Brombak

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
Mijn vriendin had al het brommer virus gekregen van een vriendinnetje, had een Garelli damesbrommer die is verkocht, en rijdt nu op een Tomos atx 50. Nu heeft ze mij een bakbrommer in de schoot geworpen. Al geruime tijd ga ik wel naar de bakbrommerraces, en daarna heb ik een paar maanden een raar gevoel, :confused: van ik wil dat ook...

Van mijn pa mocht ik nooit een brommer, ik was wel een beetje jaloers op de boerenzonen die van alle machines zowat een cross middel maakten. Nu ben ik 43 jaar en kan ik ook meedoen... (durf ik vast nie):cool:

Voornamelijk is ie bedoelt om mij en mn hond plus gereedschap door de stad te brengen. Mijn hond wordt al wat ouder en is niet zo gemotiveerd om heen en weer op de transportfiets de stad te doorkruisen. De files op de ring worden nu ook steeds vervelender, en kan ik de auto eens vaker laten staan.
IMG_5629.jpg

Op mp gevonden en in mokum opgehaald, gedeeltelijk gerestaureerd, frame en 4takt ss50 blok, afgelopen weken nieuwe wielen gescoort. We moeten nog wel leren rijden op het ding, maar het is een stuk dynamischer dan in de saaie auto. Aan het eind van de winter ga ik misschien een betonplex bak maken. Alle rare regels die de overheid heeft verzonnen moeten we ook proberen te voldoen.

Nu een paar jaar wachten op Tesla sloop onderdelen en ombouwen...
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Haha, bakbrommerraces, geweldig man!
Ik zie het zo voor me.
Honda blok eronder begrijp ik het goed?
Gaat nog tig jaar mee, goeie koop qua blok in ieder geval.
Ben benieuwd naar de bak die je gaat maken.
Nog even en je gaat je weer 16 voelen, een tweede jeugd, leuk man en handig ook voor in de stad.
Wat voor regels zijn er trouwens bedacht?
 

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
Ja het is een Honda ss50 blok met Gazelle Apollo frame, voorbandjes van een mini kar, en achterwiel van een Yamaha xj550. De orinele kap en afdak met manuele ruitenwisser heb ik ook nog. Het afdak ga ik niet gebruiken, ziet er een beetje suf uit. Een van mijn eisen aan de bak is dat de hond een veilige plek heeft en dat er minimaal een fiets opkan (in verband met logistieke problemen) Maar met die 50cc en 4pk, moet ik wel aan gewichtsbesparing doen.
Regels, voorwielen moeten groter dan 40cm anders helmplicht, rempedaal mag niet glad zijn. enzovoort . Voordeel is dat je in het centum lekker op de stoep kan parkeren. Het moeilijkst is dat je moet kiezen waar je kan rijden. Soms zijn bromfietspaden te smal, of met trotoirbanden en paaltjes. En soms kan je door stiekum ff een stukje fietspad te nemen stoplichten omzeilen...
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Is een idee voor een soort bak/mand met een bench of een hok vast op de bak een idee?
Stel je krijgt (hoop het niet) een aanrijding dan slingert je hond niet de hele bak door of erger.
Zie al zo'n plaatje voor me als in stripboeken: hond met das om en stofbril op. :D:)
Wat die Honda blokken betreft, die waren heel makkelijk op te voeren voor als je pk's te kort komt.
Van orgine waren dat originele 50 cc blokken, goed voor een km of 75.
De truc was om de gasschuif in de carburateur iets te vijlen zodat je doorlaat wat groter wordt.
Misschien een andere sproeier erin en het loopt meteen wat harder, dan heb je minder last van gewichtsproblemen.
Of bedoelde je met aan gewichtsbeperking doen dat je aan de lijn moet?;)
 
Laatst bewerkt:

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
Ha ik ben niet zo zwaar. Die ss50 zijn wel krachtig, en er zit geen orginele caburateur op. Zodra de brommer goed rijd en remt, gaan we wel een paar van die steile bruggen proberen, als we die niet echt goed op komen en mee kunnen komen met het overige verkeer, kunnen we alsnog er een 70 cc opzetten.

Ja die Bakbrommer races zijn fantastish en een erg leuke club mensen. onderdelen zijn o.a behendigheid, duwe duw, en een uurs race. ook 3 categorieen: nijntjes, 50cc en 50++ Dat zijn dikke crossmotoren omgebouwd tot bakbrommer.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.