vragen over stroomkabel aanleggen

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Pieter, je weet wat er bij mij allemaal staat, en daar staat meer dan genoeg tegelijk aan (bijv je oude spaanafzuiger, de lintzaag een een 2000 watt kacheltje (pas nog) en de stop vliegt er niet uit (16a)

Vergeet niet dat een hoop machines pas die max. waarde vragen bij zware belasting

twee groepen, het kan....maar of het nodig is, ach die ene draad extra word je niet slechter van
Ik zou de boel lekker in huis afzekeren, scheelt weer een trap van 16a naar 10, of een nieuwe automaat plaatsen (20a) zodat je wel 16a in de garage kan hebben
Je moet dan wel even lopen áls de zekering er uit vliegt, maar hoe vaak gebeurt je dat ?
Andere optie is een noodlampje achter een relais plaatsen (zit een accu in) vliegt de stroom er af, schakelt het relais om en gaat je noodlampje branden

Waar ga je de kabel leggen voor de tuin(en) of er voor ?
 

peterkleinmeubel

Actieve deelnemer
17 aug 2016
26
0
Goede morgen

Het belangrijkste wordt over het hoofd gezien namelijk dat je met je kabel zoals ik begrijp gaat door de tuin van de buren cq onder de woning door van de buren. Dit eerst aanvragen en melden bij de gemeente (volgens mij)daar dit een probleem op kan leveren bij een calamiteit.
Het is verboden om vanuit 2 verschillende installaties spanning door 1 woning c.q. tuin te laten lopen.

Verder zou ik 2 kabels leggen te weten 2 keer 5x4mm2. Niet in verband met de lengte maar je bent dan geschikt voor alle eventuele uitbreidingen.
Zeker niet 1 5 aderige kabel leggen en daar 2 eindgroepen door laten lopen Dit is verboden!!! en gevaarlijk. zekering schakelt dan maar de helft uit van de kabel.
samen gevat minimaal 2 kabels van 3 aders voor 2 groepen 230 v beter 2 kabels 5 aderig voor 2 kracht groepen met een onderverdeling in de garage
Je mag me altijd bellen voor meer info stuur me maar een pb dan
Groeten Peter-Willem
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Je zegt dat je het in de meterkast wil laten aanleggen door een elektricien.
Is het nu niet verstandiger om gelijk die beste man er bij te halen, hij kan je dan wel vertellen wat je het beste kunt doen.
Ook kan hij waarschijnlijk je een goede kabel adviseren, en misschien dat hij die ook wel voor een mindere prijs aan je wil leveren.

Ik zou sowieso niet te klein kiezen. Als je in je schuurtje moet nadenken wat je eerst uit moet zetten voordat je weer iets aan mag zetten, dat gaat niet werken. Als jij in je schuurtje bezig bent, en je hebt een elektrische kachel aan, en een afzuiger, en je start een zware cirkelzaag op, en je hebt nog een radio aan, en een bak met licht, en je koelkastje slaat nog weer aan.... dan moet dat allemaal gewoon kunnen.
En idd, geen 1.5mm, dat is inderdaad verboden.....
 

JuulvH

Actieve deelnemer
14 okt 2016
290
53
De ouderwetse smeltpatronen (stoppen) zijn ook stukken trager dan automaten. Het kan voorkomen dat hetzelfde aparaat een automaat doet afschakelen (bij inschakelen), maar dat hij bij een smeltpatroon gewoon blijft werken.

Overigens wil 16A op een zekering of automaat ook niet zeggen dat hij bij 16.01 ampere afschakelt. Hier zit nog een hele curve aan. Je kunt een zekering best kortstondig overbelasten zonder er problemen mee te krijgen.

Edit: interessante discussies overigens, die over elektra gaan. Hoeveel verschillende meningen er wel niet uit voort komen. Als topic starter zou ik me wellicht ook in levende lijven door een elektricien willen laten adviseren.
 
Laatst bewerkt:

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Misschien even een stap terug...
Regel eerst met de buren dat je de kabel nu mag ingraven en er later ook altijd bij kan. Het mooiste is als je dat middels een erfdienstbaarheid zou kunnen regelen, maar dat moet bij de notaris. Daarmee garandeer je namelijk dat je bij nieuwe buren ook altijd nog bij de kabel kunt komen en zij daar niet de tang in zetten omdat ze het maar lasting vinden.
Daarmee ligt ook vast dat de kabel is ingegraven en weten ze dat ze moeten opletten als ze gaan graven of een vijver aanleggen:)

Ik zou hem ook minimaal 80 diep leggen om dezelfde reden, en misschien gelijk afdekken.

En ik zou geen mantelbuis met trekkoord ingraven, maar gewoon gelijk drie kabels "bundelen" en aansluiten. De meterkast moet toch open en dan heb je alles gelijk in orde. Wil je een buitenkabel trekken, dan moet je aardig wat kracht zetten om deze door de mantelbuis te trekken, vandaar.

Wij hebben thuis op zolder de droger en wasmachine op een groep zitten en dat is zo'n beetje het maximum dat je met 16A kunt hebben. Als we de zolder gaan verbouwen ga ik voor de zolder van twee naar drie groepen uitbreiden.
Misschien ook een idee om dan gelijk een UTP cat 6 kabel en waterleiding in te graven?
 

