze vasthebt dan voel je gewoon dat je kwaliteit hebt gekocht.
Ikzelf verkies de KRV boven de KR-reeks (KRV is bovenaan ook verstelbaar), zo kan je het gewicht van de klem beter verdelen.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Ik dacht gisteren al aan die vraag maar ik wilde je niet beïnvloeden. :)
Als het een nieuwe moet zijn en je wilt toch budget voor andere zaken overhouden denk ik dat een Meber 400 een heel verantwoorde keus is als het nieuw moet zijn.
Zit je in de semiprof/prof klasse en toch wat geld over.
De meubelmaker waar ik ooit m'n opleiding deed had een Meber die al een jaar of 30 oud was en nog steeds goed draaide.
Als tweedehands met bon van een machinehandel ook mag zou ik dat doen (scheelt gewoon) en dan kan je ook voor een Hammer kijken of een Centauro bijv.
met een goede lintzaag en de goede zaaglinten kan je alle vormen maken, schulpen, resaw werk doen en met jigs nog meer.
Mijn ruimte is zeer beperkt dus koos ik voor een lintzaag (meber p320) ipv een zaagtafel.
Even nabewerken en de planken zijn strak.
 
Laatst bewerkt:

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
- draaibank inclusief gutsen etc;
- lintzaag;
- kolomboor;
- freestafel met Triton TRA001;
- compressor met luchtgereedschap;
- Bessey corpusklemmen;
- kwaliteit slijpgereedschap

Ik zie echter geen optie voor het verzagen van planken/balken anders dan de lintzaag. Toch wel een essentieel onderdeel/gereedschap voor meubilair en/of snijplanken.

Wat ik het eerst zou laten vallen is de draaibank. Erg mooi gereedschap maar het houdt ook in dat je je deze techniek eigen moet maken en ook dient te beschikken over de juiste beitels.
Tweede de kolomboor. Dit is een handige tool maar niet onmisbaar.
Compressor hetzelfde, leuk, maar daar hoort ook gereedschap (pneumatisch) bij wat dan weer een extra kostenplaatje met zich meebrengt.
Slijpgereedschap, tja, ligt er heel erg aan wat je wilt slijpen. Beitels of schaafbeitels zijn erg goed te slijpen op wetstenen en die kosten de kop niet.

Een goede (boven)frees met tafel is al een erg goede aanschaf en een investering waard.

Mijns inziens is voornaam dat je voor jezelf duidelijk wilt hebben wat je wilt doen qua bewerking.
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.055
62
- freestafel met Triton TRA001;
- lintzaag;
- Bessey corpusklemmen;
- kolomboor;
- kwaliteit slijpgereedschap
- compressor met luchtgereedschap;
- draaibank inclusief gutsen etc;

Dit is mijn volgorde van een lijstje wat ik zou kopen. Denk dat de eerste 3 het interessant is om te kopen
Triton kost 237 De freestafel van triton is 209 moet je wel zelf een onderstel onder maken. Bessy corpusklemmen set ongeveer 337 heb je iets meer dan 1000 over voor de lintzaag.
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
De TRA001 voor 237€? Linkje graag :)
Ik ga een Ron Paulk werkbank maken (compacte) en hier een frees in integreren.
Als freesplaat ga ik die van Woodpeckers gebruiken.
 

ferdydesmet

Actieve deelnemer
18 dec 2014
355
80
Breda
Ik dacht gisteren al aan die vraag maar ik wilde je niet beïnvloeden. :)
Als het een nieuwe moet zijn en je wilt toch budget voor andere zaken overhouden denk ik dat een Meber 400 een heel verantwoorde keus is als het nieuw moet zijn.
Zit je in de semiprof/prof klasse en toch wat geld over.
De meubelmaker waar ik ooit m'n opleiding deed had een Meber die al een jaar of 30 oud was en nog steeds goed draaide.
Als tweedehands met bon van een machinehandel ook mag zou ik dat doen (scheelt gewoon) en dan kan je ook voor een Hammer kijken of een Centauro bijv.
met een goede lintzaag en de goede zaaglinten kan je alle vormen maken, schulpen, resaw werk doen en met jigs nog meer.
Mijn ruimte is zeer beperkt dus koos ik voor een lintzaag (meber p320) ipv een zaagtafel.
Even nabewerken en de planken zijn strak.

Beïnvloeden is goed als je de ervaring hebt, ik heb die namelijk niet haha :p.

De Meber 400 is volgens mij een degelijke machine, kan zo gauw geen prijzen vinden op internet. Weet iemand wat deze nieuw kost?
Ik vind het eigenlijk nu ook wel fijn om nieuw te kopen.

Ik zie echter geen optie voor het verzagen van planken/balken anders dan de lintzaag. Toch wel een essentieel onderdeel/gereedschap voor meubilair en/of snijplanken.

Wat ik het eerst zou laten vallen is de draaibank. Erg mooi gereedschap maar het houdt ook in dat je je deze techniek eigen moet maken en ook dient te beschikken over de juiste beitels.
Tweede de kolomboor. Dit is een handige tool maar niet onmisbaar.
Compressor hetzelfde, leuk, maar daar hoort ook gereedschap (pneumatisch) bij wat dan weer een extra kostenplaatje met zich meebrengt.
Slijpgereedschap, tja, ligt er heel erg aan wat je wilt slijpen. Beitels of schaafbeitels zijn erg goed te slijpen op wetstenen en die kosten de kop niet.

