vragen over stroomkabel aanleggen

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
O, o, wat heb ik allemaal losgemaakt met mijn vraag. Nu al 60 reacties.
De huidige aardlek is 30 mA 4p.
Een half jaar geleden is door Liander een slimme meter geplaatst en er is geen enkele opmerking gemaakt over de verdeelkast en aardlekschakelaar.
Maar zoals gezegd er wordt aan gewerkt en er komt een nieuwe aan.
 

JuulvH

Actieve deelnemer
14 okt 2016
289
53
Enerzijds vind ik ook dat dergelijke groepenkasten vervangen moeten worden, maar anderzijds zijn er nog vele duizenden dergelijke 'oude' groepenkasten in gebruik, en mensen die in dergelijke woningen wonen lopen echt niet direct gevaar. Ga je er dan een uitbreiding op doen, wees dan wel zo verstandig om het zaakje gelijk te vernieuwen.

En dat is wat de topic starter gaat doen, dus hier hoeven we geen woorden meer over vuil te maken :)
 

littleart

Actieve deelnemer
18 feb 2016
220
0
Nou,... laatste reactie dan?
Groepenkast Idd vervangen middelen worden aangeboden is echt het geld meer dan waard en de keuze qua upgrade in je machine park is krachtiger!

Is het mogelijk een flinke mantelbuis naar de werkplaats te leggen?
duims tyleen (boeren waterleiding) is een goede optie of pvc altijd goed voor de toekomst trektouwtie met de stofzuiger erin et voilla elke kabel ipv welke.

met 3x25A kun je 3x16A afzekeren in de werkplaats en ja ook losse groepen. Mag dit? Nee! Werkt dit JA!
Wel grond kabel toepassen! Ivm veiligheid van eventuele derden ;)

Grtz m
 

littleart

Actieve deelnemer
18 feb 2016
220
0
Nou,... laatste reactie dan?
Groepenkast Idd vervangen middelen worden aangeboden is echt het geld meer dan waard en de keuze qua upgrade in je machine park is krachtiger!

Is het mogelijk een flinke mantelbuis naar de werkplaats te leggen?
duims tyleen (boeren waterleiding) is een goede optie of pvc altijd goed voor de toekomst trektouwtie met de stofzuiger erin et voilla elke kabel ipv welke.

met 3x25A kun je 3x16A afzekeren in de werkplaats en ja ook losse groepen. Mag dit? Nee! Werkt dit JA!
Wel grond kabel toepassen! Ivm veiligheid van eventuele derden ;)

Grtz m
 

bprosman

Actieve deelnemer
7 nov 2016
202
0
Den Bosch
kun je 3x16A afzekeren in de werkplaats en ja ook losse groepen. Mag dit? Nee! Werkt dit JA!
Kan nergens vinden dat het niet mag, of het handig is ? misschien niet. Van de andere kant, "vroeger" met smetveiligheden vloog er ook wel eens 1 fase uit, die kon je ook niet koppelen. Aan je machine hoor je dat snel genoeg.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Het probleem van een kabel onder iemand anders zijn tuin of woning is op te lossen door de kabel niet vast aan je eigen vaste installatie te monteren, maar door er een stopcontact tussen te maken.
Dan is het gewoon een verlengkabel.

Vanwege het te verbruiken vermogen, 2100W zaagtafel en 1500W afzuiging en diverse verlichting en kachel heb je twee groepen nodig.

Bijvoorbeeld:
Laat door een elektricien twee blauwe 1 fase CEE 16A (in de volksmond: campingaansluiting) aan je achtergevel of in de meterkast monteren (of in de schuur of waar dan ook).
Zorg dat deze twee allebei een eigen automaat hebben. Een aardlek kunnen ze delen.

Bij ons hier in Rotterdam hebben we in de muur in de kruipkelder ronde gaten naar de buren. Daar loopt de KPN kabel doorheen (al vanaf de bouw in 1985).
Als dat bij jou ook is, dan kan je daar twee rubbermantelkabel 3 x 2,5mm (bruin, blauw, geel/groen) doorheen leggen.
Daar monteer je bij je woning de juiste blauwe stekker aan, en in de garage een slof met 3 x 220V shucko (gewoon stopcontact).

Mocht je door de tuin moeten graven, dan neem je een grondkabel met stalen mantel.
Maar daar kan je ook zo'n stekker op monteren.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
met 3x25A kun je 3x16A afzekeren in de werkplaats en ja ook losse groepen. Mag dit? Nee! Werkt dit JA!

Grtz m

Van 3x16A losse groepen maken is geen enkel probleem, en ook niet in strijd met welke wetgeving dan ook.
Maar vanwege selectiviteit moet je in de werkplaats dan wel 10A zekeringen gebruiken. Anders klapt de zekering in de meterkast eerder dan in de werkplaats. En dat is niet handig, zeker als het een 3 fase automaat is want dan valt alles uit.
 

littleart

Actieve deelnemer
18 feb 2016
220
0
Meterkast uitrusten met een 3fase c20 automaat werkplaats met 3x16 werkt op zeker en al zeer vaak toegepast
 

JuulvH

Actieve deelnemer
14 okt 2016
289
53
Heb je echter een machine van +2kW zonder softstart of iets dergelijks, dan is de kans groot dat je 16 A automaatje er telkens weer uitklapt bij het aanlopen. Ik heb het meegemaakt met een slijptol van 2kw, dat is geen werken. dan moet er iemand bij de groepenkast blijven staan om het automaatje even vast te houden bij inschakelen.
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Heb je echter een machine van +2kW zonder softstart of iets dergelijks, dan is de kans groot dat je 16 A automaatje er telkens weer uitklapt bij het aanlopen. Ik heb het meegemaakt met een slijptol van 2kw, dat is geen werken. dan moet er iemand bij de groepenkast blijven staan om het automaatje even vast te houden bij inschakelen.
Dat had ik ook met mijn dewalt zaagtafeltje.
De oplossing was een automaat met een C karakteristiek erin zetten.
Die zekert ook af op 16A maar reageert trager dan een standaard B automaat.
Hierdoor kan de korte piek in aanloopstroom geleverd worden zonder dat de automaat eruit klapt. Het licht dimt wel een halve seconde...
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
En dit is het uiteindelijk geworden met hulp van Niekoss en peterkleinmeubel die dit vanochtend keurig heeft gemonteerd.
Mannen, dank voor de spullen en de arbeid.

20170217_141703.jpg

We zijn weer helemaal bij de tijd.
 

Traveler

Actieve deelnemer
2 jul 2014
115
0
Dat had ik ook met mijn dewalt zaagtafeltje.
De oplossing was een automaat met een C karakteristiek erin zetten.
Die zekert ook af op 16A maar reageert trager dan een standaard B automaat.
Hierdoor kan de korte piek in aanloopstroom geleverd worden zonder dat de automaat eruit klapt. Het licht dimt wel een halve seconde...

Ik heb dit opgelost door een kastje van conrad welke zorgdraagt dat het piekvermogen niet gebruikt wordt bij het inschakelen. Nu kan ik dewalt d745+nilfisk stofzuiger draaien zonder problemen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.