Het bouwen van mijn MFTC (ontwerp BenchWorks)

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Eindelijk eens een project van mijn hand na jaren leesplezier hier op het forum.
Tijdens de open hout dag 2015 in Zutphen ben ik aangestoken door het enthousiasme van Bosquet (Ekko).
Die stond daar toch zo trots zijn MFTC XL te presenteren en trok daarmee veel bekijks, hij had het daar zo druk mee dat hij niet eens de tijd had om koffie te drinken.
Dus de stoute schoenen aangetrokken en een e-mail naar BenchWorks (Timothy) gestuurd en de tekeningen besteld.
Na deze ontvangen te hebben een X aantal keren door gelezen te hebben alles op een rijtje gezet en alles zelf opgeschreven wat ik bij elkaar moest zoeken en bestellen.
Er waren ook nog wat onduidelijk en onvolledigheden in de beschrijving misschien voor een ervaren houtbewerker geen probleem maar ik moest het met vragen en uitzoeken uit zien te vinden.

Eerst ben ik op zoek gegaan naar alle onderdelen die nodig waren en alles wat ik niet had en kon vinden bij de familie, kennissen en buren heb ik gekocht,
dat waren o.a de T-tracks, wielen, ladegeleiders, pootjes.
Ik had van hout reststukjes zat maar niet altijd te gebruiken, voor de grote stukken multiplex moest ik echt naar de bouwmarkt. 1x 244x122x12mm en 1x 122x61x9mm berken multiplex bij de gamma na lang zoeken tussen de platen de rechte eruit gehaald en 1x 122x61x18mm berken multiplex ook na lang zoeken een rechte bij de Praxis gevonden.
Al het hardhout en grenenhout is gezaagd uit oude meranti vensterbanken en een oud grenen eetkamertafel.
Het MDF werkblad gewijzigd in 18mm i.p.v. 12mm voor de basistafel en de twee lange zijkanten van 18mm multiplex voor het frame van de uitbreidingstafel (extensietafel) heb ik van Ekko (Bosquet) gekregen.

Juni 2016,
Alles is binnen dus nu gaat het beginnen, de messen zijn geslepen, of is het beitels? (maar dat kan ik niet eens.)
Maar de zaagbladen en de frezen zijn scherp want mooi gereedschap is mijn hobby en dus ‘verzamel’ ik dat al jaren.
In de tijd van het maken van deze mobiele werkbank heb ik ook nog het een en ander aangeschaft (haha).

Ik zal de voortgang in stukjes plaatsen zodat het niet in een keer zo’n heel lang verhaal wordt.
De plaatjes zijn vaak gemaakt als het werk al gedaan is dus zie je b.v. de zaagsnede er al in aanwezig.
Ook de volgorde is soms in werkelijkheid anders geweest maar voor het verhaal op een andere plaats gezet.
Het wordt een soort van strip verhaal en speciaal voor rendew met véél afbeeldingen, helaas voor hem geen filmpjes want zulke geavanceerde toestellen heb ik niet.

Deel-1 Een overzicht van het hout en de onderdelen dat ik ga gebruiken
D1 01-02.jpg
afb.1 - Het gebruikte hout en multiplex voor de MFTC
afb.2 - De benodigde onderdelen aangeschaft, de T-tracks zijn nog onderweg

Deel-2 Het zagen kan beginnen
D2 01-02.jpg
afb.1 – Wel zo goed om af en toe te kijken of het nog goed gaat
afb.2 – Het zagen van het multiplex voor de basis 2x meten en hoppa de zaag erin

D2 03-04.jpg
afb.3 – Het inzagen van de open stukken in de onderkant basis
afb.4 – Het inzagen van de achterwand, het begint er op te lijken, het ruwe houtwerk voor de basis is bijna gereed

D2 05-06.jpg
afb.5 – Voor het eerst deze Aldi asemmer als cycloon gebruikt
afb.6 – Zo te zien niet verkeerd, scheelt toch weer in de papieren stofzakken van de stofzuiger

Deel-3 Het uitzagen van de ingezaagde stukken uit de basis
Het zagen van de grote stukken heb ik met de invalzaag gedaan en dat ging goed alleen nog de hoekjes loszagen met de decoupeerzaag.
De kromme vormen en recht uitzagen met de decoupeerzaag ging bij mij niet zo goed, het blijkt dat ik nog moet leren zagen met een decoupeerzaag of meer ervaring opdoen.

