Kerstdiner

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Lekkah......ziet er goed uit
Ik heb hier 5.5 kilo procureur op de webert liggen, even een getrokken varkentje maken
Gisteren gourmet met allerlei wild en morgen ribbels (lekker in de blue hog rub en glaze, mjummie....)

20161225_122910.jpg
 
Laatst bewerkt:

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Nice, dit is voor ons de eerste keer zo'n groot stuk en zo lang. Dus ff afwachten hoe het wordt.
Hij wordt al een stuk donkerder :)

20161225_122159.jpg
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Geduld is een schone zaak, maar je bent lekker vroeg begonnen, als hij niet te lang op een plateau blijft hangen dan loopt ie mooi door en ben je ruimschoots op tijd klaar
Welke kerntemperatuur mik je op ?
 

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Kern zou rond de 195°F moeten zitten. Zoals ik begreep heeft hij rond de 150°F een stall, tijdstip waar het vlees begint samen te spannen. Daarna loopt hij weer op.
Maar ik heb niet echt een kern termometer, meer op gevoel en combinatie gewicht/tijd.
Ik zou nog wel een op afstand termometer willen, maar die zijn niet goedkoop zag ik al.

Vegatarisch komt er bij ons niet in.
Ik hou niet van "dingetjes" (tomaat, ui, paprika, etc etc) ben een vleeseter :)
 

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
Van het zomer 1 gekocht bij duikelman in Amsterdam, was iets van 49 euro.
1 probe in het vlees en in op het rooster.
je kunt een temperatuur range instellen zodat hij er onder en er boven alarm geeft.
dit haar voor mij geen bbq met kerst :(gisteren zijn we verhuist van het huis van mijn vriendin naar mijn huis.
geniet er van vanavond.
 

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Ok, das jammer ja.
Heb al ff bij Conrad gekeken, daar zijn ze een heel stuk goedkoper.
Op de website waar ik me vlees haal stond ie boven de €50, bij conrad stond ie voor €20
Nog 1,5/2 uur te gaan ongeveer.

20161225_152623.jpg
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Hier hang ik op een plateau, 74graden, maar hij gaat wel érg goed
Digi thermometer, ikea.....12 euro, ali express voor érg weinig (als je wat meer geduld hebt)
Er zit hier in de stad zo een euro zaak, die heeft van die prik dingen, zijn nog aardig nauwkeurig, afwijking boven de 1 a 1,5 graad heb ik er niet mee kunnen achterhalen
Dus voor een paar centen heb je al heel veel meer inzicht

Ik hoop dat ik met een uurtje tegen de 80 graden aanloop, dan kan ik beginnen met de glace
 

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Ok, wil er wel eentje die radiografisch is. Dan zie ik gauw genoeg of de temp van de bbq zelf goed blijft.
Hebben het hier ondertussen op.

Moet zeggen, voor een aller eerste keer zo'n marathon sessie is het goed gelukt.
Wel een aantal foutjes gemaakt en ik heb hem te vroeg eraf gehaald.
Maar niet slecht, zelfs een hele mooie rook ring te zien. En de smaak was perfect. Alleen qua gaarheid had ie ff langer gemogen.20161225_172518.jpg
20161225_173150.jpg
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ziet er smakelijk uit
Remote is ideaal maar niks hebbn is verre van ideaal...dan had je in dit geval met zo een prikker toch nog iets meer kunnen sturen
Verder hier bijna hetzelfde, rookring perfect, maar bij 81 begon hij in te zakken, de keiharde wind buiten haalde de temp van de bbq flink onderuit, het vlees nog maar even een half uur in de oven gedaan, toen viel die uit elkaar....
goed gelukt dus
inmiddels op, weinig foto's :D
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Nadeel van een hoekhuis, het giert je om de oren op elke hoek :)
had al beschutting gezocht achter de deur van de schuur, maar zo rond half vijf ging het wel erg stevig
Ach, al met al goed gelukt....

Morgen ribbels, alleen willen die krengen niet zo lekker ontdooien....had ze vanavond willen ontvliezen en rubben
Nou ja, morgen maar vroeg opstaan
 

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Heb ook nog ribs liggen ja, die gaan waarschijnlijk met oud en nieuw op de bbq.
Waar had je die Blue Hog rub vandaan? Beef&Steak.nl ?
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Nee bij Vuur en Rook, moest daar toch zijn om een stapel Japaleno/cheddar worsten op te halen, die zijn zo waanzinnig lekker....
 

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Ok, zal ik eens naar kijken.
Heb daar vanmiddag nog een cadeaubon ingewisseld.
Die lag al 2 jaar in de kast van me zwager, ook verwend smoker.
Nooit gedacht te gebruiken, maar dat ik met een normale koksmes het vet aan het trimmen was... ik denk daar moet een fileer mes voor komen.

Kijk je ook veel BBQ op youtube?
BBQ Pit Boys, Franklin Bbq
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.842
896
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Kern zou rond de 195°F moeten zitten. Zoals ik begreep heeft hij rond de 150°F een stall, tijdstip waar het vlees begint samen te spannen.

'Stall' of 'zone' is een condens-effect, heeft niets met reacties in het vlees ('conversie van bindweefsel tot gelatine') te maken, en is een afgeleide functie van je dome-temperatuur. Hoe hoger je 'oven-temperatuur' hoe minder condens effect en hoe korter de zone (en hoe sneller je vlees gaar is ;-) ). Bij een 'oven' temperatuur van zo'n 150°C (even uit mijn hoofd) is er helemaal geen zone meer.

Wij hadden overigens zaterdag een steak and (krieken)ale pie, en gisteren een tajine van geitenschouder.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.