Paar pennen gedraaid in een verloren momentje....

Broertie

Actieve deelnemer
20 nov 2016
52
0
Holten
Goedemiddag samen!

Wat doe je op tweede kerstdag tussen de restjes van de eerste kerstdag en de kerstkransjes door? Dan vlucht je even de schuur in om te kijken of je draaibank het nog doet met dit als resultaat:
20161226_132515.jpg
Links is peren en rechts is noten.
Alstublieft een beetje mild met het commentaar, ben nog erg groen in het draaiwereldje en moet nog veel leren....;)

Met vriendelijke groet,

Renger
 
P

Pel

Guest
De linker pen is zeer mooi slank gedraaid, de foto zal wel bedriegen maar het is net of in de rechter pen een knik zit, ik bedoel dit zeker niet negatief?

Groet Pel.
 

Broertie

Actieve deelnemer
20 nov 2016
52
0
Holten
Een knik? Dat zal dan gezichtsbedrog zijn, ik heb nog eens van alle kanten langs de pen gekeken en hij is kaarsrecht...
 
P

Pel

Guest
Ja klopt het is de schaduw die het veroorzaakt.

Groet Pel.
 

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
Ik zie dat je je best heb gedaan. Linker is goed gelukt. De rechter vind ik iets minder mooi, ik denk dat hij niet lekker in de hand/vingers ligt door de vorm en de zwarte ringen zijn tė aanwezig.
maar dat is mijn mening.

maak je gebruik van een pen mandrel ?
 

Broertie

Actieve deelnemer
20 nov 2016
52
0
Holten
Allen dank voor het commentaar, daar leren we immers van!

Dat de rechter wat dikker is, vind ik zelf wel prettig, aangezien mijn handen het formaat hebben van een kleine kolenschep... En ik maak inderdaad gebruik van een mandrel, hoezo?

Met vriendelijke groet,

Renger
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.686
2.567
Gaanderen
Ook ik geef de voorkeur aan de slanke variant. Met het draaiwerk is zo op het eerste gezicht niets mis. Persoonlijk zou ik voor meer kleurcontrast hebben gekozen, geen messing of goud met dit hout. Dat is mijn smaak. Ik vind goudkleurige pennen meestal niet mooi. Hoe heb je de pen afgewerkt?
 

Broertie

Actieve deelnemer
20 nov 2016
52
0
Holten
Ik had alleen nog maar goudkleurige kitjes liggen, vandaar....
De pennen heb ik afgewerkt met 3 lagen stock finish van het merk Abbey, dat wordt normaal gebruikt om geweerkolven in te oliën, een zeer slijtvast product.

Met vriendelijke groet,

Renger
 

Broertie

Actieve deelnemer
20 nov 2016
52
0
Holten
Ik heb een schroevendraaier tijdens het draaien er tegenaan gehouden, zodat er lijntjes in brandden door de wrijving. Die methode ooit eens gelezen ergens op dit forum.
Ik kom begin volgende maand maar weer eens naar Deventer om een nieuwe lading kitjes te halen, het is verslavend werk....

Met vriendelijke groet,

Renger
 

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
.....En ik maak inderdaad gebruik van een mandrel, hoezo?

Renger

Hoi Renger,

Ik Bedoel eigenlijk of je met zelfgemaakte busjes werkt... of dat je gewoon alles koopt wat je nodig hebt om pennen te draaien.

Misschien kun je deze vorm een keertje proberen .... ik denk dat dit ook wel schikt voor jou handschoenmaat.

20151214_130434.jpg

Dus de schuinte van de punt vloeiend over laten lopen naar de diameter van het ringetje.
Het achterste stuk maakt niet zoveel uit qua vorm. Als het maar een beetje bij het geheel past.
 

katma

Actieve deelnemer
18 feb 2013
477
0
Deventer
houtdraaiwerken.nl
Renger je bent altijd welkom in Deventer :)

TIP: Je kunt de lijntjes ook maken door een nylon draadje te gebruiken. Je hebt dan minder kans op uitbreken van hout dan dat je het met een schroevendraaier doet.

Gr. Marco
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
895
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Volgens mij is de beste manier om een staalkabeltje te gebruiken - remkabel voor dikkere cirkels, en derailleurkabel (of gitaarsnaar) voor dunnere. Nylon kan niet echt tegen hitte en zal snel smelten. De 'ribbels' van een staalkabel maken het schuren/verhitten ook sneller.
 

Broertie

Actieve deelnemer
20 nov 2016
52
0
Holten
Vandaag voor het eerst acryl gedraaid, dat werkt toch wel wat anders dan hout, maar het resultaat mag er zijn, al zeg ik het zelf...
Pen 6.jpg

Met vriendelijke groet,

Renger
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.