D3 01-02.jpg
afb.1 – Het uitzagen van de ingezaagde stukken
afb.2 – De ingezaagde stukken uitzagen van het achter paneel

D3 03-04.jpg
afb.3 – Uitzagen van de zijpanelen, het vormzagen ging niet zo geweldig door gebrek aan ervaring
afb.4 – Maar met vijlen en schuren toch nog redelijk gekregen

wordt vervolgd
Mvg,:).
 
Laatst bewerkt:

peterl

Actieve deelnemer
21 sep 2013
126
0
mooie klus inderdaad gestructureerd werken.een goed zaag plan en tekeningen scheelt een hoop ergernis en geklooi.we volgen het met plezier

gr peter
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Update 1.

Deel-4 Lengtes zagen op de zaagtafel,
Omdat ik zoveel mogelijk vooruit wil werken voordat ik de werkbank in elkaar ga bouwen zaag, boor, frees ik zoveel als mogelijk, doordat voorwerken gaat er wel eens iets mis, en bij veranderingen moet er later ook weer iets gecorrigeerd worden

D4 01-04.jpg
D4 afb.1 – De lengte ’s zagen op de zaagtafel, een omgekeerde Bosch GKS 66 CE onder een Metabo Flexo 500 tafel
D4 afb.2 – Oeps, hier moest 3x 60mm uit.. dat gaat niet meer lukken wat nu, gewoon doorzagen.

D4 05-06.jpg
D4 afb.3 – Dan maar 1 x 60mm en 1x te smal

D4 afb.4 – En nog een keer 1 x 60mm en 1x te smal

D4 07-08.jpg
D4 afb.5 – Hier de smalle latten gelijmd, nu kan ik deze weer op 60mm breed zagen

D4 afb.6 – Alle lengte ’s voor de frames van de werktafelen extensietafel


Deel-5 Afkorten van de diverse lengte ‘s,

D5 01-02.jpg
D5 afb.1 – Ik zaag ook wel eens met de hand, hier de smalle verstevigingsstukken

D5 afb.2 – En de korte stukjes op mijn te kleine werkbank, met de hand is dat ook veiliger

D5 04-06.jpg
D5 afb.3 – De rest van de lange stukken op de afkortzaag en hoppa dit gaat wel makkelijker

D5 afb.4 – Hier de zijkanten van de extensietafel afkorten


Deel-6 Het wijzigen van diverse maten,
Omdat ik het losse blad van de werktafel 9mm heb gemaakt i.p.v.4mm moet ik het frame 5mm dunner maken, anders past het niet met de rails tussen het werktafelblad als die ingeklapt is.
Dus moest ik van het frame onder dit blad 5 mm er af zagen om tot dezelfde hoogte van 30mm te komen.

D4 02-03.jpg
D6 afb.1 – Het frame van het losse blad inkorten van 26mm naar 21mm
D6 afb.2 – Het resultaat

Omdat ik 1x systainer 3 en 2x systainer 2 erin wilde hebben moest ik ook de maten aanpassen van de lade onderin maar
ook de verstevigingsblokken naast de lade.

D4 04-05.jpg
D6 afb.3 – De as verstevigingstukken van 86mm naar 80mm
D6 afb.4 – De as verstevigingstukken van 86mm naar 80mm

En daar moet nu ook een gleuf infrezen voor de ladegeleiders.

D4 06-07.jpg
D6 afb.5 – De as verstevigingstukken infrezen voor de ladegeleiders
D6 afb.6 – De as verstevigingstukken infrezen voor de ladegeleiders

De onderlade mag dan ook niet hoger dan 80mm worden maar die moet nog op maat gezaagd worden.

Wordt vervolgd,
Mvg,:).
 

Bosquet

Actieve deelnemer
12 dec 2014
569
70
Drachten,
www.bosquet.nl
Cool !!! Leuk om te zien dat je zo gestructureerd werkt. En je doet jezelf tekort; het werk gaat je uitstekend af en je hebt mooi gereedschap tot je beschikking !!!
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Update 2.

