vragen over stroomkabel aanleggen

bprosman

Actieve deelnemer
7 nov 2016
202
0
Den Bosch
Oeps, dat is een oudje, (de verdeler). De ZCF110 is 1 fase, dus dat mystery is opgelost. Nog geen hoofdschakelaar (tegenwoordig wel verplicht), is dat wel al een 30mA aardlek ? Verder groepen zonder aardlek ? Moet je ook niet meer willen tegenwoordig denk ik.
Ik ken je budget niet maar als je in de toekomst elektrisch (inductie) wil koken zou ik eerst een "upgrade" doen van je binnenkomende aansluiting naar 3x25A of zo (voor mij kostte dat destijds 220 Euro bij mijn netbeheerder) en een upgrade van je verdeler.
 
Laatst bewerkt:

JuulvH

Actieve deelnemer
14 okt 2016
290
53
Inderdaad 1 fase. aardlekschakelaar als hoofdschakelaar gebruiken mag tegenwoordig niet meer. Heb je de aardlekschakelaar nog wel eens getest?

Een optie zou zijn: Kastje naast de meterkast plaaten, met een aardlekschakelaar en 2 groepen. Leg dan 2 3x2,5mm² kabels naar de garage, waar je de stopcontacten over de verschillende groepen verdeeld. Zorg dat het extra kastje groot genoeg is zodat je er ook nog een fornuisgroep voor je toekomstige kookplaat bij kan plaatsen.

Persoonlijk vindt ik deze optie niet fraai. Ik zou willen adviseren om de gehele groepenkast te vervangen door een met hoofdschakelaar, 2 aardlekschakelaar en automaten, zodat je weer aan de laatste norm voldoet. Dat van die 2 groepen naar de garage kan dan nog steeds. Upgrade naar 3 fase zou nog beter zijn, kost wat extra maar dan heb je weer wat meer mogelijkheden. Dan kun je ook volstaan met een 5 aderige kabel naar de garage en daar een subverdelertje plaatsen, waarvanuit je de stopcontacten aansluit.
 

Niekosss

Actieve deelnemer
9 jun 2013
107
1
Enschede
nl-nl.facebook.com

Hallo,

Als ik je een tip mag geven zou ik een nieuwe meterkast plaatsen, Ik zie namelijk dat je een 1 fase aansluiting hebt van Liander en een 3 fase aardlekschakelaar, Hoop dat dit niet een 0,5 milliampere is, Zelf werk ik als engineer bij betreffende Netbeheerder. Mocht je een nieuwe kast willen ik heb wel aardlekschakelaars en installatie automaten voor je liggen die je van mij zo kosteloos (SPONSORING) kunt overnemen. Officieel mag er tegenwoordig maar 4 eindgroepen achter een aardlek en is hoofdschakelaar verplicht bij nieuwe installatie.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
146
Enkhuizen
Dat vind ik een fantastisch aanbod van je en wil ik graag gebruik van maken.
Ik stuur je nog wel een pb.

Hallo,

Als ik je een tip mag geven zou ik een nieuwe meterkast plaatsen, Ik zie namelijk dat je een 1 fase aansluiting hebt van Liander en een 3 fase aardlekschakelaar, Hoop dat dit niet een 0,5 milliampere is, Zelf werk ik als engineer bij betreffende Netbeheerder. Mocht je een nieuwe kast willen ik heb wel aardlekschakelaars en installatie automaten voor je liggen die je van mij zo kosteloos (SPONSORING) kunt overnemen. Officieel mag er tegenwoordig maar 4 eindgroepen achter een aardlek en is hoofdschakelaar verplicht bij nieuwe installatie.
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Deze wel maar een eventuele volgende ?

Inderdaad. Er zijn burenruzies om minder begonnen.
Het rijtje huizen waar wij wonen had vanaf eind jaren 70 een aansluiting op de vaart om de tuinen te bewateren. Deze dikke RVS leiding liep door twee tuinen van achterburen. Nadat een woning voor de tweede / derde / vierde keer was verkocht had de nieuwe buurman plotseling bezwaar toen de leiding vervangen moest worden en daarmee einde verhaal.

