Trim router - Makita of Bosch

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Ik heb een Festool OF1010, maar ik overweeg toch om nog een kantenfrees aan te schaffen.
Vooral voor het kleine werk lijkt me dit handig.
Ik heb al eens rondgekeken en ik kom bij de Bosch GFK600 en de Makita rt0700cx3j uit.

Zelf heb ik geen ervaring met een kantenfrees, maar mij lijkt het toch een handig ding in de werkplaats.
Iemand ervaring met een van bovenstaande frezen?
Ik heb hier al dikwijls gelezen dat Bosch een pak goedkoper is in Duitsland.
 

JuulvH

Actieve deelnemer
14 okt 2016
289
53
Ik heb zelf de Makita en ben er erg tevreden over. Vooral die verschillende voetjes zijn handig.

Hier wil ik dan nog wel even op inhaken: is deze ivm de verschillende voetjes als volwaardige bovenfrees enzo te gebruiken? Ik ben benieuwd of dit een goede frees zou zijn als eerste frees voor een beginnende houtbewerker. Hij lijkt vele mogelijkheden te bieden.
 

jberends

Actieve deelnemer
7 aug 2011
133
4
Makita vanwege de voetjes/uitbreiding; al kijk je over 5 jaar in je doos en heb dat ene voetje nog nooit gebruikt... Er komt een moment dat het handig is...

Overigens kun je deze zeker als 'volwaardige' router gebruiken in hobby matige werkzaamheden. Randje freezen, mdf kopieerfrezen. dat soort werk. Verwacht geen freestafel router of kracht. Het is geen router waarmee je je geld zou moeten verdienen, maar ook niet slecht. Al weet ik niet of veel mensen dit op dit forum ook zullen beamen aangezien er een default neiging is naar profesioneel spul voor hobbymatig gebruik (Festool, Bosch blauw, hammer, etc etc).
 
Laatst bewerkt:

Skybiker

Post veel
9 nov 2014
770
5
Naast mijn buren
Ook ik heb de makita, en gebruik hem voor alle freeswerkzaamheden die ik niet met de freestafel doe, ook de bouw kwaliteit is zeer goed, ik zou niet zonder willen.

in de voet met de 2 handvatten ziet deze frees er volwassen uit.
 
Laatst bewerkt:

stekkestim

Actieve deelnemer
1 nov 2015
214
2
Waanrode
www.cnc-creations.be
Aan de voetjes vind ik vooral de hoek verstelling en de extra brede zool met handvat makkelijk. Ik durf vaak nogal eens wat snel over mijn werkstuk gaan en daardoor de frees kantelen. Dat heb ik met die brede zool niet. (Ik heb het niet over de voet met 2 handvaten links en rechts maar die met maar 1 handvat)
 

Rossi 46

Actieve deelnemer
9 apr 2013
142
0
Ik heb een beetje van alles qua frezen, en heb nu al een jaar geleden zo een Makita rt0700cx3j gekocht.
Wilde het meer eens hebben als hebbeding, maar voor klein klussen kan je niets beter in huis halen qua prijs. Echt een genot om met te werken.
 

gasman

Actieve deelnemer
1 feb 2012
201
2
Schoonebeek
Ik heb de Makita, ideaal ding.
Mijn ervaring is dat je hem veel sneller pakt dan zo,n grote lompe, zoals bijvoorbeeld die Bosch GOF 1600 van hierboven.
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Aan de voetjes vind ik vooral de hoek verstelling en de extra brede zool met handvat makkelijk. Ik durf vaak nogal eens wat snel over mijn werkstuk gaan en daardoor de frees kantelen. Dat heb ik met die brede zool niet. (Ik heb het niet over de voet met 2 handvaten links en rechts maar die met maar 1 handvat)

Dat probleem heb ik dus ook, ik kantel soms met mijn OF1010.
Daarom lijkt me zo'n kantenfrees wel handiger.
De Makita moet ik bekijken waar ik deze het best kan kopen, voor de registratie moet ik deze (in mijn geval) in België kopen.
Een aankoop in het buitenland kan ik niet registreren, dat is wel balen!

