Scheerzeep bakje, Appelhout

Paul_800

Actieve deelnemer
12 sep 2016
146
0
Met enige trots wil ik ,als beginnend houtdraaier, deze even laten zien. Als kerstcadeau voor mijn vader wilde ik hem een scheerzeep bakje cadeau geven met daarin een blok Geo F Trumper scheerzeep. Dat laatste vooral omdat ik die ook gebruik en erg lekker vind ruiken. Ik ben opzoek gegaan naar wat gedroogd appelhout om van te draaien, en heb die bij de fijnhout handel gevonden. enorm hard, maar met veel geduld en hele scherpe beitels is het toch wel goed gelukt :)

Kommetje is geschuurd tot 320gt en daarna afgewerkt met Danish Oil

Unknown-2.jpgUnknown-4.jpgUnknown-3.jpg
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Heel mooi.
Ik hoop dat het achteraf niet te veel meer zal werken.
Fruitboom hout is namelijk nog heel gevoelig om vervormingen te geven achteraf al is uw hout droog.
Vader zal in ieder geval een mooi cadeau krijgen.
 

Paul_800

Actieve deelnemer
12 sep 2016
146
0
dankje. Ik hoop het ook heel erg, we gaan het zien, het komt bij de fijnhouthandel vandaag, en zal dus erg laag in vochtgehalte zitten. Ik had eerder van Chris wat mooie stukjes peer gekregen om mee te oefenen, en die zijn wel gaan werken, maar zijn er niet minder mooi op geworden. Alleen dan past het dekseltje zo moeilijk hehe :)
 
P

Pel

Guest
Mooi scheerzeep kommetje Paul, hoe heb je het behandeld, want het kommetje wordt natuurlijk nat met het scheren?

Groet Pel.
 

Paul_800

Actieve deelnemer
12 sep 2016
146
0
ik heb eerst stilstaand op de draaibank een flinke laag olie erop gezet, die is helemaal in het hout getrokken, daarna nog een laag of 4 erachteraan. het is Danish oil, dus ik hoop dat dat goed genoeg werkt. De andere optie was lijnzaad, maar dit maar even op de gok gedaan. helemaal waterdicht afwerken gaan natuurlijk nooit werken, maar aan de andere kant, de binnenkant van het bakje word wel iedere dag gezeept natuurlijk, zal ook redelijk afsluiten. hoop ik.....
 
P

Pel

Guest
Als de olie droog is kun je er overheen schilderen met bijvoorbeeld vernis.

Groet Pel.
 

Paul_800

Actieve deelnemer
12 sep 2016
146
0
Kan daar gewoon een acryl lak overheen? Of is ver is weer anders? En moet ik het dan eerst licht opschuren ? Klinkt wel als een goed idee namelijk :)
 

Paul_800

Actieve deelnemer
12 sep 2016
146
0
Dankje Atmoz,

ik ben een aantal keer bij Chris langs geweest, die heeft mij bekend gemaakt met veel basis technieken. Daarnaast heb ik zo'n beetje alle youtube filmpjes die ik kon vinden bekeken (al moet je daar een hoop in filteren, want iedereen denkt er het zijne van) en ben ik natuurlijk ook gewoon aan de slag gegaan. Ik moet wel zeggen: zonder de uitleg van Chris was ik er verkeerd aan begonnen en zou het goed mogelijk zijn dat ik veel verkeerde technieken had aangeleerd. Er zijn veel dingen om rekening mee te houden en een hoop wijze lessen te leren die je liever verbaal hebt dan fysiek (een beitel die je hout kapot maakt of erger, een stuk hout dat rond vliegt voorkom je liever)

Ok ben ik bij Marco langs geweest omdat ik graag pennen wilde draaien, en ook Marco was zo vriendelijk mij veel uit te leggen, en ook wat te vertellen over het slijpen van beitels (zo vreselijk belangrijk om niet met botten beitels te draaien) en ben aan de slag gegaan met de spullen uit zijn webshop, en heb ondertussen al een (gok) 20 tal pennen gedraaid, en dat gaat steeds beter.

Ik ben natuurlijk nog enorm veel aan het oefenen en maak ook nogsteeds veel fouten, en heb af en toe ook echt moeite met de juiste snijhoeken vinden etc, dus ik wil je zeker aanraden om ergens een cursus te volgen of vragen op het forum of er iemand in de buurt is bij wie je een keer kan gaan meekijken. Ik heb er in ieder geval enorm veel plezier mee, en ben met grote regelmaat te vinden achter de draaibank.


Ik denk dat als je gelijk begint met technieken op de "juiste" wijze op te pakken dat je veel sneller en veel langer plezier hebt in houtdraaien. Maar dat is natuurlijk de mening van een leek op het gebied. Tijd zal het leren :)
 
P

Pel

Guest
Op de site van Baptist Danish olie aan klikken en dan bij informatie product daar stond het namelijk, ik ben zelf helemaal niet van het schilderen, en heb er verder praktisch geen of weinig kennis van.