Een goede (boven)frees met tafel is al een erg goede aanschaf en een investering waard.

Mijns inziens is voornaam dat je voor jezelf duidelijk wilt hebben wat je wilt doen qua bewerking.

Bedankt voor je reactie, welke optie zou je dan nog adviseren voor het verzagen van planken/balken anders dan de lintzaag?
De draaibank ga ik inderdaad op de lange baan schuiven, dat komt nog wel eens!

Hier staat de TRA001 ook bovenaan op de lijst.
Heb nu 2 corpusklemmen van Bessey; ze kosten heel wat, maar eens je ze vasthebt dan voel je gewoon dat je kwaliteit hebt gekocht.
Ikzelf verkies de KRV boven de KR-reeks (KRV is bovenaan ook verstelbaar), zo kan je het gewicht van de klem beter verdelen.

Bedankt voor de tip, ik wist het verschil niet haha!

- freestafel met Triton TRA001;
- lintzaag;
- Bessey corpusklemmen;
- kolomboor;
- kwaliteit slijpgereedschap
- compressor met luchtgereedschap;
- draaibank inclusief gutsen etc;

Dit is mijn volgorde van een lijstje wat ik zou kopen. Denk dat de eerste 3 het interessant is om te kopen
Triton kost 237 De freestafel van triton is 209 moet je wel zelf een onderstel onder maken. Bessy corpusklemmen set ongeveer 337 heb je iets meer dan 1000 over voor de lintzaag.

Na een aantal weken wikken en wegen ben ik het op dit moment helemaal met je eens haha! Je slaat de spijker dus op de kop ;).
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.055
62
De TRA001 voor 237€? Linkje graag :)
Ik ga een Ron Paulk werkbank maken (compacte) en hier een frees in integreren.
Als freesplaat ga ik die van Woodpeckers gebruiken.

al is dit de mof001 de andere kost 315

Na een aantal weken wikken en wegen ben ik het op dit moment helemaal met je eens haha! Je slaat de spijker dus op de kop ;).

Ik zou eigenlijk nog zeggen zet de compressor voor de slijpgereedschap. Misschien kan je de freestafel zelf bouwen dat scheelt ook een stukje.
 

ferdydesmet

Actieve deelnemer
18 dec 2014
355
80
Breda
Ja inderdaad, ik heb nu een basic slijpmachine en wetstenen. Een compressor nog niet. Soms mis ik het om eens iets schoon te blazen of bijvoorbeeld een tacker.

Ik wil de freestafel ook zelf in mijn bestaande werkbank inbouwen. Ik verwacht dat ik volgend jaar een ander huis ga kopen en voorwaarde is ruimte voor een werkplaats. Dit zal dan waarschijnlijk een garage worden waardoor ik efficiënter om zal moeten gaan met de beschikbare ruimte.

Dus nu uitzoeken/aan jullie vragen :eek::
- Welke lintzaag kopen? (De Meber 400?) Wat doet dit met het beschikbaar budget en waar te kopen?
- Welke linten minimaal aanschaffen om mee te beginnen?
- Welke accessoires aanschaffen om de freestafel te bouwen, dus tracks, insert plate etc.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Als je de bon verdient hebt met hard werken moet je er gewoon iets heel leuk mee aanschaffen. En dat is in mijn ogen een draaibank en eventueel een lintzaagje om stukken hout voor te bereiden voor de draaibank.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.236
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ik zei toch al 'alleen een draaibank' kan ook. Maar met een midi draaibank, wat beitels, een vierklauw, een hulpstuk of twee om je beitels te slijpen, een gelaatsscherm, schuuurmiddelen en een stofafzuiger met fijnstoffilter kom je ook een heel eind je budget in...
 

ferdydesmet

Actieve deelnemer
18 dec 2014
355
80
Breda
Als je de bon verdient hebt met hard werken moet je er gewoon iets heel leuk mee aanschaffen. En dat is in mijn ogen een draaibank en eventueel een lintzaagje om stukken hout voor te bereiden voor de draaibank.

Met bloed, zweet en tranen haha! Maar dat maakt het alleen maar leuker om met dat gereedschap te werken straks. En ik word echt van ieder stuk gereedschap dat zich bij mijn arsenaal voegt ontzettend gelukkig hoor :eek:.

Ik zei toch al 'alleen een draaibank' kan ook. Maar met een midi draaibank, wat beitels, een vierklauw, een hulpstuk of twee om je beitels te slijpen, een gelaatsscherm, schuuurmiddelen en een stofafzuiger met fijnstoffilter kom je ook een heel eind je budget in...

Ja het houtdraaien vind ik echt heel gaaf en mijn handen jeuken om het te leren en mooie dingen te maken. Daarom dacht ik ook direct aan een draaibank met alle accessoires. Ik denk alleen dat het ook heel belangrijk is om het echt goed te leren en het liefste neem ik een goede cursus ofzo. Aangezien ik volgend jaar in mei ga trouwen en 1 februari een eigen vestiging ga draaien voor de baas zal een cursus er niet in zitten qua tijd.

Zodra deze grote aanschaf is gedaan en ik me in iets rustiger vaarwater begeef ga ik zeker voor een mooie draaibank! Bedankt dusver voor al jullie goede advies!!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.