Op enig moment zul je een keer bij de kabel moeten, voor onderhoud of iets. Of als je het huis verkoopt en zegt dat in de garage een aansluiting zit. Dat gaat de waarde vergroten natuurlijk, maar ik zou als koper wel gelijk bij de makelaar de erfdienstbaarheid laten toetsen en dat meenemen in mijn overweging.
Alleen een waarschuwing:)


De groepenkast verdient wel de benaming vintage:) Als je die gelijk aanpast vallen straks de kosten mee als je de keuken aanpakt. Het is uiteindelijk een investering in je huis.
 

bprosman

Actieve deelnemer
7 nov 2016
202
0
Den Bosch
Als je die gelijk aanpast vallen straks de kosten mee als je de keuken aanpakt. Het is uiteindelijk een investering in je huis.
Daarom zou ik bij de netbeheerder eens informeren wat een upgrade naar 3 fasen kost.
 

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
Zou gewoon een nieuwe groepenkast plaatsen, deze oude rotzooi word je niet vrolijk van. Moderne zaken passen slecht en zit er wel een dinrail in? Krijg je zoiets:
tmp_11360-IMG_20161206_1550481876861570.jpg
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
146
Enkhuizen
Zou gewoon een nieuwe groepenkast plaatsen, deze oude rotzooi word je niet vrolijk van. Moderne zaken passen slecht en zit er wel een dinrail in? Krijg je zoiets:
Bekijk bijlage 56462
Geen idee wat een dinrail is, maar er komt binnenkort een nieuwe kast in met 3 groepen meer en twee aardlekschakelaars.
Ik weet niet wat er mis is met deze zgn. "rotzooi" want de hele wijk hier heeft zo'n kast.
Als het werkelijk rotzooi zou zijn en onveilig was er allang eerder ingegrepen.
De kast is 38 jaar oud, dus noem het maar oud of vintage maar geen rotzooi.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Mijn ouders zijn ook net bezig met een upgrade vanwege de overstap naar inductie koken.

De omzetting van 1x40A naar 3x25A kost hun bij Liander €130,-. En vijf weken wachttijd helaas.

De verdelerkast was niet zo oud, maar moet nu vervangen worden. Voor de inductieplaat kun je kiezen uit 3 fase of een kookgroep ( 2x230V). Meestal heeft die keuze te maken met hoeveel pannen je op max vermogen wilt kunnen gebruiken. Tot zover de toekomst voor je keuken.

Voor je garage kun je ook overwegen om een nieuwe aansluiting aan te vragen. Hiermee voorkom je allerlei juridisch getouwtrek met de buren, en hoef je ook geen vergunningen te regelen bij de gemeente.

Het nadeel is hier het kostenplaatje, want je gaat dan voor de garage ook vastrecht betalen. Je zorgen maken over de beschikbare stroom hoef je dan ook niet.

Wat die oude kast betreft, hij voldoet niet aan de huidige regels, maar het mag wel. Pas als je de installatie gaat wijzigen, moet hij aan de nieuwste regels voldoen. Zo is het, voor zover ik weet in de norm omschreven. Wil je het bij 1 meterkast houden, zul je de verdelerkast moeten vervangen.

Het is hier al gezegd, hoofdschakelaar is nu verplicht, en max 4 groepen per aardlekschakelaar.
Ik zou met onderverdelen en de selectiviteit er niet op uit proberen te komen om 10A groepen in je garage over te houden.
In het boekje van je machines staat een aansluitwaarde, dikke kans dat dat voor je zaagmachine 16A is. Daar moet je je dan ook aan houden. Het kan misschien wel met 10A, maar het mag dan niet.

Gebruik voor je groepen naar de garage C-karakteristiek automaten, die zijn wat trager, waardoor ze bij het starten er niet meteen uitslaan.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.655
2.535
Gaanderen
Pieter, Nuts bedrijven doen heel erg moeilijk als ze weten dat er via een andere weg dan eigen terrein een kabel of leiding loopt. Kan hier uit eigen ervaring over mee praten. Ik moest terwijl er drie meter verderop een gasleiding lag toch 70 mtr 28mm gasleiding laten aanleggen. Betrof een pand maar was een ander adres. Reden waarom het niet mocht : als er tijdens een noodgeval de boel moet worden afgesloten moeten ze bij 2 meters dat geeft onduidelijkheid.
Je kan denken wat niet weet wat niet deert, gevaarlijk is het bij juiste aansluiting niet, maar komen ze er achter kan dat problemen geven.
 

bprosman

Actieve deelnemer
7 nov 2016
202
0
Den Bosch
Geen idee wat een dinrail is, maar er komt binnenkort een nieuwe kast in met 3 groepen meer en twee aardlekschakelaars.
Eigenlijk moet er dan meteen een hoofdschakelaar in , je gaat namelijk je installatie aanpassen. Qua kosten de meest voordelig oplossing maar als je ooit wil gaan koken moet je verdeler WEER op de schop. Bereid m dan vast voor op 3 fasen en zet alles op 1 fase zodat je later alleen de 2 "bruggen" er uit hoeft te halen. Aannemende dat je het niet zelf gaat doen moet je 2 keer kosten maken.

