Opknappen wandkast - is mijn plan van aanpak goed?

LimaSierra

Nieuw lid
12 sep 2016
20
0
Ik heb een tijdje geleden een mooi (vind ik) wandmeubel van de ondergang gered. Het lompe ding heb ik vrijwel zonder schade het trappenhuis omhoog gekregen in mijn studentenflatje.
Toen ik weer verhuisde, is het ding onzacht op de trap terecht gekomen en een meter op z'n kant naar beneden geschoven, waardoor er nu diverse diepe krassen in zitten.
Jammer, maarja, de lak was al in slechte staat. Allemaal haarscheurtjes.
De kast is gefineerd.

Geheel van de kast, de lak is niet meer overal even mooi.

Closeup van de haarscheurtjes. Aan de voorzijde zijn de scheurtjes erger.


De krassen...

Mijn plan van aanpak, met bijpassende vragen:
- De bestaande lak met verfafbijt er af schrapen. Voorzichtig om geen krassen in het fineer te trekken (plamuurmes even netjes polijsten). Vragen: is standaard afbijtmiddel veilig voor fineer? Werkt afbijtmiddel nog goed bij de lage temperaturen? De kast staat nu in een onverwarmde garagebox.
- Restantjes wegschuren met korrel 180 schuurpapier.
- Kast helemaal schuren met korrel 600 voor een zo glad mogelijke hoogglans afwerking: Vragen: is korrel 600 goed of kan ik beter grover schuren? Heb ik nog porieënvuller nodig?
- Kast aflakken met transparante hoogglanslak op oliebasis. Dit ga ik pas doen als het in de garage weer 10 graden of warmer is.

Ik ga niet voor 100% perfecte afwerking door bijvoorbeeld het beschadigde fineer te vervangen of door verschillende kleuren lak te gaan gebruiken. Ik zit namelijk nogal op een budget. Wat ik wel heb, is engelengeduld als het op nauwkeurige klusjes aan komt. Wat voor tips hebben jullie nog voor me?
Ik heb geen ervaring in werken met/op fineer.

Fijne feestdagen,
Laurens / PA3LS
 
Laatst bewerkt:

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Afbijtmiddel zou ik achterwege laten. Het is dure rotzooi die niet altijd goed werkt.
Goed schuurpapier gaat zeker zo goed werken. Met goed schuurpapier bedoel ik geen zooi uit de bouwmarkt, maar bijvoorbeeld Festool Granat of Abranet. Is op het eerste zicht duurder, maar uiteindelijk goedkoper omdat het veel langer meegaat en doet wat je er van verwacht.
Een schraapstaal zou ook kunnen, maar dan moet je wel het gereedschap hebben om het te wetten en de braam te trekken; Dus een vijl, wetsteen en bankschroef.
En dit kwam ik net tegen:http://www.politoeren.com/contents/nl/d209_Celluloselak_herstellen.html
Als het tenminste celluloselak is.
 
Laatst bewerkt:

Hubert

Actieve deelnemer
26 jan 2010
331
1
Maria Hoop (L)
Inderdaad, afbijtmiddel is alles behalve zalig makend. En misschien gaat de fineer los; dat kan ik niet voorspellen.
Volgens mij is een schraapstaal uiteindelijk goedkoper dan schuurpapier, ofschoon ik het toch niet helemaal zonder schuurpapier zou kunnen. Korrel 600 is wel érg fijn. Volgens mij is 240 of 320 goed.
 

LimaSierra

Nieuw lid
12 sep 2016
20
0
Kan een relatief onervaren persoon krasvrij werken met een schraapstaal?
Wat afbijt betreft: ik heb nog een pot. Gekregen van mijn opa die helaas vanwege gezondheid moest stoppen met de hobby... Ik zal dat wel even laten zitten, of testen aan de binnenzijde van de kast.

De lak is dermate beschadigd dat ik niet met dat herstelgoedje wil gaan werken. Het is wel aannemelijk dat het celluloselak is omdat het scheurtjespatroon flink lijkt op wat ik van radio's ken, die met celluloselak gespoten werden.
 