Groet Pel.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.840
895
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Kan daar gewoon een acryl lak overheen? Of is ver is weer anders? En moet ik het dan eerst licht opschuren ? Klinkt wel als een goed idee namelijk :)

Ja, maar in dit geval zou ik voor jachtlak / spar varnish kiezen, omdat het geval regelmatig echt z**knat wordt, en met die zeep erin ook lang nat blijft. Je hebt dus baat bij een lak die flexibel, watervast, en redelijk chemisch stabiel is. Ik zet mijn scheerkommen (zonder deksel overigens) altijd in de jachtlak. Mijn kommen zijn overigens niet bedoeld om zeep in te bewaren, maar alleen om schuim in op te kloppen. (Die scheerzeep maak ik overigens zelf...)
 

Paul_800

Actieve deelnemer
12 sep 2016
146
0
hmm.. dat is wel interessant, want acryl lak word natuurlijk ook steen hard en als het hout nog gaat werken heb je ook barsten in de lak. Maar, zouden nog een paar lagen olie niet voldoende zijn? ik heb mijn werkbank met tig lagen lijnzaad olie ingesmeerd, zodat die verzadigd was en dus geen vocht meer kan absorberen. ik ben er vanuit gegaan dat dat bij danish oil het zelfde zou werken, wellicht onterecht ?

zeep maken is wel leuk, mijn vrouw heeft dat wel eens gedaan, maar voor scheerzeep nog andere dingen nodig? ik vind de trumper vrij fijn omdat ik me meestal scheer met een shavette (te lui om die ander steeds te slijpen en te honen enzo) probleem daarmee is dat scheerzeep je huid dan wat droog wil maken. de trumper zeep die ik heb heeft dat aanzienlijk minder. ben wel benieuwd naar hoe jij jouw eigen zeep ervaart
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.058
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
Afgesloten ruimtes, zoals kistjes, doosjes, laden in een kast etc moet je eigenlijk niet met olie afwerken. Het gaat ontzetten muf ruiken op den duur, niet echt aangenaam. Uitzondering is olie met een citroen toevoeging (b.v. van Chestnut). Watergedragen lakken voor binnen hebben ook een slechte levensduur in een vochtige en/of buiten omgeving. Lakken op PU basis zijn nog het meest elastisch, over het algemeen.

Het is een prachtig doosje, maar ik zou geen natte kwast in een afgesloten doos bewaren ......

jaap
 

Willy83

Actieve deelnemer
11 okt 2015
43
0
Mooi bakje hoor, ook een leuk idee om dit eens later te proberen aangezien ik ook altijd losse scheerzeep gebruik. Ik ben zelf ook net begonnen (nog geen uur achter de draaitafel) en moet nog veel leren, maar projectjes voor later zijn altijd welkom 😃

Jaap, je kwast gaat daar niet in, maar je zeep
 

Paul_800

Actieve deelnemer
12 sep 2016
146
0
Jaap, interessant, ik zag laatst de lemon oil van chestnut staan, is dat ook gewoon voor alle houtsoorten te gebruiken? of is het alleen voor hele specifieke toepassingen? ik vind danish oil erg fijn werken, en heb al enige ervaring met acryl lak en cellulose sealer, maar vind het wel leuk om meer verschillende soorten afwerking te gaan uitproberen, zoals was, en dat Osmo spul etc.

Willy: bedankt :) ik heb dat ook nog heel erg, ben alles dat ik kan proberen aan het uitproberen, zoals de vogelhuisjes van Leo laatst, bakjes, kommetjes, vogeltjes, pennen, etc. er is zo veel leuks om te proberen nog. Wat heb je voor draaibank gekocht?
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.058
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
Jaap, interessant, ik zag laatst de lemon oil van chestnut staan, is dat ook gewoon voor alle houtsoorten te gebruiken? of is het alleen voor hele specifieke toepassingen? ik vind danish oil erg fijn werken, en heb al enige ervaring met acryl lak en cellulose sealer, maar vind het wel leuk om meer verschillende soorten afwerking te gaan uitproberen, zoals was, en dat Osmo spul etc.

Willy: bedankt :) ik heb dat ook nog heel erg, ben alles dat ik kan proberen aan het uitproberen, zoals de vogelhuisjes van Leo laatst, bakjes, kommetjes, vogeltjes, pennen, etc. er is zo veel leuks om te proberen nog. Wat heb je voor draaibank gekocht?

Ja die kun je voor alle houtsoorten gebruiken, zeker voor binnenwerk. Laden van kasten voor kleding en zo laat je meestal onafgewerkt, of tegenwoordig pu lak op waterbasis. Heb ook ooit de fout gemaakt de kast waar de glazen in staan met ouderwetse verf te schilderen, ook van binnen. Glanst prachtig maar ook na jaren zit de lucht altijd aan de glazen...

Wij hebben sinds een paar maanden ook een draaibankje, een midi, erg leuk, maar echt tijd ontbreekt. Ben benieuwd naar foto's van je werk!

jaap
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.