Meubels in de winter

BjornGerling

Actieve deelnemer
10 aug 2016
45
0
Voordat hier trouwens een slotje op gaat....


Nog ff snel 1 vraag:

Nu ik een petroleumkachel heb in de werkplaats kan ik het als ik er ben (overdag) dus goed aangenaam krijgen. Zou het alsnog fout gaan met het hout als de kachel davonds uitgaat en de volgende dag weer aan overdag? Ik kan de kachel snachts niet onbeheerd achterlaten vind ik.

Dus: hout zagen, thuis in een kamer leggen voor een x-aantal dagen/weken (hoelang is X?) en vervolgens bewerken in warme werkplaats, snachts kachel uit en volgende dag kachel weer aan en blad afmaken/afwerken en dan dierect leveren.

Opmerkingen/aanvullingen/tips, zeeer welkom!
 

Hubert

Actieve deelnemer
26 jan 2010
331
1
Maria Hoop (L)
Moeilijke vraag als er weinig gegevens zijn. Hoe snel koelt het 's nachts af, wat is de relatieve vochtigheid overdag en tot welk niveau stijgt ze dan in de nacht? Ik denk dat het hout op een vocht percentage komt dat past bij de gemiddelde luchtvochtigheid van de dag/nacht cyclus. En als je een paar dagen niet stookt, dan zal het wel wat vochtiger worden, maar hoeveel en is dat dan nog acceptabel?
 

Capricorn

Actieve deelnemer
5 apr 2016
151
0
Groningen.
ik ben dan vooral bezig met stelen en handvaten maar ook ik heb dit probleem, gereedschap wat roestig word tenzij ik er dagelijks langs ga met WD40 (garage met een enkelsteens muurtje).

Ik heb sinds kort een petroleum kachel die ik er laat branden en dit helpt een boel nu is het misschien niet handig als je er niet dagelijks komt maar misschien vochtvreters plaatsen of als het ware een soort kamer maken met wollen dekens. Klinkt misschien gek maar ik heb wollen dekens vanaf het plafond opgehangen tot ruim aan de grond en ook op de grond zodat ik als het ware een soort kamer heb gemaakt, voor mij werkt het misschien voor jou niet handig.

EDIT: je laatste bericht nog niet gelezen dus petroleum tip is overbodig
 

john

Actieve deelnemer
23 jun 2010
128
20
Barendrecht
Eiken is niet geschikt als snijplank ivm looizuur en splintervorming. Esdoorn is meest gebruikte houtsoort hiervoor.
Weet niet of looizuur ongezond is maar het verkleurd wel het hout.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.061
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
Roest komt niet door de kou, maar door vocht. Droge lucht is dus belangrijk, maar hier schuilt ook het gevaar. Als je koude lucht opwarmt en je gaat aan de slag, dan kan de warme lucht veel meer vocht opnemen; als deze dan afkoelt, omdat de kachel uitgaat, vliegt de luchtvochtigheidsgraad omhoog, tot condens aan toe. En dan krijg je roest... en vochtopname in het hout....
Dus zoals Tuoh ook aangeeft een hygrometer ophangen en een ontvochtiger installeren.

jaap
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.