Vitrinekastje naar James Krenov

RdeR

Actieve deelnemer
13 jun 2015
76
0
Tilburg
Na 3 cursussen Meubelmaken / Fijnhoutbewerken bij Mathijs Heijkers in Boxtel werd het tijd de 4e cursus en eigen tijd te besteden aan een eigen keuze, die ook gebruikt kan worden in huis. The Impractical Cabinetmaker van James Krenov gaf de juiste inspiratie, samen met 2 artikelen uit Fine Woodworking. De keuze viel op een combinatie van meerdere kastjes uit het boek. Hieronder de schetstekening op de manier zoals ik die nog maak.

Bekijk bijlage tekening vitrinekast.pdf

Foto's volgen nog

Rob
 

RdeR

Actieve deelnemer
13 jun 2015
76
0
Tilburg
Vitrinekastje uit essen, onderstel + deurtjes + glaslatjes uit iroko en achterwand uit eiken.

01 essen bovenkast en iroko deurtjes en poten.jpg

Zijwanden, top en bodem en tussenplankje gemaakt. Zwaluwstaarten gezaagd in wanden, top en bodem.
Iroko voor deurtjes en onderstel gezaagd.

02 gaten voorboren.jpg

Gaten geboord voor pen- en gatverbinding stijl- en regelwerk achterwand.

03 pennen in wording.jpg

Regels voor achterwand gefreesd. Rekening gehouden met toesteek. Pennen moeten gezaagd worden.

04 pennen en gaten regelwerk achterwand.jpg

Pen- en gatverbindingen achterwand pasmaken.

05 achterwand na zuren.jpg

Achterpaneel van eiken in elkaar gezet. Schoonmaakazijn met staalwol enkele dagen laten staan en paneel daarmee een paar keer afgewassen.

Het eiken kwam van een oude salontafel, maar bevatte nog veel looizuur. De kleur werd prachtig blauw, maar trok binnen enkele weken naar zwart met een beetje blauwe gloed.

Vervolg later.

Rob
 

RdeR

Actieve deelnemer
13 jun 2015
76
0
Tilburg
Essen komt van Van der Voort uit Udenhout. Fijn hout om mee te werken. Zwaluwstaarten redelijk strak in te maken. Om mijn precisie te verbeteren gebruikte ik de "knife wall" )hoe in het Nederlands?) methode die Peter Sellers op zijn site promoot.

Het beste iroko komt van onze hofleverancier uit Zwolle, uit een weekaanbieding. Twee balkjes van de Hobbyzolder uit Arnhem. De rest van een oude buitenbank na enkele jaren binnen drogen. Zo'n combinatie zal ik niet makkelijk meer kiezen voor zo'n kastje. Eén bron geeft een veel grotere kans op hout dat er hetzelfde uit ziet. Het hergebruikte iroko bleek ook veel kiezel te bevatten. Omdat ook de kleurcombinatie met het essen niet mooi was, heb ik het iroko gebeitst met Ciranova in kersenkleur. Dit is beits op waterbasis. Werkt wel prettig.

Het eiken van de achterwand komt van een oude salontafel. Goed te verwerken en lekker droog!

06 speun in bodem.jpg

Deurtjes hangen in speunen. Inlaten in bodem en top veel makkelijker voor het lijmen van de kast, maar qua maatvoering wat meer onzekerheid.

07 bodem bovenkast.jpg

Sponninkje voor speuntje gefraisd.

08 wanden bovenkast.jpg

Glassponningen in zijwand ingefraisd en daarna de glaslatjes pasgemaakt. Veel makkelijker voordat de kast in elkaar zit.

Wordt vervolgd.

Rob
 
Laatst bewerkt:

RdeR

Actieve deelnemer
13 jun 2015
76
0
Tilburg
Hoi Klaas, bedankt voor je reactie.

Ik heb veel plezier gehad in het werk, maar had ook het geluk op een goede docent terug te kunnen vallen.

Groeten

Rob
 

RdeR

Actieve deelnemer
13 jun 2015
76
0
Tilburg
Vanuit het ontwerp kreeg ik geen gevoel over de stabiliteit van de poten. Zoiets had ik niet eerder gemaakt. Ik koos daarom voor een onderstel waarbij de voorpoten aan de achterpoten aan de onderzijde gekoppeld werden door twee houten boogjes. Komt ook voor in The Impractical Cabinetmaker. De poten zijn aan de twee binnenzijden taps gemaakt en het horizontale koppelbalkje aan de voorzijde is in het midden minder hoog dan aan de uiteinden. Achteraf concludeer ik dat het onderstel ook goed stabiel wordt zonder de boogjes.

09 laminaat liggers in mal.jpg

Ten behoeve van de boogjes latjes van 3 mm. dik iroko gezaagd, een mal gemaakt in de juiste vorm en met witte houtlijm gelijmd. De volgende keer zou ik proberen om het hout wat dikker te gebruiken.

10 gelamineerde liggers poten.jpg

Na drogen lijm de boogjes uit de mal gehaald en opgeschaafd. Ze zijn aan de uiteinden smaller dan in het midden. In tegenstelling tot bij Krenov heb ik de boogjes aan de onderzijden afgeplat, van rampamoeren voorzien door ze handmatig in te draaien met de kolomboormachine en er stelvoetjes in te draaien. Onze stenen vloer is niet vlak en wordt vaak gedweild.