Laatst bewerkt:

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Alles heeft een leercurve. Soms is die kort, soms lang. Het hangt af van de handeling en ervaring met vergelijkbare handelingen. Schuurpapier heeft ook een leercurve. Als je met grof schuurpapier dwars op de nerf gaat schuren ga je het je beklagen. Of, zeker bij fineer, te lang op het randje waardoor je door het fineer uitschuurt.
Eerst, en dat is zeer belangrijk, moet je je schraapstaal juist prepareren. Het schraapstaal hoeft geen geld te kosten. Je hebt enkel een stukje dun staal nodig, bijvoorbeeld van een oude zaag. Maar in de betere DHZ vindt je ook schraapstaal dat uitstekend voldoet. Verder is er een (zoet)vijl nodig om het schraapstaal te vlakken, en liefst een mogelijkheid om het te klemmen. Heb je geen bankschroef, dan is er wel iets te bedenken met twee stukjes hout en een losse klem of schroeven.
Tot slot moet het schraapstaal gewet worden. Dat kan met een goedkope carborundum steen en fijn waterschuurpapier. De braam kan je dan trekken met een schroevendraaier of de arend van een vijl.
Bij het eigenlijke schrapen moet je er op letten dat je gelijkmatig druk uitoefend. Druk je te hard op een kant, dan kan de hoek diepe krassen trekken. Eventueel even oefenen of een stukje hout of de binnenkant.
Traditioneel wordt parket en fineer afgewerkt met een schraapstaal, dus het kan zeker.

3603650837.jpg
De parketschrapers van Gustave Caillebot (1875)

Eventueel kan je vragen of iemand in de buurt je op weg wil helpen.
 
Laatst bewerkt:

littleart

Actieve deelnemer
18 feb 2016
220
0
Na testen zou afbijt wel de weg zijn zeker gezien je ervaring, scherpe verfkrabbers gebruiken.
Na afbijt ronde kast met water en een kokos borstel goed schoonborstelen laten drogen en schuren, schuurklos gebruiken!
Krassen mits gedeukte kun je opzwellen, goed nat maken doek erop en een hete strijkbout erover ingedeukte cellen van het hout zullen opzwellen daarna gelijk schuren.

Succes
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Zelf zou ik niet met afbijt werken in dit geval en dan afkrabben, ik zou rustig schuren.
Dan maar iets langer maar voorzichtigheid met je fineer is denk ik het beste.
Als je beslist te schuren begin dan waar de krassen zitten met bijv 180 a 240 en kijk of je de lak weg krijgt zonder dat je door je fineer heengaat.
Ik zou zowiezo geen schuurmachine gebruiken in dit geval maar een schuurblok, en engelengeduld natuurlijk:)
Pas vooral op bij randen en rondingen, daar is vaak de lak wat dunner en op een ronding ga je sneller door de lak heen met schuurblok.
Beste is dan op de hand schuren op die plekken, dan voel je het 't best plus je kan de rondingen veel beter schuren op die manier.
Waar dat niet lukt zal je met nieuw fineer moeten werken, als het om kleine stukjes gaat kost dat weinig hoor.
Handigst is lijmen met dierenlijm want als het niet netjes is kan je het fineer even met een strijkbout verwarmen en weer lostrekken en aanpassen.
Want poriëenvuller, gupa en dat soort middelen geeft altijd kleurverschil maar goed, da's je eigen keuze.
Als je daarna gaat opschuren: korrelgrootte: 600 is zijdeglans en 1000 a 1200 hoogglans.
Succes.
 
Laatst bewerkt:

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Hoe goed laat celluloselak zich verwijderen met een föhn voor het verwijderen van verf? misschien is dit ook een optie ipv afbijtmiddel.
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
869
184
Ongeveer net zo goed als de lijm van je fineer. Juist celluloselak is goed chemisch te verwijderen, het is geen heel stevige lak wat dat betreft.

Zelf zou ik ook voorzichtig met de hand schuren. En dan niet te fijn: je wilt dat de lak goed hecht. Het is zeer waarschijnlijk dat je weinig van de krassen gaat zien als je weer een goede laag lak hebt aangebracht. Jaren geleden ook bij een gefineerd bureau gedaan, en zodra er weer lak op zat vielen de meeste krassen vrijwel niet meer op.
 

LimaSierra

Nieuw lid
12 sep 2016
20
0
Goed, ik heb even met een geïmproviseerd schraapstaal wat lopen krabben op een zeer lelijk geworden radiomeubel en dat werkt prima. Ik ga dus even een net schraapstaal maken (een waardeloze zaag heb ik nog wel) en omdat ik het nog heb (en Leon zegt dat het waarschijnlijk wel goed gaat) ook nog even de afbijt proberen.
Ik houd jullie op de hoogte :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.