Werkblad

Davidroc

Nieuw lid
13 jan 2014
7
0
Hallo allen, mijn eerste vraagjes.
Ik wil starten aan de bouw van mijn werkbank. Ik heb inmiddels vernomen dat beuk the way to go is. Toch ben ik op zoek naar een goedkoper alternatief en zo ben ik op Douglas uitgekomen. Voor een hobbyist meer dan genoeg denk ik.
Nu zag ik op een tweedehandssite iemand die beuken balkjes verkoopt van 8x8 130cm lang. Nu komt de vraag. Is het te doen om deze te gebruiken en geschransd te lijmen? Of is dit niet stevig genoeg?
 
Vanwaar de keuze voor Douglas? Van beuk naar Douglas is nogal een verschil, Douglas is wel mooi maar absoluut niet zo hard als beuk. Beuk wordt juist gekozen om, ook bij zwaarder gebruik, mooi vlak te blijven.

Als het een financiële overweging is, waarom dan niet gewoon met vuren en een top van underlayment? Die kun je dan nog eens vervangen als het teveel beschadigd is ofzo.
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Dag David,
je zou een beuken werkblad op een Douglas onderstel kunnen maken. Die balkjes zouden daar goed geschikt voor zijn als je ze lijmt in wildverband. Let er dan wel op dat de kopse naden niet te dicht bij elkaar zitten, en dat je balkjes zijdelings naadloos aansluiten, en dan wordt het heel stevig.
 

Davidroc

Nieuw lid
13 jan 2014
7
0
Vanwaar de keuze voor Douglas? Van beuk naar Douglas is nogal een verschil, Douglas is wel mooi maar absoluut niet zo hard als beuk. Beuk wordt juist gekozen om, ook bij zwaarder gebruik, mooi vlak te blijven.

Als het een financiële overweging is, waarom dan niet gewoon met vuren en een top van underlayment? Die kun je dan nog eens vervangen als het teveel beschadigd is ofzo.


Tjah gelezen her en der dat er toch ook mensen van dit hout een Werkblad hadden gemaakt. Ideaal is het niet maar hield genoeg stand.

Ik zou toch graag een massief blad hebben.
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Ik ging ook uit van 8 cm uiteraard. Heb je een manier om te schaven? Machinaal of handmatig? Dit is wel belangrijk als je gaat lijmen, anders past het niet perfect en kunnen er naden lossen na verloop van tijd.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Davidroc; als je nou het onderstel van douglas maakt en kijkt voor een lekkere stevige tweedehandse beuken of eiken eettafel waar je het blad van gebruikt.
Vaak kan je zo'n tafel voor heel weinig meenemen of beter nog: zoek er een met krassen die kan je vaak gratis meenemen, even opschuren en klaar voor weinig.
Anders wacht je even met dat douglas en sommige tafels hebben stevige poten.
Die verbindt je met pen en gat met een paar planken/balken (douglas bijv) aan alles zijdes zodat je een stevig onderstel krijgt
Meteen een goede oefening voor wat pen en gat verbindingen tussen de poten
En als je een bankschroef er op wilt dan post je weer verder en mensen zullen je helpen.
 
Laatst bewerkt:
P

Pel

Guest
Ja zeker Willem, dat is pas recyclen, en je hebt het beste van het beste werkbankblad.

Groet Pel.
 

Davidroc

Nieuw lid
13 jan 2014
7
0
Davidroc; als je nou het onderstel van douglas maakt en kijkt voor een lekkere stevige tweedehandse beuken of eiken eettafel waar je het blad van gebruikt.
Vaak kan je zo'n tafel voor heel weinig meenemen of beter nog: zoek er een met krassen die kan je vaak gratis meenemen, even opschuren en klaar voor weinig.
Anders wacht je even met dat douglas en sommige tafels hebben stevige poten.
Die verbindt je met pen en gat met een paar planken/balken (douglas bijv) aan alles zijdes zodat je een stevig onderstel krijgt
Meteen een goede oefening voor wat pen en gat verbindingen tussen de poten
En als je een bankschroef er op wilt dan post je weer verder en mensen zullen je helpen.

Probleem is dat er niet veel keus is op tweedehandssites. Zeker niet in de afmeting die ik wil. 250-300 cm. Of hij wordt dan te duur naar mijn goesting.
En volgende: is zo'n tafelblad niet te dun? Hoeveel is dat? Max. 3cm, dit is toch te weinig?
 

Davidroc

Nieuw lid
13 jan 2014
7
0
Ik ging ook uit van 8 cm uiteraard. Heb je een manier om te schaven? Machinaal of handmatig? Dit is wel belangrijk als je gaat lijmen, anders past het niet perfect en kunnen er naden lossen na verloop van tijd.

Goh, ik geef les in een vakschool. Hier geven ze ook hout dus ik kan mijn hout altijd daar machinaaal laten schaven indien nodig.
Spijtig natuurlijk dat het nu vakantie is .... :)
Uiteraard is het de bedoeling dat ik zelf zou leren schaven. Maar zo'n groot oppervlakte zie ik niet zitten en al zeker niet zonder werktafel. Ja ik weet het de Japanners doen dat ook maar dat zijn straffe gasten hè :)
 
Laatst bewerkt:

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Probleem is dat er niet veel keus is op tweedehandssites. Zeker niet in de afmeting die ik wil. 250-300 cm. Of hij wordt dan te duur naar mijn goesting.
En volgende: is zo'n tafelblad niet te dun? Hoeveel is dat? Max. 3cm, dit is toch te weinig?

Oei, 2.50 a 3.00 meter is wel groot ja.
Dan zal je misschien even geduld moeten hebben (als dat kan) en een beetje geluk.
Bijv zo'n ouwe kloostertafel heb je nodig.
Maar je hebt ook eettafels van 2.60
Tafelbladen heb je in allerlei diktes en een hardhouten blad van 3 cm is niet verkeerd hoor bij een lengte van bijv 2.50 m.
Vaak bij grote lengtes zijn ze 4 cm dik.
Kijk even hier; http://www.marktplaats.nl/a/huis-en...323389c4f92ed10afa33e3a&previousPage=lr&pos=7
Of bij; http://www.marktplaats.nl/z/huis-en...100,00&attributes=S,4109&startDateFrom=always
 
Laatst bewerkt:

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
867
183
Of pak gewoon 14 vuren balkjes van 45x90mm. Het verlijmen is even werk, maar het schaven is nu ook weer niet heel erg moeilijk. Ik heb het onlangs voor mijn eigen werktafel gedaan, het valt reuze mee.
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Ik zat met ongeveer hetzelfde issue.. Ik wou een stalen onderstel gebruiken wat ik al voor handen had, met een lengte van 330 cm. Tweedehands of in gebruikt meubilair was er niets in die maten te vinden, en aangezien ik toen nog nooit iets dergelijks had verlijmd (al helemaal niet van deze grootte) heb ik geopteerd voor grenen balkjes. Heb het nu een jaar in gebruik, tot zover nog geen klachten :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.