Vestiairekast in melamine

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Waar ik nog mee zit... :
- de kasten zijn 65cm diep en nu ze op de sokkel staan mag je er aan schudden en trekken, ze bewegen niet. Zou het nog nodig zijn om ze op 1 of andere manier aan de muur te bevestigen? Ik heb er wel rekening mee gehouden toen ik de ruggen moest frezen dat er eventueel nog een haaklat kan bevestigd worden, maar ik twijfel of het ook nodig is...
IMG_7849.jpg
Er is jammer genoeg een hele ruimte die verloren gaat onder de draai van de trap... Ik denk eraan om hier nog een lade in weg te werken met een front die in de hoek verwerkt zit (in plaats van een recht front een frontje onder een hoek van 90°). Als ik het zo snel opmeet zou ik een lade van 80cm diep 40cm breed en 15cm hoog kunnen maken. Enkel het uitwerken van het frontje in de hoek... dat zal een uitdaging zijn.
Hou zouden jullie de lade maken?
Ik zou een gesloten 'bak' maken waarin de lade komt en daarrond alles uitwerken. De lade zou ik in dezelfde melamineplaten maken, maar ik twijfel om de "corpus" die de lade moet ontvangen ook in melamine te maken, of gewoon in mdf...
Wat denken jullie hiervan?
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Gisteren nog wat kunnen verderwerken (bijna de hele dag bezig geweest eigenlijk. In de ochtend begonnen met speuren naar een onzichtbaar kastophangsysteem bij de lokale winkels, maar helaas konden die besteld worden maar hadden ze die niet op voorraad. Ik heb dan toch een French Cleat gemaakt en idd, dat werkt makkelijk!!
Ik ben vooral lang bezig geweest met het uitwerken van mijn brievenbus die in de kast moet uitkomen. Dan moet ik nog een lade hiervoor maken...
IMG_7850.jpg
Na een opening te hebben gemaakt met de wipzaag waarvan de afwerking me niet beviel heb ik besloten met de invalcirkelzaag een rechthoekje te zagen. Deze heb ik van binnenuit vastgeschroefd (schroeven worden onzichtbaar door de lade die ervoor komt) en van binnenuit in de kast met de bovenfrees en kopieerfrees het gat bijgefreesd. Zo had ik én een sjabloon én is de ruimte tussen muur en rug van de kast ook opgevuld.
IMG_7851.jpg
Met contactlijm en kantband de opening een beetje afgewerkt. Het kantband was niet breed genoeg om de volledige breedte te bedekken, maar eens de kast geplaatst zie toch bijna niets meer van de opening, en de binnenkant van de brievenbus is ook van multiplex dus...
IMG_7852.jpg
De afgewerkte opening van binnenuit gezien...
IMG_7853.jpg
Nu nog het probleem van de koude wind die binnenblaast door de opening van de brievenbus als er geen lade inzit...
Opnieuw de auto in om te shoppen... Ik vond tochtborstels, maar dat waren latten van 2m. Gezien ik slechts 25cm nodig had vond ik het toch een beetje zonde van het geld.
Uiteindelijk een kant-en klaar exemplaar gevonden voor enkele euro's, maar wel voor aan de buitenkant.
IMG_7854.jpg
IMG_7855.jpg
De borstels eruit gepeuterd, op maat gesneden en met de bovenfrees nieuwe houders gemaakt die aan de binnenkant kunnen vastgeschroefd worden.
IMG_7856.jpgIMG_7857.jpgIMG_7858.jpg
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
De borstels in de groeven gelijmd en de boel geschroefd. Dan eindelijk de kasten definitief op hun plaats kunnen zetten.
IMG_7859.jpg
Nu begon het toch serieus te kriebelen om aan die afwerkingen te beginnen...
IMG_7860.jpg
De voorziene plaats voor de jassen moest wat aan plaats inboeten omdat ik wat meer ruimte wou voor de schoenenlades die eronder moeten komen. Lange jassen zullen een beetje op de legplank liggen.
IMG_7861.jpg
Daarna begonnen aan de platen voor in de schoenenlades. (Gelukkig zit er een duidelijke handleiding bij die lades, want als leek was de eerste toch een beetje ingewikkeld) De lijm aan de platen, na opschuren van de zijkanten met korrel 220.
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Oops... op de verkeerde knop geklikt... Het vervolg:
IMG_7862.jpg
Ook de kantbandjes in de lijm. En daarna afwerken met nonkel Stanley en fijn schuurpapier.
IMG_7863.jpg
De platen in de lades gemonteerd en de lades in elkaar gestoken. De scharnieren volgens schema geplaatst (met euroschroeven en dat duur boortje van Festool, kost geld maar werkt wel prettig).
IMG_7864.jpg
En de 2de lade...
IMG_7866.jpg
Zo, zover ben ik gisteren geraakt. Vandaag werk ik er nog aan verder.
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Gisteren nog wat verder geraakt...
IMG_7875.jpg
Mijn vrouw en dochter zijn er wel erg snel bij om alles uit te testen, vandaar het schoeisel ed die al op de foto's staan.

