Voorstellen en project bed

LinkeLoutje

Nieuw lid
23 dec 2016
6
0
Hi,

Al een tijd loop ik met het idee om zelf wat meubels te maken, maar het komt er niet van. Ook nooit zoiets gedaan, weinig spullen dus dat maakt de drempel wel wat hoger.

Alleen ben ik nu op zoek geweest naar een bed en ben in verschillende winkels eigenlijk niets tegen gekomen. Tot nu toe vooral boxsprings of meubels van fineer waar ik niet warm van werd. Dus nu zit ik toch met het idee om eens zelf een bed te maken en kwam ik bij dit forum uit. Ik hoop tips qua materialen/bewerkingen/tekeningen tegen te komen waar ik zonder allerlei ingewikkelde spullen nodig te hebben ook iets mee zou kunnen.

Ik hou wel van wat structuur en in eerste instantie lijkt het me handig om met wat makkelijker en goedkoper materiaal te beginnen. Dus steigerhout is wel een aardige optie? Nu kwam ik bijvoorbeeld verouderd en gebruikt steigerhout tegen. Dat laatste is natuurlijk veel ruwer en vaak ook vies, wat moet ik doen om dat netjes te krijgen en wordt het qua uiterlijk echt verschillend t.o.v. het verouderde hout? Het gaat me dan vooral om de houtstructuur zelf, ik heb het idee dat dat bij de verouderde planken minder zichtbaar is?

Edit: Zoiets lijkt me best ok om zelf te doen? $_84.JPG
Groeten
 
Laatst bewerkt:

LinkeLoutje

Nieuw lid
23 dec 2016
6
0
Wat ik mij afvraag is of het stevig genoeg is wanneer je met een 5cm schroef van de binnenkant de poten aan het frame bevestigt. De hoeken wilde ik met stalen hoeken uit de bouwmarkt bevestigen.
 

korte

Actieve deelnemer
2 sep 2015
295
0
Ik zou de poten lijmen, schroeven kan ook en dan eventueel de kop laten verzinken en afwerken met een propje. Dat scheelt in kosten van die hoekjes en is ook netter vind ik zelf. Bij lijmen zou je nog gebruik kunnen maken van deuvels om E.e.a. Goed uit te kunnen lijnen.
Het dragende deel/lange liggers zou ik aan de poten en hoofdeinde vast maken met bedhaken, die zijn daar ook voor gemaakt, koop je per setje van 4 voor een tientje dacht ik.

Wat betreft steigerhout, ik heb er al een aantal leuke dingen van gemaakt waaronder een aantal bedden. Zelf vind ik gebruikt steigerhout mooier, "oud gemaakt" is grijzig en trekt na verloop van tijd wat groenig weg is mijn ervaring. Ik zal zo nog wat foto's posten als je wilt om het verschil in gebruikt vs oud gemaakt te laten zien.
Bij gebruikt steigerhout, schuren, schuren en schuren! Dan krijg je hele mooie planken! Zal ik zo als je wilt ook nog wel een foto van plaatsen.


Veel succes.

Tjeerd
 

korte

Actieve deelnemer
2 sep 2015
295
0
Hier even een paar voorbeelden van dingen die ik gemaakt heb van "oud gemaakt steigerhout"

Een tvmeubel
DSC_0126_2_zps9ixwmx3t.jpg


Een salontafel
_20160308_140831_zpso0fpl6br.jpg


En een kinderbed
DSC_0137_zpswfd3duig.jpg


Dit waren allemaal nieuwe planken die "oud gemaakt" zijn. Daarmee krijg je een grijze look en benadrukt de structuur van het hout. Maar het is wel gevoelig voor zonlicht en wil toch wat groen/gelig wegkleuren wat icm het grijze niet echt mooi wordt. Neem dan nieuwe planken en behandel ze zelf.


Hier wat dingen van gebruikt steigerhout

Een 2 persoonsbed ( niet de beste foto gezien flits en dat het donker/schemer was buiten)
DSC_0664_zpsffdunbl0.jpg


En een hoogslaper (om in de bedden te blijven ;)
DSC_0813_zpsb6ph84ag.jpg



Dat is ongeveer het verschil tussen gebruikt en oud gemaakt steigerhout. Ik vind persoonlijk gebruikt mooier, natuurlijker. Dat waren allemaal van die vieze planken zoals je omschrijft, die heb ik gewoon geduldig met een muis schuurmachine en korrel 80 geschuurd en als laatste nog eens met korrel 120. Randen met het schuurmachine afronden en je hebt een mooie plank.

De poten verlijmen is ook mooier dan met die hoekjes werken. En met deuvels werken is ook geen hogere wiskunde. Je koopt bij een willekeurige bouwmarkt zo een setje om mee te beginnen voor een paar tientjes. Daarmee kunnen de poten tijdens het verlijmen niet verschuiven en ik geef mezelf altijd het idee dat als je er maar genoeg van gebruikt het ook iets in de stevigheid doet....
Het hoofdbord zou je met losse planken en enkele panlatten wel kunnen maken. Alles met bedhaken verbinden, lattenbodems erin, matras erop, dekentje erover en slapen maar.
 

LinkeLoutje

Nieuw lid
23 dec 2016
6
0
Top! Ik geloof dat dat verouderde steigerhout ook nog krimpt? Is dat erg schokkend? En was in de bouwmarkt om planken te halen, maar begreep dat in het versere hout die zaag nog wel eens vast wil slaan.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.