Ik weet niet wat er mis is met deze zgn. "rotzooi" want de hele wijk hier heeft zo'n kast.
Als het werkelijk rotzooi zou zijn en onveilig was er allang eerder ingegrepen.
Als je niets aan de installatie verandert is er ook niks mis mee, maar ga je er ingrijpend aan sleutelen moet het aan de laatste normen voldoen, die veranderen voortdurend.
 
Laatst bewerkt:

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
Ik weet niet wat er mis is met deze zgn. "rotzooi" want de hele wijk hier heeft zo'n kast.
Als het werkelijk rotzooi zou zijn en onveilig was er allang eerder ingegrepen.
De kast is 38 jaar oud, dus noem het maar oud of vintage maar geen rotzooi.


Ingrijpen wordt er niet gedaan bij koopwoningen, is jouw verantwoordelijkheid. Zat keukens zonder aardig, dat vind ik echt gevaarlijk.

Dat is mijn ervaring.
- Uitbreidingen vrijwel onmogelijk.
- 2 groepen niet achter aardlek, vind ik gevaarlijk.
- grote kans dat de aardlek een 500ma uitvoering is, dat kan gewoon dodelijk zijn.
- aardlek kan het elk moment begeven en dat merk je niet zolang je hem niet test. Ze hebben niet het eeuwige leven.
- geen hoofdschakelaar, vind ik een zinnig veiligheidsnorm.

Een nieuwe 3-f kast van een a-merk met 8 groepen, 2x 4p aardlek en een hoofdschakelaar kost rond de 320 euro, de aanpassingen die aan de huidige moeten worden gedaan kost meer dan 100 euro. Daarom zei Gooi die oude rotzooi eruit.
 
Laatst bewerkt:

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Svenkapelskin,

Het is wel erg kort door de bocht wat je nu stelt. Het zal je verbazen hoeveel van die oude verdelerkasten nog in gebruik zijn.

De verplichting van de hoofdschakelaar is nog niet zo lang, ik meen bij de wijziging van de norm in 2005. Ook was het vroeger gebruikelijk om de natte groepen, zoals de wasmachine, niet op de aarde te zetten.

Mijn huisinstallatie is van 1996, wel DIN rail, maar nog met oude smeltpatronen, en mijn wasmachine is ook niet geaard.

Dat de regelgeving strenger is geworden, betekent niet dat de oude situatie ineens gevaarlijk is.
Anders laat de norm ook niet toe dat je de situatie mag handhaven, totdat je gaat wijzigen. Dan moet je aan de nieuwste eisen voldoen.

De NEN1010 norm is ook een van de strengste normen in de wereld, samen met de NEN3140. Wij hebben op werk een probleem met de keuringen van machines gehad, die bij nieuwlevering niet voldeden. Bleek dat ze wel aan de DIN Norm voldeden, maar niet aan de NEN.
Er is vanuit twee fabrikanten toen een wijziging op de aansluiting gekomen.

Dat deze installatie van O'Peatey in aanmerking komt voor vernieuwing is duidelijk, maar hem direct levensgevaarlijk noemen gaat wat ver. Dat zou op zijn minst door een expert ter plekke beoordeeld moeten worden, niet door ons aan de hand van een foto.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik was ooit in shanghai, daar is een kabeltje leggen zo lekker simpel :D
Niet mijn foto trouwens

SHANGHAI_PORTRET_2_9.jpg
 

JuulvH

Actieve deelnemer
14 okt 2016
290
53
Eigenlijk moet er dan meteen een hoofdschakelaar in , je gaat namelijk je installatie aanpassen. Qua kosten de meest voordelig oplossing maar als je ooit wil gaan koken moet je verdeler WEER op de schop. Bereid m dan vast voor op 3 fasen en zet alles op 1 fase zodat je later alleen de 2 "bruggen" er uit hoeft te halen. Aannemende dat je het niet zelf gaat doen moet je 2 keer kosten maken.


Als je niets aan de installatie verandert is er ook niks mis mee, maar ga je er ingrijpend aan sleutelen moet het aan de laatste normen voldoen, die veranderen voortdurend.