Ik had graag een beetje meedenk-hulp van u aub.
Zoals u te zien op de foto, in de middenblok, ben ik nu ter hoogte van mijn brievenbus. Hier wil ik een lade maken die ik kan uittrekken om zo aan de post te geraken. Ik heb al een volledig uittrekbare ladegeleider van 60cm, maar ik twijfel nog hoe ik het ga aanpakken:
-gewoon een lade maken en aan de achterkant met kastverbinders een "bakje" bevestigen waarin de post valt
-een lade maken uit 1 deel die op het einde versmalt en zo de brievenbus in gaat
-lade uit 1 deel met onderkant in 18mm dik tot in de brievenbus voor de sterkte...
binnenmaat brievenbus= 30x25cm, een serieus aanhangseltje van de lade dus...

Alle hulp is welkom...
 

fungus

Actieve deelnemer
24 feb 2015
59
6
Bekijk bijlage 57108
Er is jammer genoeg een hele ruimte die verloren gaat onder de draai van de trap... Ik denk eraan om hier nog een lade in weg te werken met een front die in de hoek verwerkt zit (in plaats van een recht front een frontje onder een hoek van 90°). Als ik het zo snel opmeet zou ik een lade van 80cm diep 40cm breed en 15cm hoog kunnen maken. Enkel het uitwerken van het frontje in de hoek... dat zal een uitdaging zijn.
Hou zouden jullie de lade maken?
Ik zou een gesloten 'bak' maken waarin de lade komt en daarrond alles uitwerken. De lade zou ik in dezelfde melamineplaten maken, maar ik twijfel om de "corpus" die de lade moet ontvangen ook in melamine te maken, of gewoon in mdf...
Wat denken jullie hiervan?

Is maar een idee maaar probeer misschien even uit te pluizen of je er geen carrousel kan in plaatsen. Op die manier heb je waarschijnlijk meer nuttige oppervlakte dan met een lade. Misschien zelfs een 2de kleinere carrousel op boven de onderste.
De opening kan dan nog met een vlakke deur (tjes) afgesloten worden ?
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Ik zit een beetje blok...
Voor de lade onder trap twijfel ik eraan om de "corpus" die de lade moet ontvangen te maken in mdf (onbehandeld) of ook in melamine. De lade zelf zal in melamine zijn.
Zou ik mdf mogen gebruiken voor de "omkasting" van de lade?
 

SereN

Actieve deelnemer
26 nov 2014
493
1
Aarschot
Ik begrijp het hele opzet van de brievenbus eigenlijk niet. Kan je een schets maken en/of wat meer foto's van de brievenbus, aan de buitenkant van het huis + door dat gat in de kast, maken?
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Ik begrijp het hele opzet van de brievenbus eigenlijk niet. Kan je een schets maken en/of wat meer foto's van de brievenbus, aan de buitenkant van het huis + door dat gat in de kast, maken?

Buiten is er gewoon een blauwsteen "gleuf" in de muur ingemetst, de post valt dus in een houten lade in de muur, die je van binnenshuis opent. Doordat de kast voor die lade komt moest er een uitsparing in de kast komen zodat je nog aan de post kunt.
Het zal nog duidelijker worden als ik aan diens afwerking kom. Gisteren heb ik nog zitten uitmeten en mijn oorspronkelijk plan om een grote lade te maken tot in de brievenbus gaat niet door. Ik zal het anders oplossen. Maar eerst wil ik mijn lade onder de trap maken zodat ik alles rond de kast kan afwerken...
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Ik had de indruk een paar weken niet verdergewerkt te hebben, maar nu ik naar het topic kijk zie ik dat ik precies al 2 maand stilgevallen ben! Dringend tijd om verder te werken!
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
De laatste weken weer eens in actie geschoten:
IMG_7976.jpg
De deurtjes gezaagd, voorzien van potscharnieren en alles gepast.
Vervolgens groefjes gefreesd om een landelijke look te verkrijgen en de deurtjes gedurende een tweetal weken nu en dan 's avonds onder handen genomen om te schuren en spuiten. Tussendoor ook de onderkant van de trap geschilderd en de mdf stroken die als opvulling dienen tussen de kast en de onderkant van de trap.
Hiervan helaas geen foto's gemaakt...
IMG_7994.jpg
Vandaag dan deurtjes opgehangen en voorzien van deurknopjes...
IMG_7995.jpg
IMG_7996.jpg
Onder trap heb ik een lade ingewerkt, zo is er een minimum aan plaatsverlies!
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Voor het maken van de post-lade ben ik op zoek naar iets wat ik niet eens weet of het bestaat...
Ik zou een ladegeleider willen van 25cm die dubbel kan uittrekken... hij zou dus niet 100% uittrekbaar moeten zijn, maar 200%. Hij zou dus de voorkant van de lade 50cm ver moeten brengen... bestaat zoiets?
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Ik heb net even gegoogled en tot nog toe maar tot 150 % gekomen met geleiders van deze firma: http://www.chambrelan.be/NL/home.html

Dus de 25 cm geleiders zijn 38 cm uittrekbaar.

Mooi project!
Hoe zit dat met die plint bij de lade onder de trap? Zit er een stuk hardsteen op de lade gekleefd?