Deel-7 Vormen en herzagen met de lintzaag

Het is mij opgevallen tijdens het bouwen van deze MFTC dat het zagen met de lintzaag mij vele malen prettiger en makkelijker afging dan met een decoupeerzaag.
Je moet er dan wel bij kunnen komen met het zaaglint, het kan uiteraard liggen aan mijn vaardigheid met een decoupeerzaag maar recht zagen uit de hand ging bij mij niet echt mooi. Ook de bochten waren niet mooi strak bij de uitsparingen in de zijkanten van de basistafel.
Met de lintzaag was het echt geen probleem om met de hand bochten en nagenoeg recht te zagen terwijl ik op deze machine nauwelijks of geen ervaring heb en langs/met een geleider recht zagen ging echt mooi.

D7 01-02.jpg
D7 afb.1 – Het in vorm zagen van de haakjes op de Lintzaag was al klaar maar toch nog even op de foto gezet
D7 afb.2 – De verstevigingsteun (support) voor het scharnierpunt van het opklapbare werkblad,

D7 04-05.jpg
D7 afb.3 – Verstevigingstuk voor de zijwand bij de assen en de haakjes,
D7 afb.4 – Het stootblokje aan de voorkant van de basis afronden,

D7 07-08.jpg
D7 afb.5 – Het herzagen van de balkjes in stroken voor de liggers van de verstelbare poten, het zagen was al gedaan maar ik wilde de afbeeldingen laten zien
D7 afb.6 – Het resultaat na vlakken en op maat zagen van de liggers, de rechter 2 kunnen mooier maar ze waren al 1mm minder dan in de beschrijving.


Deel-8 Het schuren van de kromme vormen op de lintzaag en de kolomboormachine

D8 01-02.jpg
D8 afb.1 – Het schuren van het scharnierpunten op de lintzaag voor de rondingen en korte rechte kanten
D8 afb.2 – Het schuren van de haakjes

D8 03-06.jpg
D8 afb.3 – Rondschuren van de stootblokjes
D8 afb.4 – Sommige vormen moest ik op de kolomboormachine schuren

D8 07-08.jpg
D8 afb.5 – Het schuren van de verstevigingstukken van de zijkanten
D8 afb.6 – Ook het handwerk wordt door al dat machine werk niet vergeten


Deel-9 Schaven en schuren met B&D

Ik verbaas me nog steeds dat mijn oude B&D machines nog zo goed werken, ze zijn al meer dan 30 jaar oud.
Maar ik gebruik ze niet vaak en ze maken wel veel lawaai.

D9 01-02.jpg
D9 afb.1 – Eindelijk weer eens met mijn oude vertrouwde blackendeckertjes aan de slag.
D9 afb.2 – Het afronden op de handschaafmachine van het lade handvat kan mooi in het gleufje van de machine

D9 04-05.jpg
D9 afb.3 – Afronden/afschuinen van het handvat waarmee de MFTC basis wordt verplaatst
D9 afb.4 – Het schuren op mijn oude bandschuurmachine voor de wat langere rechte stukken

D9 06-07.jpg
D9 afb.5 – Het lange rechte stuk van de haakjes
D9 afb.6 – En als laatste het rechte stuk van de stootblokjes


Word vervolgd,
Mvg,
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Update 3.

Deel-10 Maken van de systainer lades

Na het aftekenen de vier platen op elkaar geboord op de kolomboormachine, later heb ik er maar drie gebruikt.

D10 01-02.jpg
D10 afb.1 – Eerst goed aftekenen
D10 afb.2 – Vier op elkaar en boren, dan is het in een keer gedaan

Na het boren merkte ik dat de onderste platen andersom hadden gelegen, dus opnieuw aftekenen, ruw uitzagen en de kanten frezen.

D10 03-04.jpg
D10 afb.3 – Oeps… ik geloof dat ik de onderste 3 verkeerd om gelegd heb
D10 afb.4 – Opnieuw aftekenen, uitzagen en uitfrezen


Het afronden ging mij goed af voor de eerste keer, maar ik had dat frezen met een lager afgekeken bij tuoh en van hem goed advies gekregen op de open dag in Zwolle.

