Het bouwen van mijn MFTC (ontwerp BenchWorks)

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Hartelijk dank voor jullie reacties,

Wauw ! En zo zie je maar... oefening baart kunst... Hij is super mooi geworden !!
Heel graag gedaan !!! Ennuh... tot gauw !!!
Ja zeker, tot binnenkort in je nieuwe werklocatie met al dat mooie nieuwe speelgoed,:D.

Geweldig resultaat Ger!! Heb je MFTC ook op onze facebookpagina gezet. jaap
Oooooooooooooooooooooooh.... waar heb ik dit aan verdiend,:eek:.

Ger, een tijdje geleden mocht ik de werkbank-in-aanbouw bij je zien. Hij is ontzettend mooi geworden. Eigenlijk zonde om die in je werkplaats te gebruiken. Misschien als dressoir in je woonkamer?
Ik wilde een keer de MFTC in de knutselkamer van mijn vrouw neer zetten en werd er meteen uitgegooid dus in de huiskamer hoef ik dat helemaal niet te proberen.:( :D

Respect! Dat ziet er heel erg goed uit. Heb je Tim al een serie pics gestuurd voor zijn gallery? Ik denk dat die van jou een ereplaats gaat krijgen.
Na een lange periode van afwezigheid was Tim gelukkig weer op ons forum aanwezig, maar net zo plotseling weer verdwenen dus hoop ik dat er niet weer iets met zijn vader aan de hand is.

Dat is een mooi resultaat, daar kun je trots op zijn. Advies van anderen is natuurlijk welkom maar jij bent toch degene met de hamer in z'n hand die het moet uitvoeren.
Wat is je volgende project? Mijn ervaring is dat als je een uitgebreid project hebt afgewerkt waar je je ziel en zaligheid in gelegd hebt, er na voltooing snel een gevoel van leegte ontstaat. ;)
Mijn volgende project moet ik nog over nadenken maar er zijn vele klusjes blijven liggen die ik nu aan het afwerken ben.
Ook aan het huis moet dit jaar weer veel geklust worden (schilderwerk en tuin) en de jaren beginnen hier ook voelbaar te worden,;)
.

Topwerk Ger, mooi om zien dat een goede voorbereiding inderdaad al het halve werk is:D
Om zo een opmerking van jou te lezen daar wordt ik echt verlegen van,:eek:.

Mvg,:).

 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.198
560
Nu de hamvraag, ga je deze mobiele werkbank ook gebruiken?
Ehh……ja maar eerst nog even mijn andere hobby’s beoefenen en dan bedenken wat ik wil, moet en ga maken.

Nu je de eerste klaar hebt, kan het klonen beginnen. Aan de reacties te zien is daar vast wel een markt voor :)

Dank voor het prachtige verslag en veel plezier ermee!
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Extra update

Deel 40a Vergrendelen van de systainerlades.
Hierbij een kleine update van mijn MFTC.

Als ik de MFTC verplaats en dat is bijna elke dag komt er vaak een systainerlade uitschuiven en als het de lade is met systainer 3 en ook nog eens tegen het scheenbeen komt is dat geen prettig gevoel.
De dikke van Dale krijgt dan ook weer een kleine update in zijn toch al uitvoerige omschrijving van onze taal.

Nu stond er in de beschrijving van BenchWorks iets over push-push locks maar dat begrijp ik niet helemaal want als mijn lade dicht zit kan ik deze niet verder indrukken dus hoe gaat deze dan weer los?
En volgens mij zijn de push-push locks waar Timothy over schrijft niet goedkoop en gaat het inbouwen 3x2 stuks nu de MFTC al gereed is wat moeilijker.

Ik heb voor een eenvoudige en goedkope oplossing gekozen met een 10mm diameter aluminium buis met daarin een 8mm draadeind daarop een knop vastgezet.

Aan de achterkant van de systainerlades heb ik een schroefoog ingedraaid met een binnen diameter van 12mm.
Toen een 12mm gat in de bovenkant van de basiskast geboord, daarna een 12mm gat geboord in het stopblokje van de onderlade dat op de boden van de basiskast gemonteerd zit.
Doordat er ruimte tussen het werkblad en de basiskast zit kan er een mooie knop op.

