dun meubelpaneel

jabjab

Actieve deelnemer
10 mei 2011
259
130
Leeuwarden
Hallo,

Ik wil graag wat eenvoudige witte opberg kasten maken, ik zou het erg fijn vinden als ik die niet hoef te verven:) en denk er dus aan om ze van die goedkope spaanplaat meubelpanelen te maken.

nu zie ik deze panelen eigenlijk alleen in 18mm dikte terwijl ik wel graag wat dunner zou willen hebben (denk bijvoorbeeld aan de kasten van Ikea). Zijn dit soort platen ook dunner verkrijgbaar? of is er een andere goedkope oplossing? wie kan me wat tips geven?
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.675
2.561
Gaanderen
Volgens mij worden duitse keukens van 16mm spaanplaat gemaakt. Dit zal niet als meubelpaneel te krijgen zijn maar wel als volle plaat bij een goede houthandel.
 

Silvano

Actieve deelnemer
5 jul 2013
112
1
Prov. Antwerpen
12 mm volkern kan misschien een optie zijn. Natuurlijk wel een heel pak duurder.

16 mm spaanplaat kan. Maar de Duitse keukens hebben tegenwoordig ook bodems en leggers van 19 mm.

Waarom zou je dunner dan 18 mm willen gaan? Om plaats te winnen?

s.
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
868
184
Dunner dan 18mm wordt al snel een probleem. Je moet dan wel heel erg veel rekening houden met de lengte van de delen en de constructie om een stevige kast te maken.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.447
395
Dordrecht
Maiburg heeft in de econ range ook verschillende diktes. Maar de vraag is eerst waarom niet gewoon 18mm? Is dat prijsgerelateerd of vanuit esthetisch oogpunt?
 

jabjab

Actieve deelnemer
10 mei 2011
259
130
Leeuwarden
Is meer esthetisch inderdaad, 18mm doet direct zo log aan. Maar dunner wordt inderdaad wel veel kwetsbaarder.. Blijft lastig
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.283
219
't hoofd van Overijssel
Bouwmarkten die schuifkasten maken op maat kunnen panelen leveren met een dikte 12 of 10 mm. Schrik niet van de prijs.

Heeft IKEA niet panelen die je los kan kopen. Vroeger zaten er in de schuifwanden mooie dunne plaatjes van 30 bij 120. Staat er hier nog eentje in donkerbruin maar dat is board van 4 mm dik met een melamine folie.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Ik was gisteren bij de multimate, en ik heb daar uit nieuwsgierigheid even in het platenschap gekeken, en daar stonden zowel 18mm als 10 mm witte spaanplaten.
Ik vraag me alleen af, dat als je er iets van maakt of het wel stevig en degelijk word. Het lijkt me vrij breekbaar. Ook als je bijv. Scharnieren of grepen wil bevestigen heb je weinig "vlees"
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.