Het bouwen van mijn MFTC (ontwerp BenchWorks)

blazoen

Actieve deelnemer
21 sep 2011
99
0
Eygelshoven
Die verstelbare poten van de vervangingsmarkt had ik ook in eerste instantie gebruikt. In de praktijk vielen ze toch tegen. De kunststof voet gaat snel kapot op een harde vloer. Ik heb uiteindelijk nieuwe poten gemaakt met eenvoudige stelpootjes. Die zijn ook nog gemakkelijk te verwerken en een stuk goedkoper.

Kijk eens op http://www.stelvoetvoordeel.nl maar ook iedere bouwmarkt zou dit moeten hebben.
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.949
89
West-Friesland
Die verstelbare poten van de vervangingsmarkt had ik ook in eerste instantie gebruikt.
In de praktijk vielen ze toch tegen. De kunststof voet gaat snel kapot op een harde vloer.
Ik heb uiteindelijk nieuwe poten gemaakt met eenvoudige stelpootjes. Die zijn ook nog gemakkelijk te verwerken en een stuk goedkoper.
Kijk eens op http://www.stelvoetvoordeel.nl maar ook iedere bouwmarkt zou dit moeten hebben.

Die pootjes zij ook eigenlijk bedoeld voor keukenkastjes, maar over de houdbaarheid kan ik nog niets zeggen omdat ik het nog maar kort gebruik. Ik begrijp alleen niet wat het verschil zou zijn met een harde of zachte vloer?
Zelf denk ik dat het nog wel meevalt als je het verstelvoetje er niet te ver uitdraait, maar de tijd zal het leren.
Mvg,:).
 

blazoen

Actieve deelnemer
21 sep 2011
99
0
Eygelshoven
Die pootjes zij ook eigenlijk bedoeld voor keukenkastjes, maar over de houdbaarheid kan ik nog niets zeggen omdat ik het nog maar kort gebruik. Ik begrijp alleen niet wat het verschil zou zijn met een harde of zachte vloer?
Zelf denk ik dat het nog wel meevalt als je het verstelvoetje er niet te ver uitdraait, maar de tijd zal het leren.
Mvg,:).

De keukenkastpootjes zijn van een soort harde plastic. Bij het verplaatsten van mijn MFTC op een harde betonvloer brak het meteen doormidden. Wellicht dat dit op een zachte houten vloer wat minder probleem geeft omdat dat wat meer de klap opvangt. Zeker buiten wanneer het in de winter koud is lijkt het pootje ook brosser te zijn. Daarom heb ik nadat ik het origineel pootje zo snel afbrak vervangen door de metalen stelvoeten. Die geven tot nu toe geen probleem.
 

WR1944

Oud hout
Misschien was het simpeler en slijtvaster geweest om een bout te gebruiken, bijvoorbeeld een M10 slot- of andere bout. Een passend gat in de poot boren, een Rampamoer er in, een contramoer als borging en je bent klaar. Het staat misschien iets minder sjiek maar het werkt wel. Eventueel kun je er een rubberen of plastic dopje overheen schuiven tegen het krassen op houten vloeren.
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.949
89
West-Friesland
Hallo WR1944 leuk dat je nog even komt buurten uit het verre Amerika.;)

Ik bekijk het nog even en als het niet bevalt, kan ik het later alsnog veranderen.
Tot nog toe gaat het prima mijn werkplek heeft ook een betonnen vloer en gaat nog steeds goed.
Alleen bij de extensietafel staan de voetjes schuin als deze opgesteld staat dat zou misschien een zwak punt kunnen zijn.
Maar die gebruik ik als doe-het-zelver nagenoeg niet, de grote platen laat ik altijd in stukken zagen zodat het in de auto past.

Mvg,:)
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.949
89
West-Friesland
Update 20.

Deel 38 Monteren van het werkblad in het werkbladframe

Ik wilde niet volgens de beschrijving het werkblad van bovenaf vastzetten met verzonken schroeven en heb voor een bevestiging aan de onderzijde gekozen.
De inklapbare poten moesten er tijdelijk even af om het boren meer ruimte te geven.

D38 01-02.jpg
D38 afb.1 – Gaten van 6mm boren in het werkbladframe voor de bevestiging van het werkblad
D38 afb.2 – Verzinken met 12mm want ze mogen niet uitsteken vanwege de inklapbare poten

D38 03-04.jpg
D38 afb.3 – Dat past er keurig in en steekt er niet uit
D38 afb.4 – Ook een 6mm gat in het verstevigingstuk bij de draaipunten van het werkblad

D38 05-06.jpg
D38 afb.5 – Op deze plaats mogen ze er wel boven uit steken zonder problemen
D38 afb.6 – Gaten van 8mm in het midden aan de onderkant van het werkblad voorgeboord

D38 07-08.jpg
D38 afb.7 – En op de hoeken aan de onderkant van het werkblad voorgeboord
D38 afb.8 – Een soort van rampa moer erin, dat past mooi

D38 09-10.jpg
D38 afb.9 – Het werkblad bevestigd bij het draaipunt
D38 afb.10 – Het werkblad bevestigd bij de inklapbare poten


Wordt vervolgd,
Mvg,:).
 

techcom

Actieve deelnemer
18 dec 2014
339
2
Tilburg
Zeer net werk Spaander!
Ik heb zelf ook een MFT in elkaar gezet een half jaar geleden, maar ik zie wel dat jij daar stukken meer aandacht en tijd aan besteed.
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.949
89
West-Friesland
Zeer net werk Spaander!
Ik heb zelf ook een MFT in elkaar gezet een half jaar geleden, maar ik zie wel dat jij daar stukken meer aandacht en tijd aan besteed.