Super! bedankt voor de link!
Ja idd, de plint passend gemaakt, vervolgens de voeg van de lade afgetekend en deze uit de plint gezaagd. Zo een U-vorm verkregen die tegen "de omlijsting" of hoe het ook mag noemen gekleefd is en een deel die tegen de ladefront gelijmd is. Zo kan er ook nooit water of vuil onder de lade geraken.
 

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
2 ladegeleiders in serie (met een hulpconstructie tussen, uiteraard)? Ik weet uiteraard niet of je hier de nodige "breedte" voor beschikbaar hebt.

Hoe heb je trouwens de V-groeven gefreesd? Zeg nu niet: "Met een bovenfrees, eh pummel" :). Want zo ver was ik al. Ik bedoel dus: hoe heb je de repeterende tussenafstanden constant gehouden? Met welke hulpmiddelen?

Ik heb zelf wel iets in gedachten maar naar mijn gevoel ben ik dat zwaar aan het overengineeren… Ik wil dus wel es weten hoe anderen dat doen.
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
2 ladegeleiders in serie (met een hulpconstructie tussen, uiteraard)? Ik weet uiteraard niet of je hier de nodige "breedte" voor beschikbaar hebt.

Hoe heb je trouwens de V-groeven gefreesd? Zeg nu niet: "Met een bovenfrees, eh pummel" :). Want zo ver was ik al. Ik bedoel dus: hoe heb je de repeterende tussenafstanden constant gehouden? Met welke hulpmiddelen?

Ik heb zelf wel iets in gedachten maar naar mijn gevoel ben ik dat zwaar aan het overengineeren… Ik wil dus wel es weten hoe anderen dat doen.

Wel, me een V-groeffrees...;)
Alle gekheid op een stokje... Ten eerste zijn de groeven niet op alle deuren even ver uit elkaar, maar ik spreek dan over max 2mm verschil. Ik heb de deurbreedtes opgemeten en vervolgens met een blad papier bij de hand en een rekenmachine uitgerekend welke tussenafstand (van de groefjes) het best paste bij de deuren zodat ze op elke deur zo gelijk mogelijk waren, maar zoals ik zei, de tussenafstand is op elke deur anders. Geen enkele tussenafstand kon ik gelijk op elke deur overbrengen, maar zoals je ziet op de foto's is het verschil zo miniem dat het niet opvalt.
Voor de uitvoering:
- met een potlood streepjes zetten waar de groefjes moeten komen, de geleider van de bovenfrees bijregelen totdat het puntje van de frees op de lijn staat, vastzetten, diepte instellen en frezen.
- deur draaien en met dezelfde instelling vanaf de andere kant een groef frezen
- herhalen voor het volgende groefje... zo ga ik al steeds tewerk.
- voor de grootste deur kwam ik wel in de problemen : de geleider van de bovenfrees zat al op z'n maximum, enkel nog opgespannen aan 1 kant van de bovenfrees in plaats van door te lopen tot de andere kant, ik ben beginnen frezen en het voelde helemaal niet stabiel aan. Ben dan onmiddellijk gestopt en heb dan de frees met het bijhorende hulpstukje op de Festool-lat moeten plaatse om die groef af te werken. Dit had ik beter eerder gedaan, want het was wat klooien op de kortste zijdes van de deuren (naar het einde toe weinig steun langs de geleider door de schuine kant)
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
En terwijl ik toch wat uitleg geef over de uitvoering, ik heb een TIP voor het afwerken van de groefjes :
Nu ik bijna alle kasten in huis gemaakt heb en talloze deuren met V-groefjes gemaakt heb hiervoor, NU heb ik een goeie methode gevonden om makkelijk de groefjes glad te krijgen!
Wat ik anders deed:
- Heel goed schuren, ontvetten, primer spuiten, goed schuren, 1e afwerklaag, lichtjes schuren, 2e afwerklaag, (dan vaak nog niet glad genoeg, dus opnieuw lichtjes schuren), 3e afwerklaag

NU =
- tussen de primer en de eerste afwerklaag heb ik de randjes van de V-groeven afgeplakt met tape, zodat enkel de V-groefjes bewerkt konden worden
- de primer mooi geschuurd, met de verfborstel Brushfiller van Boss aangebracht
- na drogen schuren, met de verfborstel 1e afwerklaag aangebracht
- tape verwijderd en na drogen alles lichtjes geschuurd
- 1e afwerklaag gespoten over het geheel (nu al superglad resultaat)
- lichtjes schuren
- 2e afwerklaag gespoten
- klaar!!!

Moest ik er nog moeten maken zou ik een dergelijke filler gebruiken die kan gespoten worden over het gehele oppervlak (een soort spuitplamuur), maar ben nu wel uiterst tevreden van het resultaat!
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Jimbo, dit is inderdaad een heel goed idee, die constructie, maar ik heb er inderdaad de ruimte niet voor, de brievenbus is zo'n 28cm diep en 25 breed... Hoe verder de ladegeleider kan rijken, hoe minder diep ik met mn hoofd in de kast moet om de post uit te halen, vandaar de vraag :cool:
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.