M'n spookschaaf werkt na 10 jaar !!

WR1944

Oud hout
Toen ik in 2005 naar Den Haag verhuisde en een nieuw en leeg huis betrok begon ik uit noodzaak zelf meubels te maken. Het moest goedkoop en tijdelijk zijn. Om m'n gebrek aan handvaardigheid te compenseren kocht ik het nodige aan Festool apparatuur. Wie zei daar dat het goedkoop moest zijn. Bij m'n hofleverancier, waar ik het meeste Festoolgereedschap kocht, zag ik ook een Stanley spookschaaf, een #152 voor holle vormen. Het was goedkoop en je weet nooit waar het goed voor is.
Nadat ik het mes had geslepen probeerde ik wat te schaven. Dat ging voor geen meter. In de loop der jaren, als ik het weer eens tegen kwam probeerde ik het weer maar het resultaat was bedroevend.

En dan verhuis je naar Amerika en het spookschaafje verhuist mee, eigenlijk tegen beter weten in. En wat maakt het uit of je in Nederland verstoft of in Amerika. En dan zie je een bijdrage van Fine Woodworking op het Internet en het gaat over spookschaven. Ik was nieuwsgierig of mijn model ook aan de orde kwam.
http://www.finewoodworking.com/2005...&utm_content=fw_eletter&cid=3194&mid=54227907
Er werd uitgelegd hoe je de diverse modellen moest vasthouden en ik had het natuurlijk gewoon verkeerd gedaan. Mijn model moest je duwen want dan duw je het mes in het hout. Als je trekt dan beweeg je het mes over het hout in plaats van er in. En er zaten naast het mes twee duimrusten voor de stabiliteit.
Dus heb ik het uitgeprobeerd. Eerst verkeerd en de schaaf stuiterde over het hout. En toen volgens het boekje, duwend met je duimen op het kleine platform en het werkt. Enerzijds een gevoel van blijdschap en opluchting maar aan de andere kant een gevoel van schaamte dat ik er zelf niet achter gekomen was.

P1010677q.jpg

P1010678q.jpg
Hier zijn de duimrusten goed te zien. En de eerste krullen.
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Zo zie ja maar weer WR wie wat bewaard heb wat, en je bent nooit te oud om te leren.
Kunnen we vanaf nu meer handwerk verwachten vanuit Amerika;)
Mvg,:).
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Een spookschaafje kan heel handig zijn om ronde vormen bij te werken. Veel sneller en veel gladder dan schuren! Ik gebruik het soms ook om kantjes te breken. Blij dat je de eerste stapjes richting handgereedschap gezet hebt. Maar pas op: het is verslavend :D
 

WR1944

Oud hout
...... Blij dat je de eerste stapjes richting handgereedschap gezet hebt. Maar pas op: het is verslavend :D

Die eerste stapjes op het gebied van handgereedschap en vooral het gebruik ervan heb ik wel wat eerder gezet. Sinds ik in 2011 m'n Worksharp WS-3000 aanschafte ontdekte ik pas hoe goed scherp handgereedschap werkt. Het schaven ging gelijk een stuk beter en dat rechtvaardigde de aanschaf van betere schaven van Veritas. Op het gebied van beitels was een zelfde verbetering te zien. Ik heb nog een hoop te leren maar als je regelmatig enkeldiep in de schaafkrullen staat geeft dat wel aan dat ik het handgereedschap niet links laat liggen.
 
P

Pel

Guest
Ik gebruik ze redelijk veel omdat ik vaak met holle en bolle vormen zit, het beiteltje fijn afstellen, dus niet grote lange halen vroeg thuis, dat scheelt enorm tijdens het schaven.:D

Groet Pel.
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Blij te horen dat je het handgereedschap ontdekt hebt. Ik herinner me vooral je machinale projecten, maar binnenkort dus misschien een leuke mix van beide?
 

WR1944

Oud hout
Ik gebruik handgereedschappen naast machines. Als je in de metaalverwerkende industrie gewerkt heb dan denk je voornamelijk in machines maar met hout is dat geheel anders. Vaak gaat een handmatige bewerking vooraf aan een machinale bewerking zoals het vlakken en op dikte brengen van panelen. Ik heb m'n loodzware werkbank voornamelijk met de hand gemaakt. Alleen de zwaluwstaarten voor beide eindvlakken heb ik machinaal gedaan. De balken van het onderstel, 90 x 90 douglas, heb ik handmatig gezaagd, inclusief de pennen. Ook de gaten met de hand gestoken. Het blad van 2 x 4 constructiehout is met de hand gevlakt alhoewel ik het heb voorbewerkt met een electrische schaaf tot de sporen van de afgeronde kanten verdwenen waren.
Ook om zaken in te passen gebruik ik veelal de schaaf voor de laatste beetjes. Ook al staat er geen baas of klant over m'n schouder mee te kijken, ik probeer een optimale mix te vinden tussen hand- en machinale bewerking. Dat hangt soms ook van je bui af. Dan kan je genieten van het knisperende geluid van het schaven. Dan moet ik altijd weer aan m'n oom denken die meubelmaker was. Als je opgeleid bent bij de Pander vliegtuigfabriek en de rijke stinkers uit Wassenaar als klant had moet je wel goed zijn.
 

WR1944

Oud hout
Wat ik me afvraag is; je zit al een tijdje op het forum.
Dat je het er hier niet over hebt gehad.:confused:

Als je een relatief goedkoop stuk gereedschap een paar keer geprobeerd hebt en je krijgt niet het verwachte resultaat dan verdwijnt het bij mij ergens in een lade en wordt het functioneel afgeschreven. Als ik er dan iemand mooie krullen mee zie maken denk ik alleen dat ik een maandagmorgen product had aangeschaft. Daarnaast is een spookschaaf ook geen essentieel stuk gereedschap tenzij je wagenwielen maakt. Pas als er goed uitgelegd wordt hoe je het moet vasthouden komt bij mij de gedachte op om het toch nog een keer te proberen. En gelukkig nu met een positief resultaat.
Zodra ik er een goede toepassing voor heb met één van m'n projecten zal ik het op het forum tonen. Maar houd je adem niet in.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.838
891
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
In mijn ervaring is een goede, goed afgestelde spookschaaf zowel in duw als in trek te bedienen - tis maar net hoe je werkstuk loopt. Ik ben bang dat jouw probleem veeleer de kwaliteit van die Stanley 152 is. Ik gebruik zowel een oude Stanley 53 (met verstelbare zool/opening) als een Dictum (quangsheng) spookschaaf met bolle zool en die werken altijd goed. Ik heb ook een moderne Stanley 151 en daar wordt ik alleen maar heel verdrietig van...
 

WR1944

Oud hout
In mijn ervaring is een goede, goed afgestelde spookschaaf zowel in duw als in trek te bedienen - tis maar net hoe je werkstuk loopt. Ik ben bang dat jouw probleem veeleer de kwaliteit van die Stanley 152 is. Ik gebruik zowel een oude Stanley 53 (met verstelbare zool/opening) als een Dictum (quangsheng) spookschaaf met bolle zool en die werken altijd goed. Ik heb ook een moderne Stanley 151 en daar wordt ik alleen maar heel verdrietig van...

Zoals gezegd is die spookschaaf voor mij niet essentieel en besteed ik er verder geen aandacht meer aan. Mocht ik tegen een toepassing aanlopen dan weet ik hoe ik de schaaf moet gebruiken. Ik heb meer problemen om iets kroms recht te krijgen dan andersom. ;)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.