Schuifdeuren van MDF vraag

tyson

Nieuw lid
2 nov 2013
14
0
Ik ben in onze bijkeuken inbouwkasten aan het maken. De nu ontstane 2 openingen van grofweg 240 bij 150 wil ik gaan vullen met 2 schuifdeuren per opening die voor elkaar langs schuiven, gebruik makend van het Husky 50 schuifdeurbeslag van Henderson (afgelopen weekend met 25% korting bij Praxis besteld, dank voor de tip die ik hier ergens tegen kwam). Nu wordt het tijd voor de deuren. De vraag is, gaat het onderstaande volgens jullie werken? Kromtrekken? stevig genoeg? Te zwaar/licht? Dank alvast

Ik wil per deur (4 in totaal) een frame rondom maken van 2 lagen 12mm MDF stroken van 12cm, waarbij de achterste strook MDF 14cm breed is. In de 4 hoeken laat ik deze overlappen. De ruimte in het ontstane frame vul ik op met 6mm MDF waarop ik 2 diagonale schoren plak van eveneens 6mm MDF. Alles verlijmen en waar mogelijk vanaf de achterkant schroeven. Deur wordt vervolgens afgewerkt en volledig geverfd.
 

Erik701

Actieve deelnemer
7 okt 2015
205
27
Genk (BE)
Ik begrijp je constructie niet helemaal, maar volgens mij is MDF hier niet sterk genoeg voor. Iets tussen de schuifdeuren, een voet er tegen, iets dat er tegen valt, en je randen zijn om zeep.
 

tyson

Nieuw lid
2 nov 2013
14
0
Ik lijm 2 stroken van 12mm mdf rondom op elkaar (wordt dus 24mm mdf), de achterliggende strook is 14cm breed, de voorste 12cm. In de hoeken overlappen ze volledig (voor is de staande strook van maximale lengte, achter de dwarsliggende). Binnen dit frame verlijm ik dan op de ontstane rand van 2cm de 6mm plaat mdf, welke voor de stevigheid van de deur zorgt. De schoren die ik erop wil plakken zijn puur esthetisch. Hoop dat het hiermee duidelijker is.

Ik zie elders ook MDF gebruikt worden voor schuifdeuren, vandaar dat ik dacht hier met 24mm ook wel een werkende oplossing te hebben
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Ik heb een inbouwkast voorzien van een schuifdeur van 18mm MDF. Voorzien van horizontale groeven om het iets op te leuken. Uiteraard beide kanten hetzelfde geschilderd (in de kleur aluminium :) ). De rand voorzien van een hardhouten lat als handgreep en voor een beetje extra bescherming. Dit functioneert al een aantal jaar naar tevredenheid.
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
Moet volgens mij lukken op omschreven manier. Let erop alle randen van de MDF af te ronden voor het schilderen. (geen scherpe hoeken laten, is zéér kwetsbaar). Als je over een bovenfrees beschikt, een oprondfreesje / kantenfreesje met kogellager gebruiken...
 

tyson

Nieuw lid
2 nov 2013
14
0
Alleen de buitenste rand van 12cm wordt 24mm dik. Het binnenpaneel (grootste deel van de deuren van 240x76cm) is maar 6mm. Hoop dat gewicht daarmee niet zo'n issue is.

Iemand ervaring met 2 Husky rails direct naast elkaar plaatsen? Rail is 32mm breed, deur maar 24mm dus lijkt mij geen probleem om dit tegen elkaar aan te plaatsen, geeft 8mm ruimte tussen de deuren. Zie ik iets over het hoofd?
 

Artbij

Actieve deelnemer
28 nov 2016
52
0
Als ik met een plaat mdf ergens tegenaan stoot is het meteen kapot, dit is met jou deur dan toch ook het geval? Ben je daar niet bang voor?
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
Ik ben in onze bijkeuken inbouwkasten aan het maken. De nu ontstane 2 openingen van grofweg 240 bij 150 wil ik gaan vullen met 2 schuifdeuren per opening die voor elkaar langs schuiven, gebruik makend van het Husky 50 schuifdeurbeslag van Henderson (afgelopen weekend met 25% korting bij Praxis besteld, dank voor de tip die ik hier ergens tegen kwam). Nu wordt het tijd voor de deuren. De vraag is, gaat het onderstaande volgens jullie werken? Kromtrekken? stevig genoeg? Te zwaar/licht? Dank alvast

Ik wil per deur (4 in totaal) een frame rondom maken van 2 lagen 12mm MDF stroken van 12cm, waarbij de achterste strook MDF 14cm breed is. In de 4 hoeken laat ik deze overlappen. De ruimte in het ontstane frame vul ik op met 6mm MDF waarop ik 2 diagonale schoren plak van eveneens 6mm MDF. Alles verlijmen en waar mogelijk vanaf de achterkant schroeven. Deur wordt vervolgens afgewerkt en volledig geverfd.

Mijn ouders hadden vroeger een slaapkamerkast met schuifdeuren. Aluminium frames voorzien van hele platen 6 of 9mm multiplex. Het kan dus een stuk lichter en dat is wel fijn als je de deuren nog wilt ophangen zonder kunst en vliegwerk. En als het te zwaar lijkt te worden, zorg dan wel dat je niet de schroeven uit het mdf trekt bij de ophangingen:)
Waarom neem je geen multiplex? Het prijsverschil is minimaal en het is lang niet zo kwetsbaar als MDF dat zoals al gezegd makkelijk verbrokkelt en indeukt. Zowel MDF als multiplex zullen door vocht of zo niet kromtrekken. MDF zal wel enige vervorming door kruip ondervinden, maar de deuren hangen dus dat valt wel mee.
 

tyson

Nieuw lid
2 nov 2013
14
0
Ben inderdaad toch maar voor multiplex gegaan voor de buitenranden, komende vakantieperiode de deuren maar eens in elkaar zetten. Bedankt voor jullie hulp
 

decor

Actieve deelnemer
7 feb 2009
41
0
een aantal jaren geleden heb ik het aangedurfd met 19mm mdf. ingezaagd met de invalzaag voor het speelse effect. profielen van stalimex toegepast. prachtig systeem, oerdegelijkIMG_0996.jpg
 

tyson

Nieuw lid
2 nov 2013
14
0
Klus zit er zo goed als op, erg tevreden met het resultaat. Heb uiteindelijk toch gekozen voor multiplex, 2 stroken van 12mm op elkaar gelijmd met in het midden een 6mm dik mdf paneel waarop diagonalen zijn gelijmd. Verdere constructie (wandjes en balk waaraan het schuifdeursysteem hangt) vuren en multiplex. Voor de wasmachine en diepvries komen ook nog deuren, die staan nog op zolder om geverfd te worden. In ruimte achter de deuren staan nu 3 Ivar staanders van 50cm diep, waarbij 1 daarvan is omgetoverd tot kapstok voor mij en mijn 3 dames.
IMG_20170130_150430.jpgIMG_20170130_150521.jpgIMG_20170130_150546.jpg
 

decor

Actieve deelnemer
7 feb 2009
41
0
ziet er schitterd uit. Bij wasmachine en droger wel in de gaten houden dat het vocht en de warmte weg kan tijdens gebruik.
 

tyson

Nieuw lid
2 nov 2013
14
0
Doen we. Heb in die deuren wel extra ventilatie sleuven gefreesd maar ik denk dat de wasmachine niet vaak aan zal staan met de deuren dicht.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.