D10 05-06.jpg
D10 afb.5 – Afronden met afrondfrees R3,2
D10 afb.6 – Het afronden ging echt prima en snel met een goed resultaat


Deel-11 Afteken van de ladegeleiders

D11 01-02.jpg
D11 afb.01 – Aftekenen op de systainerlade
D11 afb.02 – Het voor prikken met de priem

D11 03-04.jpg
D11 afb.03 – Het aftekenen en voorprikken op de binnen zijkant van de basiskast
D11 afb.04 – Zoals je ziet gaat het niet altijd goed maar gelukkig nog op tijd gezien en hersteld


Word vervolgd,
Mvg,:).
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Update 4.

Deel-12 Een mal maken en frezen met de bovenfrees

D12 01-02.jpg
D12 afb.1 – Maken van de grote mal voor de extensietafel
D12 afb.2 – Hier komt mijn oude groene Bosch pof 600 ace weer goed van pas

Voor de grote mal heb ik later de hoek ronder gemaakt en later bleek dat ik met 18mm multiplex niet diep genoeg kon frezen en heb toen een nieuwe mal van 12mm multiplex gemaakt.

D12 03-04.jpg
D12 afb.3 – Het resultaat na het frezen
D12 afb.4 – De hoeken ronder en een nieuwe mal van 12mm dik gemaakt

Het frezen met de kleine mal eerst vastgezet met klemmen ging niet zo goed want die trilde los, zie het resultaat.

D12 05-06.jpg
D12 afb.5 – Hierbij ook een kleine mal voor de gleuven van de geleiderails
D12 afb.6 – Oeps…. het frezen met de kleine mal met klemmen ging niet goed

D12 07-08.jpg
D12 afb.7 – Opnieuw proberen maar nu met de mal erop geschroefd
D12 afb.8 – Nu, dat gaat goed en veel makkelijker

D12 09-10.jpg
D12 afb.9 – Hier het uitfrezen met de grote mal in het frame van de extensietafel
D12 afb.10 – Dat ging snel en was fijn om te doen en het resultaat mag er wezen

In mijn enthousiasme omdat het zo lekker ging vergeten dat in het achterste vak de aansluiting van de uitklapbare poten komen, dus dat moet ik later nog oplossen.


Word vervolgd,
Mvg,:).
 
Laatst bewerkt:

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.188
555
Leuk om zo over je schouder mee te kunnen kijken. Die missertjes zijn heel herkenbaar...
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Update 5.

Deel-13 Sleuven frezen voor de offer strips op de freestafel

Het frezen gaat mij steeds beter af en de precisie die daarmee te behalen is bevalt mij prima.
En met deze nieuwe aangeschafte featherboards (bij Axminster) gaat het een stuk makkelijker dan voorheen.

D13 01-02.jpg
D13 afb.1 – Sleuven voor de offer strips in het zijkanten van de extensietafel
D13 afb,2 – Dat ziet er goed uit

D13 03-04.jpg
D13 afb.3 – Hier de sleuven in de spanten van de extensietafel
D13 afb.4 – En de achterkant

D13 05-06.jpg
D13 afb.5 – En als laatste de voorkant
D13 afb.6 – Dat zit mooi klem en blijft goed zitten


Deel 13a Sleuven frezen voor de T-tracks en het houten T-profiel

D13a 01-02.jpg
D13a afb.1 – De sleuven voor de T-tracks aan de zijkant van het werkbladframe
D13a afb.2 – En de achterkant

D13a 03-04.jpg
D13a afb.3 – Het T-profiel verbindingslatje frezen voor verbinding tussen de basis en extensietafel
D13a afb.4 – En het pas nog precies ook


Wordt vervolgd,
Mvg,:).
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Update 6.

Deel-14 Het beginmateriaal voor het bouwen van de MFTC

Eindelijk is voor zover mogelijk alles gereed om met het samenbouwen te beginnen.

