holle vorm

dehoutdraaierij

Post veel
11 nov 2010
1.121
243
Doetinchem
Ik was vandaag lekker bezig voor de kost:

Bekijk bijlage 56822

Maar toen dat klaar was en opgestuurd mocht ik van mezelf weer iets voor mezelf doen. Vierkante Stinkende blokken beuk uit een vuilniszak, over van een demo van een aantal weken geleden...

20161220_162004.jpg

Hangt hier met de Big Spur ( een grote 2 tands meenemer die in een chuck past) in de draaibank.

20161220_162717.jpg 20161220_162723.jpg

Uithollen met de Woodcut hollower, daarna nog een shear-scrapeje met de armbrace en hooker van Sorby... (hooker!?!?! ja... hooker... zo noemen ze 'm bij Sorby)

20161220_181427.jpg

Deze tool heb ik samen met de NASA ontwikkeld. Voor de vervolgstudies ligt er nu een exemplaar bij TNO. Commercieel heb ik er hoge verwachtingen van, ik denk aan een verkoopprijs van € 99,95 in de webshop. Ik schuur er de binnenkant van de holle vorm mee...

20161220_182205.jpg

Dan nog even het voetje eraf...

20161220_183322.jpg

beetje olie erop en een fotootje maken

20161220_185040.jpg

Als ie droog is nog een beetje naschuren, mijn naam eronder branden, oliën en klaar...
Nu die andere 2 stukken nog... :)
 

Bijlagen

  • 20161220_134207.jpg
    20161220_134207.jpg
    95 KB · Weergaven: 297

BeRo

Actieve deelnemer
19 apr 2016
156
4
Rotterdam
Toen ik de aanvangsblokken zager, dacht ik gelijk aan Peter Hromek. Maar die maakt ook andere vormen.

Maar nu over deze vorm.
De bovenzijde van de vaas is interessant. Ik vind de onderzijde iets te breed, en doordat de maximale breedte op het stand-vlak ligt lijkt het log.
Wellicht een ronding of een smallere vaas met een recht stand-vlak?

Maar smaken verschillen, dus jij (en ieder ander) mag het oneens met me zijn.

Hartelijke groet,

Bert Rosbach.

Met hartelijke groet
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.671
2.554
Gaanderen
Je hebt je "stinkende" best gedaan. Als paar hebben ze wel wat. Toen ik alleen de eerste zag dacht met en smallere onderkant vind ik hem mooier.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.236
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ik kan de maten niet helemaal inschatten. Een 25 cm hoog, gezien dat olieblik?

En wat zie ik aan de binnenkant richting Beau? Het lijkt wel doorschijnend, hoewel de rand boven niet een flinterdun model suggereert.

De vorm is niet helemaal mijn ding, maar dat in dwars hout uithollen is wel een lastig klusje. Ik ben ook wel benieuwd hoe vlak de bodem blijft bij het drogen.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Deze tool heb ik samen met de NASA ontwikkeld. Voor de vervolgstudies ligt er nu een exemplaar bij TNO. Commercieel heb ik er hoge verwachtingen van, ik denk aan een verkoopprijs van € 99,95 in de webshop. Ik schuur er de binnenkant van de holle vorm mee...

Ik zou er een OTT (One Time Tool) van maken. Je kondigt het dan groots aan, met beperkte oplage. Vervolgens stel je de productie tot twee maal toe uit. Maak er dan nog een MDF houdertje bij, en je kunt er €150,- voor vragen.

Wel leuke vazen, ben inderdaad benieuwd of ze doorschijnen.
 

BeRo

Actieve deelnemer
19 apr 2016
156
4
Rotterdam
Beste Rien,

Handel is handel, en dan draai je 300 klosjes. Ik heb ook wel eens 100 voetjes voor telefoontoestellen gedraaid zonder kopieerbank, of 165 kerstboompjes, of 85 muizen.
En die laatste twee items waren niet voor de "handel", maar voor een goed doel.

Met hartelijke groeten,

Bert Rosbach.
 

dehoutdraaierij

Post veel
11 nov 2010
1.121
243
Doetinchem
hahaha! ik zal er eens over denken!

De grootste is 29 cm hoog. Ze zijn idd best dun. ongeveer 3 mm denk ik en hier en daar misschien wel 2.... Het aangetaste hout is doorschijnend.

@ Rien: dat zijn schitterende klosjes en geen "stomme klosjes" !!! :) Maar het is inderdaad niet het meest inspirerende werk...

De vorm is wat controversieel... Ik weet nog steeds niet of ik het nou mooi vind of niet. Ik wacht nog even op het commentaar van Jan P. :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.