D40a 01-02.jpg
D40a afb. 1 – aftekenen op de achterkant van de systainerlade
D40a afb. 2 – boren 3,5mm gat voor het schroefoog

D40a 03-04.jpg
D40a afb.3 – het schroefoog monteren
D40a afb.4 – boren 12mm gat in de bovenkant van de basiskast.

D40a 05-06.jpg
D40a afb. 5 – boren 12mm gat in het stopblokje van de onderlade
D40a afb. 6 – even kijken of het past.

D40a 07-08.jpg
D40a afb. 7 – knoppie erop
D40a afb. 8 – dat ziet er weer netjes uit en de lade 's blijven op hun plaats.

Mvg,:).
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Ik heb nu ongeveer 6 weken de MFTC in gebruik en moet zeggen dat deze werkbank mij geweldig bevalt.
Het is heerlijk dat je de werkstukken nagenoeg overal kan vastklemmen om het te bewerken.
Het opruimen is in een fluitje van een cent, soms laat ik hem ook in elkaar zitten
en verplaats de MFTC door deze aan de andere (achter) zijde op te tillen en te verrijden naar zijn rust plekje.

Ik moet nog wel een verbetering aanbrengen n.l.
Bij het klemmen van een werkstuk in de T-track aan de zijkant van het werkblad komt dit niet helemaal plat tegen de zijkant.
Dat komt omdat de moer waarop de het werkblad kan draaien bij het inklappen uitsteekt, dus deze moet ik nog laten verzinken.

Zo gauw als ik mijn achterstallige klusjes gedaan zijn ga ik dat doen en zal een laatste update hier nog plaatsen.

Mvg,:).
 

nijb_jan

Actieve deelnemer
29 aug 2013
114
12
Tijnje
Als ik de MFTC verplaats en dat is bijna elke dag komt er vaak een systainerlade uitschuiven en als het de lade is met systainer 3 en ook nog eens tegen het scheenbeen komt is dat geen prettig gevoel.
De dikke van Dale krijgt dan ook weer een kleine update in zijn toch al uitvoerige omschrijving van onze taal.

Nu stond er in de beschrijving van BenchWorks iets over push-push locks maar dat begrijp ik niet helemaal want als mijn lade dicht zit kan ik deze niet verder indrukken dus hoe gaat deze dan weer los?
En volgens mij zijn de push-push locks waar Timothy over schrijft niet goedkoop en gaat het inbouwen 3x2 stuks nu de MFTC al gereed is wat moeilijker. <knip>

Hij is mooi geworden!
De prijs van die push locks valt op zich wel mee, 4,25 per lade. (https://www.meubelbeslagshop.nl/merken/salice/salicepushduw-springslotopschroefbaar-892.html) Het is niet meer dan een grendeltje met een veer die wordt ontgrendelt zodra je tegen de lade drukt. Maar ik heb gemerkt dat dit toch onvoldoende vergrendeling is: zodra je de MFTC verrijdt heb je vaak alsnog een volle systainer tegen je schenen :( . Dus hoe sjiek die push-to-open dingen ook zijn, uiteindelijk is jouw oplossing onontkoombaar. Nu nog zien hoe IK dat in mijn voltooide MFTC verwerk ;).
 
Laatst bewerkt:

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Hij is mooi geworden!
De prijs van die push locks valt op zich wel mee, 4,25 per lade. (https://www.meubelbeslagshop.nl/merken/salice/salicepushduw-springslotopschroefbaar-892.html) Het is niet meer dan een grendeltje met een veer die wordt ontgrendelt zodra je tegen de lade drukt. Maar ik heb gemerkt dat dit toch onvoldoende vergrendeling is: zodra je de MFTC verrijdt heb je vaak alsnog een volle systainer tegen je schenen :( . Dus hoe sjiek die push-to-open dingen ook zijn, uiteindelijk is jouw oplossing onontkoombaar. Nu nog zien hoe IK dat in mijn voltooide MFTC verwerk ;).
Dank je.

Volgens mij had ik ook ergens gelezen dat BenchWorks (Timothy) schreef dat je best aan elke kant een push locks kan plaatsen,
maar dan kost het dan wel het dubbele.

Hoe bevalt jou de MFTC? ik las ergens dat je de stabiliteit niet zo goed vond maar ik vind dat juist meevallen.
Er zitten bij mij wel brede rubber wielen onder en de pootjes zijn met bredere voetjes.
Ik kan mij wel voorstellen dat je met het zware handwerk zoals schaven een andere werkbank moet hebben.

