Eiken tafel

bernad

Actieve deelnemer
18 jun 2010
118
12
Vlaamse Ardennen
denkoning.be
Beste forumleden,

Na een reeks kleine projectjes ga ik, als beginneling, een groter project aanpakken: het maken van een eiken tafel.
Onlangs had ik de gelegenheid om een boom (gedroogde schaaldelen) aan interessante voorwaarden te kopen: het hout was aangetast door houtworm.
Aan de buitenkant van de schaaldelen (het spint) hadden de knagers zicht te goed gedaan. De schade was beperkt.
Ik heb in eerste instantie de planken afgeschuurd en met een speciaal product ingespoten om de aantasting te stoppen.
Tegelijkertijd heb ik ik het spint zo goed als mogelijk verwijderd.
Vervolgens heb ik hieruit balken gezaagd van maximum 30 cm breedte rekening houdend met de breedte van de schaafbank.
De dikte (7 cm) van de balken zal, na schaven en het van dikte maken terugvallen om minimum 5 cm.
De vier balken die ik voor het blad zo heb gezaagd, worden nu binnen gelegd om hen aan te passen aan de temperatuur en vochtigheid van de living.
Na een week zal ik dan deze balken trachten zo recht mogelijk en gelijkmatig van dikte te maken om dan te lijmen.
Hieronder een foto van de schaaldelen en het ontwerp van de tafel.
Mijn concrete vraag is: op welke manier kan ik een solide verbinding maken tussen het blad en de poten (ook in eik, dezelfde dikte als het blad).
Ik had gedacht aan stalen L profielen die aan het blad en de poot geschroefd worden.
Maar zoals gemeld: ik ben een beginneling en heb nog veel te leren.
Kunnen jullie mij raad geven om deze verbinding zo goed mogelijk uit te voeren?

IMG_0746.jpg

IMG_0749.jpg

TAFEK-SKETCHUP1.jpg

Alvast bedankt voor jullie reactie.

Bert
 

Bijlagen

  • IMG_0731.jpg
    IMG_0731.jpg
    97 KB · Weergaven: 281

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.274
168
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Als je hetzelfde materiaal voor blad en poten gebruikt kun je dat doen, echter moet je er wel rekening mee hoden dat de richting van het hout hetzelfde is, dus je blad heeft de "draad" van het hout over de lengte, dan moet die in de poot van boven naar beneden zijn. Hierdoor is de uitzetting/krimp die in het hout optreed in poot en blad gelijk. Houdt er wel rekening mee dat als je met een hoeklijn gaat werken dat je die aan beide zijden van de poot zult moeten plaatsen. Maar dan nog zul je vrij stevige profilen moeten gebruiken om de krachten te kunnen opvangen die erop komen als je de tafel in de lengte richting verschuift.
 

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
548
156
Zutphen
Een week acclimatiseren is wel heel weinig. Stalen L balken zal een goede verbinding
opleveren en houdt de boel recht. Je kan ook met tanden werken in het verticale deel. Dat
maakt een mooiere houtverbinding. Klossen erbij maakt het nog steviger. Verhuizen wordt moeilijker.
Dat je het zo dik wil uitvoeren zal een kwestie van smaak zijn. Denk aan voldoende afstand
poten bij het hoofdeind ivm met knieruimte. Zorg dat de draad altijd indeelde richting loopt. Als bladen
niet te krom zijn is het niet nodig ze op 30 cm te zagen. Succes
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.