Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 20

(ezocht) mft3 of eventueel zelfbouw gelijkend

Hoi,

zoals in de titel staat, ben ik op zoek naar een multifunctionele tafel van Festool.
    Mogelijk dat iemand zelf ooit een tafel heeft gemaakt die hierop lijkt.
    Laat maar eens horen wie er toevallig eentje over heeft en deze weg wil doen.

Gr, Patola

Hi Patola,

Ik heb er zelf een gemaakt met behulp van de UJK parfset wat verkocht wordt door Axminster UK - dus wel alleen de table top, mijn frame is gewoon van hout.
    De prijs valt mee alsmede de verzendkosten - de link:

http://www.axminster.co.uk/ujk-techn...-system-102278

Peter Parfitt van de New Britt Workshop heeft er een paar zeer goede en duidelijke instructie filmpjes over gemaakt (2 of 3 stuks) - hij is trouwens ook de bedenker van deze parfkit - gebaseerd op de stelling van Pythagoras - de link:

https://www.youtube.com/watch?v=WAHFxRhWB6c

Als je de instructies nauwkeurig volgt, en op je gemak werkt, krijg je een MFT die - naar mijn mening - niet echt onderdoet voor de echte groene

Ik ben in het bezit van die zeer nauwkeurige T600 van woodpeckers en nog wat ander spul waarmee ik het resultaat heb nagemeten en getest , en het is echt super nauwkeurig

Voordeel is ook dat je de afmeting van je MFT zelf kan bepalen - ik heb er een die 1 op 1 gelijk is aan die van Festool en eentje die een stuk groter is.

Er zijn meerdere systemen voor MFT DIY op de markt maar met deze kan je - vind ik - het nauwkeurigst werken.

groetjes

Of! je gaat naar je dichtstbijzijnde makerspace met een grote CNC tafel.
    Download de MFT slab tekening, koopt een stuk MDF en een frees van ecotools en je kunt vooruit.

MFT slab:
    http://www.multifunctionslab.com/sto...A0DRAWING.html

Set van UJK is wel leuk. Misschien iets om met een groep aan te kopen/verhuren???
    Laatst gewijzigd door Hiertebreeddaartelang; 01-01-17 om 22:37.

De UJK set is gewoon te koop in Nederland bij GereedschapPro

@SebMeijer84,

Zal ik de volgende keer toch ff wat beter kijken - zit zeer frequent op de website van Sander (GereedschapPro) en heb er al veel vandaan - maar deze was dus duidelijk aan mijn aandacht ontsnapt

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door fganon Bekijk Berichten
    @SebMeijer84,

Zal ik de volgende keer toch ff wat beter kijken - zit zeer frequent op de website van Sander (GereedschapPro) en heb er al veel vandaan - maar deze was dus duidelijk aan mijn aandacht ontsnapt
    Staat er dan ook nog maar 'net' op... (sinds 31/12/16)

Senior Member
    Ingeschreven
    May 2010
    Ik verkeer in de gelukkige omstandigheid dat ik niet elk dubbeltje hoef om te keren, maar 18 dollar om een tekening te downloaden, of 100 pond voor een parfit prul vind ik persoonlijk buiten alle proporties.
    Men neme een tekenprogramma, vertaalslag naar cnc code, en dit is voor een habbekrats te maken;

Gatensjabloon voor MFT.jpg

Aan de bovenkant zitten 20mm uitsparingen om later het sjabloon tegenaan te positioneren. De overige gaten zijn geschikt om een 30mm kopieerfrees in te plaatsen.
    Plaats in de frees een 20mm frees en gaan met die banaan.
    Globale kosten; een stukje betonplex van 560 x 328 x 8 en 2 soorten freesjes om de klus te klaren op de cnc.
    Totaal materiaalkosten 15 euro. Tijd: 45 minuten (inclusief instellen, opspannen en freesjes wisselen) zeg 15 euro.
    Weet je wat ik doe?
    Ik maak eerst een sjabloon voor mezelf en ga het testen. Als de test slaagt (en dat verwacht ik wel) dan maak ik er een aantal die ik bij Rick in Zwolle aflever (als het mag van Rik) voor het uitlenen.
    Gratis en voor niks.

Groet,
    Jan

@maja158

Beste Jan,

Ook ik verkeer in de gelukkige omstandigheid dat ik niet elk dubbeltje hoef om te keren, ik heb dat geleerd.

Wat ik ook heb geleerd in het leven, is om voorzichtig te zijn met uitspraken die mogelijkerwijs ungenuanceerd,
    wat kort door de bocht en iets wat te eigengereid zouden kunnen overkomen bij andere mensen.

Je hebt het over een "parfit prul" - misschien vinden sommige mensen die dat hebben die opmerking wel helemaal niet leuk,
    en voelen zij zich een beetje op hun ziel getrapt.

Ik vermoed trouwens ook dat je daar ook zelf geen ervaring mee hebt, en dus ook niet echt over kan oordelen.

Ik zou dat zelf ook nooit (durven) doen over jouw producten want die ken ik niet, en misschien zijn die wel super mooi,
    maar wat duurder .....dan de zelf gemaakte.

De prijs is een andere disussie - met het feit dat jij dat te duur vind heb ik absoluut geen probleem. Maar dat is iets
    anders als iets direct classificeren als minderwaardig of volledig afschieten. Je kan dat ook anders verwoorden.

Dit forum is "door houtbewerkers voor houtbewerkers" en ik vind persoonlijk dat we een ieder moeten respecteren en
    niemand moeten afschrikken om iets te posten, wat door dit soort uitlatingen mogelijkerwijs zou kunnen gebeuren.

Dat gezegd hebbende:
    Ik vind het wel zeer positief van je dat je een alternatief wilt en kunt geven, daar jij kennelijk gebruik kan maken van
    een cnc (niet iedereen heeft die mogenlijkheid)

Ik heb ook gekeken naar de oplossing die jij voorstelt maar kon dat zelf niet verwezelijken.

Een van de "challenges" van "gaan met die banaan" is - als ik je werkprocedure goed begrijp - dat de 30mm copieerring
    exact gecentreerd moet zitten t.o.v. 20mm frees, omdat je anders een verloop van hartafstanden gaat krijgen bij het
    frezen van al die 20mm gaten voor je parf dogs.

Niettemnin - erg leuk initiatief en ik hoop dat het je gaat lukken

Positieve groetjes

F.

allen bedankt voor een reactie.
    Ik heb een sjabloon uit laten printen op een stickervel en ga proberen met rustig tekenen en nameten de gaten zelf te boren.

Zou het ook werken met 2x LR32? (heeft de 3x32mm = 96mm tussenafstand van de gaten) en met 2 kun je je raster volgens mij wel uitzetten...... Freesje 20mm en gaan!

Of als je een MFT hebt, met een lange kopieerfrees met bovenlager en je nieuwe plaat onder je MFT geklemd?
    Dat laatste wil ik wel eens proberen als de tijd het toe laat.

Groet!
    Laatst gewijzigd door Hiertebreeddaartelang; 03-01-17 om 15:41.

Forum Rechten