Dank je, ik heb er inderdaad veel tijd aan besteed omdat ik vele vaardigheden voor het eerst heb uitgevoerd
en daar zit ook een leercurve aan vast ik ben nl. zuinig op mijn vingertjes.
Gelukkig zijn er op dit forum vele forumleden die je van vakkundig advies kunnen dienen,
daar kom ik in mijn laatste update binnenkort nog op terug.

Mvg,:).
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.949
89
West-Friesland
Update 21.

Deel 39 Afwerken van de extensietafel

Nadat de T-houten strip gemonteerd was ging het inschuiven in de T-track in je eentje niet makkelijk
ook het eruit halen ging moeilijk en kom je handen tekort, dus werd het tijd om het een en ander te veranderen.

D39 01-02.jpg
D39 afb.1 – De gaatjes voor de schroeven van de hardhouten T-strip geboord
D39 afb.2 – De hardhouten T-strip bevestigt, maar het bevalt mij niet zo goed

D39 03-04.jpg
D39 afb.3 – Een andere bevestiging proberen
D39 afb.4 – Grotere gaten boren voor de M8 bouten met knop

D39 05-06.jpg
D39 afb.5 – Dat ziet er in ieder geval netjes uit
D39 afb.6 – En hier een plaatje van de knoppen om het vast te draaien

D39 07-08.jpg
D39 afb.7 – Toch nog een wijziging in de bevestiging nu met twee kleine stukken houten T-strip ertussen
D39 afb.8 – Dat zit als een huis en gaat er makkelijker in en uit, ben er tevreden mee

Omdat ik toch nog een aantal magneetjes over had kon ik deze mooi in de extensietafel en poten monteren
en daarmee de inklapbare poten op zijn plaats te houden.
De afbeeldingen 9-10-11 geven een iets vertekend beeld omdat de extensietafel op het MFTC werkblad ligt.

D39 09-10.jpg
D39 afb.9 – In de inklapbare poten gaten boren voor de magneetjes
D39 afb.10 – De magneetjes in de poten lijmen

D39 11-12.jpg
D39 afb.11 – De magneetjes in het frame van de extensietafel boren en lijmen
D39 afb.12 – De poten blijven goed plakken/kleven

Maar later voor de zekerheid er toch maar ook een klittenbandje erom gedaan, onze auto staat er n.l. onder.


Wordt vervolgd,
Mvg, :).
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.949
89
West-Friesland
Update 22.

Deel 40 Het resultaat.

01 gereed in ingeklapt.jpg
D40 afb.1 – Hier is ie dan helemaal klaar om mee te nemen

02 gereed ingeklapt.jpg
D40 afb.2 – De andere kant mag ook gezien worden

03 gereed uitgeklapt.jpg
D40 afb.3 – Uitgeklapt en klaar voor gebruik

04 gereed uitgeklapt.jpg
D40 afb.4 – Uitgeklapt, de rechter zijkant

05 gereed met extensietafel.jpg
D40 afb.5 – Er kan nog een 2e extensietafel bij

06 gereed met extensietafel.jpg
D40 afb.6 – En tot slot de laatste afbeelding, of er nog een 2e extensietafel komt?


Op 23 december 2016, was de MFTC gereed, en al met al viel het niet altijd mee omdat ik als doe-het-zelver mij toch in vele toepassingen moest bekwamen en veel uitvoeringen voor de eerste keer gedaan heb.

Maar ik heb het rustig aan gedaan en vaak er lang over nagedacht en met raad van buiten af hoe het uit te voeren.
En uiteindelijk is het toch gelukt met dank aan de leden die al een beschrijving van het bouwen van de MFTC op het forum hadden geplaatst.
En speciaal mijn dank aan de leden die al mijn vragen per telefoon, PB, en per e-mail hebben beantwoord en mij goed advies hebben gegeven te weten:

Touh, (de Maestro die zijn grote bagage aan vakkennis en vakmanschap met iedereen deelt),
MasaveHout, (voor hout met een passie),
WR1944, (onze metrische ambassadeur in de USA),
Bosquet, (waar in theorie er geen verschil is tussen theorie en praktijk, maar in de praktijk wel).

Nu de hamvraag, ga je deze mobiele werkbank ook gebruiken?
Ehh……ja maar eerst nog even mijn andere hobby’s beoefenen en dan bedenken wat ik wil, moet en ga maken.

Mvg,:).
 

Bosquet

Actieve deelnemer
12 dec 2014
569
70
Drachten,
www.bosquet.nl
Wauw ! En zo zie je maar... oefening baart kunst...

Hij is super mooi geworden !!

En speciaal mijn dank aan de leden die al mijn vragen per telefoon, PB, en per e-mail hebben beantwoord en mij goed advies hebben gegeven te weten:

Touh, (de Maestro die zijn grote bagage aan vakkennis en vakmanschap met iedereen deelt),
MasaveHout, (voor hout met een passie),
WR1944, (onze metrische ambassadeur in de USA),
Bosquet, (waar in theorie er geen verschil is tussen theorie en praktijk, maar in de praktijk wel).

Heel graag gedaan !!! Ennuh... tot gauw !!!
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Ger, een tijdje geleden mocht ik de werkbank-in-aanbouw bij je zien. Hij is ontzettend mooi geworden. Eigenlijk zonde om die in je werkplaats te gebruiken. Misschien als dressoir in je woonkamer?
 

WR1944

Oud hout
Dat is een mooi resultaat, daar kun je trots op zijn. Advies van anderen is natuurlijk welkom maar jij bent toch degene met de hamer in z'n hand die het moet uitvoeren.
Wat is je volgende project? Mijn ervaring is dat als je een uitgebreid project hebt afgewerkt waar je je ziel en zaligheid in gelegd hebt, er na voltooing snel een gevoel van leegte ontstaat. ;)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.