Een paar beginnersvragen in 1 topic.

bprosman

Actieve deelnemer
7 nov 2016
202
0
Den Bosch
Een paar beginnersvragen , mochten het domme vragen zijn hoor ik het wel.

1. Vandaag geprobeerd een paar witte melamine (16mm IKEA) schapjes af te zagen (10 cm strookje er af) met onderstaande zaag langs een aluminium rij. Probleem is dat de zaag aan de achterkant "wegloopt" van de liniaal. Is 16mm te dik ? Staat mn zaagblad scheef ? Is het te bot ?. Met een grotere cirkelzaag en liniaal maar gedaan maar het was maar 50cm, dat ging prima.
WX426.jpg
2. Waarom zit er een punt aan een "Kopieerfrees" ? Deze is toch om iets van een mal over te nemen ? Of verwar ik deze met die met een lagertje ?
kopieerfrees.jpg

3. Ik zou graag deze freestafel maken :
https://www.youtube.com/watch?v=u0kgmMCQJu8&t=307s

Heb bijbehorende blad heb ik ook in PDF. Echter als ik in de stuklijst kijk zie ik verschillende maten multiplex staan, 18mm, 21mm, 24mm. Daar ik van een bouwmarkt afhankelijk ben zal 21mm en 24mm al een probleem worden. Hoe doen jullie dat, heb je dat toch over van andere projecten ? Koop je een hele plaat (houthandel) en de rest op "voorraad", want je hebt niet van die grote stukken nodig, of pas je de maten aan ? Of een plaat dubbel (kan dat ? 2x12=24?).

Die "beuken blokjes" maak ik wel uit een paar stukjes Nylon met draad er in.

Alvast bedankt voor jullie antwoorden.

Freestafel.jpg
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
815
161
Twello
Veel vragen. Weglopen kan meerdere oorzaken: Bot blad, niet parallel aan geleider, te veel druk naar één kant. Kortom vele mogelijke oorzaken. Kopieerfrees kan lagers hebben en in dat geval neemt ie de onderliggende of de boven liggende vorm over. Die met de punt gebruik ik zo niet, maar ik vermoed dat die er is om door een plaat heen te boren en vandaar uit te frezen. Maar zal het vast fout hebben. Levert dan in ieder geval verbranding op. Bij de betere bouwmarkt hoef je geen hele plaat te kopen maar alleen het gedeelte wat je meeneemt. 24 mm moet geen probleem zijn en 12 en 9 = 21 mm zeker ook niet.
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.054
62
Vraag 1 heb ik geen antwoord.

vraag 2, Dat is een kopieer frees waar je mee door een plaat heen kan boren en dan door middel van een mal aan de onderzijden, het bovenstaande werkstuk te kopieren.

Vraag 3, Vaak is het als ze een aparte maat moeten bestellen dan moet je hem in het geheel afnemen. Wat het makkelijkste is dat je 2 platen op elkaar lijmt. dus 2x 12mm is 24 mm en 12mm + 9mm is 21 en de 18 kan je gewoon kopen.
 

Kappie

Actieve deelnemer
1 jun 2015
113
1
Assen
Vraag 1) Ik denk dat het een heel/te dun zaagblad is? Ik heb een een dergelijk zaagje gehad (B&D, accu) dat ook niet recht kon zagen in dikker materiaal dan bordkarton. Uiteindelijk gefrustreerd in de kliko doen belanden....
 

bprosman

Actieve deelnemer
7 nov 2016
202
0
Den Bosch
Dank, hier kan ik wat mee. Platen worden op elkaar gezet dan, goed insmeren met witte houtlijm en op elkaar persen neem ik aan ?.

@Kappie, heb er de wandplaten voor mn garage mee gezaagd maar dat was 9mm oukume triplex, dus wel een verschil.
@Jefmen, ik snap m :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.