Ik denk niet dat dat mag, 4 polige aardlekschakelaars op een 1 fase installatie. Werken ze dan uberhaupt wel? Dit trof ik ook aan in mijn huidige woning. Beide aardlekschakelaars functioneerde niet, maar gezien ik geen 3 fase heb kan ik ze niet op de juiste wijze testen, dus waarom ze niet functioneerde weet ik niet.. Ik heb de hoofdschakelaar en de 2 aardlekschakelaars vervangen voor 1fase zodat het gewoon netjes in orde is en functioneert
 

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
Svenkapelskin,


Dat deze installatie van O'Peatey in aanmerking komt voor vernieuwing is duidelijk, maar hem direct levensgevaarlijk noemen gaat wat ver. Dat zou op zijn minst door een expert ter plekke beoordeeld moeten worden, niet door ons aan de hand van een foto.

Volgens mij noemde ik het oude rotzooi en dat het gevaarlijk kan zijn. Ik hoop dat je bedoelt dat de wasmachine niet achter een aardlek staat bij jou, mocht er geen randaarde zijn dan is het gewoon gevaarlijk.

Ook jij stelt dat het veilig is anders zou het wel verplicht zijn om het te ver nieuwen, laat ik nog een voorbeeld noemrm, veel oude huizen hebben bedrading met verteerde isolatie. Het lijkt me dat iedereen inziet zat dit gevaarlijk is, toch wordt dit pas aangepakt wanneer de eigenaar hiertoe over gaat, geen instantie die dit controleert.
 
Laatst bewerkt:

bprosman

Actieve deelnemer
7 nov 2016
202
0
Den Bosch
Ik denk niet dat dat mag, 4 polige aardlekschakelaars op een 1 fase installatie. Werken ze dan uberhaupt wel? Dit trof ik ook aan in mijn huidige woning. Beide aardlekschakelaars functioneerde niet, maar gezien ik geen 3 fase heb kan ik ze niet op de juiste wijze testen, dus waarom ze niet functioneerde weet ik niet.. Ik heb de hoofdschakelaar en de 2 aardlekschakelaars vervangen voor 1fase zodat het gewoon netjes in orde is en functioneert
Tijdelijk kan dat en werkt ook gewoon. Wordt overal gedaan , meestal wordt de 3 fasen uitbreiding aangevraagd, duurt inderdaad een week of 5 , die tijd wordt meestal gebruikt om een nieuwe verdeler (groepenkast te plaatsen) aangesloten tijdelijk op 1 fase. Komt de netbeheerder de nieuwe "Slimme meter" hangen dan schakel je meteen over op 3 fasen , klaar. Als ze bij jou niet (goed) functioneerden zijn ze niet goed aangesloten.
Dat de regelgeving strenger is geworden, betekent niet dat de oude situatie ineens gevaarlijk is.
Als het allemaal zo veilig is hadden ze de norm niet aangepast, een wasmachine is juist een apparaat wat je achter een aardlek wil hebben, dat dat vroeger niet gedaan werd had meer met de verouderde techniek van de wasmachine te maken.
"Vroegah" hadden grote zaag en freesmachines ook geen nullastschakelaar, hoeveel van jullie zouden zo nog willen werken ?
Dat zou op zijn minst door een expert ter plekke beoordeeld moeten worden
Als het een 0.5A aardlek is (kan het op de foto niet zien) is het gewoon onveilig.

Er moet me in dit draadje even iets van het hart....met het risico op wat tenen te trappen. Ik ben sinds een paar weken lid van dit forum en als het over (elektrisch) gereedschap gaat is het hier al snel Festool , Lamello, Mafell, iedereen wil "Top of the bill werken" , zelf durf ik bijna niet te bekennen dat ik over het algemeen "Groene Bosch" heb wat voor mij prima voldoet. Nu ga je een elektrische installatie grondig verbouwen (aardlekken er bij , groepen er bij) , eventueel elektrisch koken, de schuur er bij , een elektrische installatie waar niet alleen TS gebruik van maakt voor zijn hobby maar waar ook (eventueel) vrouw en kinderen aan de wasmachine kunnen blijven plakken en dan gaan we zitten PRUTSEN.

Toen ik 2 jaar geleden elektrisch ging koken, en mijn garage ging verbouwen om daar te klussen was dat toch wel het "fundament" van een veilige installatie.

Voor - Na
P1280082 (3).jpg
IMG_1338.jpg



Groeten, Bram
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.