Kopshouten tafelbladen

maja158

Post veel
25 mei 2010
942
86
Balloërveld (Dr)
Op dit moment ben ik druk bezig om een 10-tal kopshouten tafelbladen te maken van eikenhout.
De afmetingen zijn (worden) 600 x 600 x 40 en een aantal met een diameter van 600.
Het verlijmen gaat strookje voor strookje en neemt veel tijd in beslag.
Maar jongens, wat is het weer mooi (om te doen).

Kopshouten tafelbladen (1).jpg

Kopshouten tafelbladen (2).jpg

Kopshouten tafelbladen (3).jpg

Kopshouten tafelbladen (4).jpg

Groet,
Jan
 

ferdydesmet

Actieve deelnemer
18 dec 2014
355
80
Breda
Heel cool! Weet je toevallig wat voor voet/poten de bladen krijgen?

en ik ben ook wel in voor een uitgebreider verslag. ;)
 

maja158

Post veel
25 mei 2010
942
86
Balloërveld (Dr)
Tja mannen, veel uitgebreider dan dit zal het niet worden. Het vlakken van de balken en planken is allemaal al gebeurd. Evenals het zagen van de blokjes.
Waar het inderdaad om gaat is het verlijmen. Zoals je op de foto's kunt zien gebruik ik een aluminium profiel van 4 cm dik en 8 cm breed.
Dit profiel heeft het grote voordeel van de sleuven. Met een paar boutjes en moertjes heb ik daar twee bessey klemmen op gemonteerd die de blokken naar beneden duwen.
Op de onderste foto is te zien dat het aluminium profiel met twee festool snelspanners op de tafel gefixeerd worden.
Als jullie van iets nog een foto willen zien, zeg het maar. Dan zal ik proberen om het verzoek om te zetten in een foto.

Groet,
Jan
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.736
398
Ben wel benieuwd naar hoe jij dergelijke grote kopse oppervlakken vlak maakt na verlijmen?
 

tuoh

Oud hout
Het viel mij bij het bekijken van het filmpje op dat het bovenstuk van de slede telkens wat doorbuigt tijdens het frezen. Het kan bijna niet anders of het blad moet nu wat hol gefreesd zijn?
Dat bovenstuk is duidelijk niet stijf genoeg voor deze overspanning. Misschien beter eens rondkijken naar een stijvere houtsoort voor dit doel, Ipé bijvoorbeeld zou hier niet doorbuigen.
 

maja158

Post veel
25 mei 2010
942
86
Balloërveld (Dr)
Het viel mij bij het bekijken van het filmpje op dat het bovenstuk van de slede telkens wat doorbuigt tijdens het frezen. Het kan bijna niet anders of het blad moet nu wat hol gefreesd zijn?
Klopt, in het midden meet ik bijna 1 mm verschil.
Het volgende frame wordt niet van hout maar van aluminium.

Groet,
Jan
 

Mc Mudface

Actieve deelnemer
15 jan 2016
182
68
Om alles echt vlak te hebben, moet je op zoek naar een vandikteschuurmachine. Daar heb ik men kopshouten eiken tafel mee vlak gekregen. Werkt echt gemakkelijk. Niet te veel afnemen in 1 keer en altijd draaien van je werkstuk. Mooie tafel!
 

maja158

Post veel
25 mei 2010
942
86
Balloërveld (Dr)
Niet overmorgen maar vanavond nog. Ik weet dat je ongeduldig bent ;)
Het begint ermee dat ik op de tafel stucloper heb liggen. Het grote voordeel hiervan is dat de lijm er niet aan hecht.
Op de eerste en tweede foto zie je het aluminium profiel met daarop bevestigd de klemmen voor een neerwaartse druk.
Kopshout verlijmen (1).jpg
Kopshout verlijmen (2).jpg

Nadat de blokjes hout zijn ingesmeerd met lijm en uitgelijnd binnen de cirkel schuif ik het profiel tegen de te verlijmen blokken aan.
Kopshout verlijmen (3).jpg

Daarna leg ik de drie lijmklemmen over het werkstuk en span alleen de middelste stevig aan.
Kopshout verlijmen (4).jpg

Dan met de festool snelspanners het alu profiel fixeren op het werkblad.
Kopshout verlijmen (5).jpg

Vervolgens de neerwaartse klemmen spannen.
Kopshout verlijmen (6).jpg

Dan span ik een lijmklem dwars op werkstuk zodat de blokjes goed tegen elkaar aan worden gedrukt.
Kopshout verlijmen (7).jpg

Dan span ik de drie lijmklemmen maximaal op en plaats aan het einde van de profielen ook een klem.
Kopshout verlijmen (8).jpg

Als laatste plaats ik nog twee klemmen op het een na laatste blok en het aluminium profiel, zodat ook de hoeken goed verlijmd worden.
Kopshout verlijmen (10).jpg

Dan is het een kwestie van een half uur wachten, klemmen verwijderen, en de volgende rij verlijmen.
Zodra ze allemaal gereed zijn, vlakken, schuren, rond 600 maken kantjes bijwerken en afleveren.

Groet,
Jan
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.