Qua kracht weet ik dat deze niet voor bv een freestafel is.
Ben van plan om in de toekomst nog een TRA001 aan te schaffen voor het zwaardere werk :)
 
Laatst bewerkt:

Atmoz

Actieve deelnemer
Ik heb de Makita, ideaal ding.
Mijn ervaring is dat je hem veel sneller pakt dan zo,n grote lompe, zoals bijvoorbeeld die Bosch GOF 1600 van hierboven.

Die 2 zijn dan ook niet te vergelijken :)
De GOF 1600 (vind het een super fijn ding wat ik erg vaak gebruik, inderdaad zwaar/groot/lomp, maar zéér precies en ontzettend goede bouwkwaliteit!) moet je niet gebruiken als licht kantfreesje. Ik snap überhaupt niet waarom die in dit topic genoemd wordt :p
 
Laatst bewerkt:

fungus

Actieve deelnemer
24 feb 2015
59
6
De Makita is inderdaad een heel handig ding. Wel te gebruiken conform de power die het ding kan leveren.
Er zijn wel een paar hulpstukken optioneel ( o.a. de afstandsgeleider) en dus niet inbegrepen in het pakket. Waarschijnlijk een "taktische verkoopszet" omdat het simpele hulpstukken zijn die eventueel courant gebruikt worden en dan extra aangekocht worden...

Als je prima stabiliteit wil bij het kantfrezen van bijvoorbeeld formica, dan kan je een plaatje schroeven op het meegeleverde hulpstukje zoals op de foto te zien is ( ik heb hier een stukje plexi voor gebruikt en dat gaat prima).

makita voetplaat (3).jpg
 
Laatst bewerkt:

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Die 2 zijn dan ook niet te vergelijken :)
De GOF 1600 (vind het een super fijn ding wat ik erg vaak gebruik, inderdaad zwaar/groot/lomp, maar zéér precies en ontzettend goede brouwkwaliteit!) moet je niet gebruiken als licht kantfreesje. Ik snap überhaupt niet waarom die in dit topic genoemd wordt ;)

Hier ook een ontevreden gof1600 gebruiker. Ik lees mee omdat ik nog aan het twijfelen ben om hem te verkopen voor een 0f1400 of een kleinere machine erbij te kopen. Wat ik wel opmerkelijk vindt dat je nog een kleinere machine zoekt dan de of1010. Dat is toch al een lichte machine?
 

PBT

Actieve deelnemer
Volgens mij vroeg de topicstarter ervaringen met de gof600 KANTENfrees, niet de gof 1600 BOVENfrees.

Ik heb sinds 2 jaar de gof 600 kantenfrees in gebruik. Een fijn ding, alleen wil de mijne wel een wat afzakken in de houder, waardoor deze vaker opnieuw gesteld moet worden. Iets wat overigens slechts een paar seconden werk is, en omdat ik vaker moet wisselen tussen een frres r3 -> r2 vind ik dit persoonlijk geen probleem.
 

ewoudk

Actieve deelnemer
16 apr 2013
305
9
Bollenstreek
Ik heb de genoemde Makita met al die voetjes :), ik zou zo bij betalen als ik dan de verfijning en kwaliteit bouw van m'n Mafell machines kon kopen. Maar aangezien dat er niet is heb ik van de Makita heel veel plezier voor het geld. Zou hem zo weer kopen. Zit alleen nog te wachten op de dag dat ik een leuk project verzin voor die hoekvoet :-D lijkt me leuk om eens te gebruiken.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
Ik heb beide machientjes en ze doen beide waar ze voor bedoeld zijn. De Makita is iets verfijnder en heeft met de extra voeten een breder gebruik. Echter als toegewijde kantenfrees zou ik gewoon de goedkoopste optie nemen. In mijn ervaring is dat 1x instellen en blijven gebruiken.
Voor de Bosch kun je in Engeland kijken als je hem goedkoop wilt, maar let wel op de spantangdiameter.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.