Mvg,:).
 

nijb_jan

Actieve deelnemer
29 aug 2013
114
12
Tijnje
Wanneer ik een volgeladen MFTC wil verplaatsen gebruik ik m'n voeten en knieën om hem te 'kiepen' en te verrijden. Dan druk je al snel tegen een van de systainer lades en activeer je de push-locks, dubbel of niet. Ik verplaats hem niet vaak, maar indien nodig verwijder ik de systainers eerst. Met jouw oplossing hoeft dat niet :)

Wat betreft stabiliteit: ik vind het echt een geweldig ding en gebruik hem bijna dagelijks in combinatie met voornamelijk electrisch gereedschap zoals bijv. een invalzaag. Met een extra plaat op de uitbreidingstafel is het meteen onderstel voor de lintzaag. Door goede antislip-stelvoeten en wielen te gebruiken staat hij stabiel en is het een stijf geheel. Maar zoals je zegt, wanneer je vooral handgereedschap gebruikt ben je echt beter af met een zwaardere werkbank. In mijn klushok binnenshuis ga ik de MFTC dan ook vervangen door een vaste werkbank. De MFTC kan ik dan gaan gebruiken om zomers naar buiten te rijden :cool:
 
Laatst bewerkt:

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Laatste update,

Deel 40b Verzinken van de scharnier bouten in het werkblad.

Bij het werken op deze fijne werktafel viel het mij op dat bij klemmen van het werkstuk aan de zijkant het niet helemaal strak tegen de tafel zit.
De oorzaak is dat de scharnier bout aan de zijkant iets uitsteekt om dat op te lossen moet ik deze bouten iets laten verzinken in de zijkant.
Het blad er weer afgehaald en daar gaan we weer.

D40b 01-02.jpg
D40b afb. 1 – hier de ruimte tussen het werkstuk en de tafel.
D40b afb. 2 – de oorzaak van het probleem

D40b 03-04.jpg
D40b afb. 3 – met houtboor 15mm in de boorstandaard proberen iets te verzinken
D40b afb. 4 – hé, de boor heeft gehapt en het gat is niet mooi rond vanwege het al aanwezige gat van 6mm

D40b 05-06.jpg
D40b afb. 5 – met een beetje vulmateriaal en verf kan het er net mee door
D40b afb. 6 – de bout een beetje inkorten op de slijpmachine, deze machine zal ons lid in de USA heel bekend voorkomen

D40b 07-08.jpg
D40b afb. 7 – de bout zit er nu mooi in weg gewerkt
D40b afb. 8 - en nu zit het werkstuk mooi strak tegen de zijkant geklemd

Nu kan ik weer van mijn MFTC genieten en voldoet deze aan al mijn wensen.

Mvg,:).
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Ik heb dit draadje ergens gemist, nu pas ontdekt en doorlezen... Man dat is een mooie geworden! Ik heb een jaar of 2 geleden ook deze mftc gemaakt, maar heb er wel minder werk in gestoken en minder netjes afgewerkt... Bij mij zijn het lades geworden ipv voorzieningen van de festool-koffers. Daar zit van alles en nog wat in voor bij het klussen.

Nogmaals proficiat met je realisatie!
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Ik begrijp de vraag niet?

@seb,
Dank je, het gaat erom of de MFTC voldoet aan je wensen en niet hoe deze eruit ziet.

Mvg,:).

Daar heb je gelijk in. Mijn probleem is dat ik meestal hulpstukken nodig heb terwijl ik iets aan het maken ben, dan wil ik er geen tijd in steken en wil ik vooral zo snel mogelijk verder met mijn klusje... Zo heb ik nog een en ander liggen om een paneelklem te maken, ik moet eerstdaags een groot paneel maken, maar heb natuurlijk geen zin om eerst die paneelklem te maken...
 

kepernagel

Actieve deelnemer
1 mei 2017
30
0
Leuven, België
Ik zou zo ook wel eentje willen :eek:
Hopelijk heb ik over een paar jaar ook de skils om eraan te beginnen.
Vooral die bijzettafels lijken me SUPER handig.

Ergens zag ik twee oranje plastieken winkelhaken om de lades mooi haaks te verlijmen. Wat is dat? Zo zou ik er ook wel twee willen, lijkt me veel goedkoper dan een hoekspanner en ook universeler.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.