11 pootstel in mal.jpg

Om het linker en het rechter pootstel in elkaar te lijmen heb ik een mal gemaakt om zeker te weten dat ze dezelfde vorm zouden krijgen.

Geen foto's gemaakt tijdens lijmen kast en onderstel. Helaas. Bovenkast heeft zwaluwstaarten in hoeken en poten zijn met pen en gat aan de 4 balkjes gekoppeld. Boogjes zijn ingelaten (verjongd) in onderzijde van de poten.

08103956.jpg

Onderstel van 4 poten en 4 balkjes en 2 boogjes gelijmd en bovenkast gelijmd en achterwand gemonteerd.

12 gaten in stijlen deurtjes.jpg

Stijlen en regels van deurtjes maken. Verbindingen met blinde pen en gat en spatpen. Glassponning na verlijmen ingefreesd. Gaten weer op kolomboor voorgeboord en met beitel op maat gemaakt. Na het aftekenen overal waar dat kan de aftekenlijnen overgenomen met scherp mes en een "knife wall" volgens Paul Sellers gemaakt. De precieze maatvoering blijft dan steeds in stand en je kunt er met de beitel makkelijk naar toe werken.

13 pennen deurtje na freesbank.jpg

De pennen op de freestafel van dikte gemaakt. In deze regels kwam nogal wat uitbraak bij het frezen, zodat ik nogal wat afstand hield met het machinale werk tot de knife wall. Met handzaag en beitel afgewerkt.

14 speun in deurtje.jpg

Deurtjes in elkaar gelijmd en andere deel van de speunen ingelaten in het verlengde van de hangstijlen.

15 deurtjes passen.jpg

Deurtjes precies pas maken in bovenkast. Inmiddels op onderstel (iroko) de waterbeits aangebracht.

Wordt vervolgd.

Rob
 

Bijlagen

  • 08103956.jpg
    08103956.jpg
    91,2 KB · Weergaven: 392
Laatst bewerkt:

RdeR

Actieve deelnemer
13 jun 2015
76
0
Tilburg
Mooi en behoorlijk strak werk! Resultaat tot zover erg mooi!

Bedankt voor je reactie. Door te gaan cursussen heb ik nu pas geleerd om veel nauwkeuriger te werken. Voor mij bleek ik daarvan op YT te weinig echt op te steken. Nu geeft het zoveel plezier dat er al een volgend kastje komt opborrelen.

Ik plaats vanavond de rest van de foto's.

Rob
 

RdeR

Actieve deelnemer
13 jun 2015
76
0
Tilburg
Al het iroko in de waterbeits gezet kleur kersen. Na droging een laag hardwaxoil aangebracht en later meerdere lagen was. Op het essen en het eiken ook de wasafwerking in meerdere lagen.

16 Ulmia 352.jpg

Enige maanden geleden kon ik van Seek zijn Ulmia 352 overnemen. Nog bedankt Seek, ik gebruik hem regelmatig. Wel fijn als je hem geleverd krijgt met een zaag die goed scherp is gemaakt. Hiermee de glaslatjes op lengte gemaakt. Die latjes zijn van iroko L 12x 12 x 3 en pas gemaakt op het 3 mm. glas.

17 45 graden futselplank.jpg

Finetunen van de glaslatjes op de 45 graden futselplank.

18 deurtjes monteren.jpg

Glas plaatsen en deurtjes afmonteren. Glaslatjes wel tot bijna helemaal op diepte voorboren anders ging het niet goed.

In Frankrijk kon ik dat straatnaambordje natuurlijk niet laten liggen!

19 vitrinekast.jpg

Vitrinekastje op zijn plaats in de kamer. Een betere foto is me nog niet gelukt. Ik zal nog proberen een betere foto te krijgen.

20 bovenkast.jpg

Bovenkastje in gebruik genomen.

21 onderstel.jpg

Onderstel mag ook nog wel een betere foto krijgen. Volgt nog.

Rob
 
Laatst bewerkt:

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Dat is een fraai vitrinekastje geworden. Mijn vrouw wil ook nog graag een vitrinekast voor het kristal dat ze heeft geërfd, dit is een mooi exemplaar voor inspiratie.
 

Brammm

Nieuw lid
8 mei 2016
10
0
Heel mooi Krenov kastje vind ik. Ik ben zelf ook bezig gegaan met een kastje in de stijl van Krenov. Ik gebruik Silver Maple, en waarschijnlijk Mahonie voor het onderstel. Ik had een vraag over de speunen die je gebruikt hebt. Waaar Kun je dergelijke kleine messing steunen kopen?
 

RdeR

Actieve deelnemer
13 jun 2015
76
0
Tilburg
Bedankt voor jullie reacties.

Messing speuntjes heb ik niet voor lage prijzen gevonden. Haaks omgezette speuntjes van messing worden verkocht door Baptist, maar de prijs daarvan is erg hoog. De door mij gebruikte ijzeren speuntjes kwamen ook van Baptist. Die zijn wel voor een lage prijs.

Mooie ijzeren speuntjes, die een messingkleur hebben worden geleverd door Meubelrestauratieshop in Meppel. Die speuntjes vind ik mooi en ze zijn laag geprijsd.

Als je handig bent in metaalbewerken zijn ze misschien goed te zelf te maken uit messing. Het voordeel van speuntjes is dat er relatief beperkte krachten op komen, waardoor ze makkelijker te maken zijn dan scharniertjes.

Rob
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.