D14 01-02.jpg
D14 afb.1 – Een overzicht van het te gebruiken materiaal
D14 afb.2 – Hopelijk heb ik alles en kunnen we met bouwen beginnen


Deel-15 Gereed maken van de poten en liggers

Voor het schuren gebruikte ik voor het eerst het Sunmigt schuurpapier rollen van Ecotools, wat een verschil met het papier dat ik voorheen van bouwmarkten gebruikt had. Het loop veel minder gauw vol en blijft veel langer scherp, helaas verkopen ze nu de kortere lengtes (5-10mtr) in een andere kwaliteit.

D15 01-02.jpg
D15 afb.1 – Wegschuren van de oude laklaag met de hand
D15 afb.2 – Dat ging toch makkelijker dan ik gedacht had

Dit jaar ook een domino aangeschaft en ik moet zeggen als je er een beetje vertrouwd mee raakt is het een geweldig apparaat.
In het gebruik hiermee heb ik advies van WR1944 gekregen die dit apparaat al jaren gebruikt en deze zelfs voor zijn avatar gebruikt.
Heb je het als hobbyist/amateur/doe-het-zelver echt nodig….. nee, maar als liefhebber (freak) van mooi gereedschap die elk jaar wat moois koopt of vernieuwd kon ik een mooie aanbieding niet laten lopen.

D15 03-04.jpg
D15 afb.3 – Dominogaten in de liggers gemaakt
D15 afb.4 – Dominogaten in de poten, de grotere gaten zijn voor steunhoutjes en klemmen

D15 05-06.jpg
D15 afb.5 – Doordat ik de inkeping voor de scharnieren al gefreesd had kwam ik dit probleem tegen
D15 afb.6 – En alles afgerond met de afrondfrees R 4,5


Deel-16 Droogpassen van de basiskast

D16 01-02.jpg
D16 afb.1 – Het droogpassen van de basiskast
D16 afb.2 – De systainer ladegeleiders erin

D16 03-04.jpg
D16 afb.3 – De onderlade en verstevigingsblokken
D16 afb.4 – De systainers passen er ook goed in

Dit ziet er goed uit en het past allemaal erg goed, dus kunnen we nu met het lijmen gaan beginnen.


Wordt vervolgd,
Mvg,:).
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Update 7.

Deel-17 Lijmen van de onderlade, systainerlades en het losse werkblad

Ik heb ondervonden dat het lijmen van de diverse onderdelen niet gemakkelijk is.
Je moet goed vooruit denken in welke volgorde je gaat werken en hoeveel je in een keer kan doen.
Ook hier ben ik weer met schade en schande doorgekomen.

D17 01-02.jpg
D17 afb.1 – Lijmen van het frame van de onderlade
D17 afb.2 – De bodem en het geschroefde stopblokje tegen het uitvallen van de lade (is later verwijderd)

D17 03-04.jpg
D17 afb.3 – Het handvat zit aan de binnenkant vast met schroeven
D17 afb.4 – Lijmen van de frontjes met domino’s door en door op de systainerlade

D17 05-06.jpg
D17 afb.5 – Het resultaat met de domino’s afgezaagd en geschuurd.
D17 afb.6 – Het losse werkblad frame en blad is gelijmd met deuvels door en door


Deel-18 Droogpassen en Lijmen van het basiswerkbladframe

Het buitenframe had ik al vanwege de dikte van de in gefreesde T-track (11mm) gewijzigd van 12mm in 18mm multiplex en het binnen frame gewijzigd van 18 in 12mm multiplex. (dus omgedraaid)
Het werkblad wordt ook gewijzigd van 12mm in 18mm MDF

D18 01-02.jpg
D18 afb.1 – Droogpassen met de deuvels, door en door geboord
D18 afb.2 – Even het werkblad droogpassen, het past er ook zuigend in

D18 03-04.jpg
D18 afb.3 – Het buitenframe is gelijmd en de deuvels afgezaagd, nu het binnen frame erin lijmen
D18 afb.4 – Het binnen frame lijmen in het buitenframe, de schroeven worden later vervangen door deuvels


D18 05-06.jpg
D18 afb.5 – Hier nog een extra plankje zodat de gleuf wat dieper is
D18 afb.6 – Lijmen van de verstevigingstukken bij het scharnieren en het draaipunt van het werkblad


Wordt vervolgd,
Mvg,:).
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.