JuulvH

Actieve deelnemer
14 okt 2016
290
53
Misschien even een stap terug...
Regel eerst met de buren dat je de kabel nu mag ingraven en er later ook altijd bij kan. Het mooiste is als je dat middels een erfdienstbaarheid zou kunnen regelen, maar dat moet bij de notaris. Daarmee garandeer je namelijk dat je bij nieuwe buren ook altijd nog bij de kabel kunt komen en zij daar niet de tang in zetten omdat ze het maar lasting vinden.
Daarmee ligt ook vast dat de kabel is ingegraven en weten ze dat ze moeten opletten als ze gaan graven of een vijver aanleggen:)

Ik zou hem ook minimaal 80 diep leggen om dezelfde reden, en misschien gelijk afdekken.

En ik zou geen mantelbuis met trekkoord ingraven, maar gewoon gelijk drie kabels "bundelen" en aansluiten. De meterkast moet toch open en dan heb je alles gelijk in orde. Wil je een buitenkabel trekken, dan moet je aardig wat kracht zetten om deze door de mantelbuis te trekken, vandaar.

Wij hebben thuis op zolder de droger en wasmachine op een groep zitten en dat is zo'n beetje het maximum dat je met 16A kunt hebben. Als we de zolder gaan verbouwen ga ik voor de zolder van twee naar drie groepen uitbreiden.
Misschien ook een idee om dan gelijk een UTP cat 6 kabel en waterleiding in te graven?

en/of een gasleiding/slang voor de verwarming? Weet niet wat je wenst te investeren maar op gas stoken lijkt me al stukken economischer en minder belastend voor je elektrische installatie. en je kunt een warmwater geisertje ophangen. En als je toch aan het graven bent...
 

bprosman

Actieve deelnemer
7 nov 2016
202
0
Den Bosch
Zeker niet 1 5 aderige kabel leggen en daar 2 eindgroepen door laten lopen Dit is verboden!!! en gevaarlijk. zekering schakelt dan maar de helft uit van de kabel.
Dan moet de helft van NL stoppen met koken, je kunt m toch 3 fasen afzekeren (aardlek niet vergeten) en in de schuur onderverdelen ?
 

bprosman

Actieve deelnemer
7 nov 2016
202
0
Den Bosch
Wij hebben thuis op zolder de droger en wasmachine op een groep zitten en dat is zo'n beetje het maximum dat je met 16A kunt hebben
Eigenlijk mag dat al niet eens meer.
Dit eerst aanvragen en melden bij de gemeente (volgens mij)daar dit een probleem op kan leveren bij een calamiteit.
Ligt er aan of het een huur of koopwoning is, ik zag de notaris ook al voorbijkomen. Recht van overpad ofwel "erfdienstbaarheid voor nutsvoorzieningen" is wel een stuk handiger dan "onderhands regelen" ivm ooit nieuwe buren.
Klic meldingen hoeven alleen als je machinaal gaat graven.
 
Laatst bewerkt:

JuulvH

Actieve deelnemer
14 okt 2016
290
53
Dan moet de helft van NL stoppen met koken, je kunt m toch 3 fasen afzekeren (aardlek niet vergeten) en in de schuur onderverdelen ?

De helft van nederland die elektrisch kookt doet dat of met 3-fase, of met een zogenaamde kook- of fornuisgroep. Technisch gezien zijn dat inderdaad 2 eindgroepen, alleen zitten de automaten een soort van gekoppeld waardoor je met 1 uitschakelhandeling de kabel spanningsloos kunt maken. Het telt dan ook als 1 eindgroep als je hem achter een aardlek wil plaatsen.
 

bprosman

Actieve deelnemer
7 nov 2016
202
0
Den Bosch
Vandaar dat ik ook zei met 3 fasen afzekeren en onderverdelen eventueel.
Maar misschien handig dat TS eerst uitvist of hij ueberhaupt al 3 fasen heeft (of wil) anders valt er weinig onder te verdelen.
Qua vastrecht maakt t niets uit, alleen je meterkast moet er geschikt voor zijn (of gemaakt worden).
 
Laatst bewerkt:

JuulvH

Actieve deelnemer
14 okt 2016
290
53
Inderdaad, dat blijft punt 1. Anders moet je een 35A groep hebben, wil je gebruik maken van een distributiegroep voor een onderverdelering (volgens onderstaande voorschriften). 3fase maakt het allemaal wat makkelijkers.

Ik zit zo eens wat door de NEN 1010 en de NPR te bladeren.
Quote uit de NPR: 'Omdat de kans op sluiting in de distributiegroep gering is, behoeft de beveiliging van de distributiegroep niet geheel selectief te zijn ten opzichte van de hoofdbeveiliging'.
Quote uit de NEN: 'Onafhankelijke van het type aardingssysteem moet bij stroomketens worden voorzien in het volgende toestel voor stroomonderbreking........................ In alle overige stroomketens, met uitzondering van distributiegroepen, toestellen voor aardlekbeveiliging met In niet hoger van 300mA.


Hieruit maak ik op dat je dus na de hoofdzekering mag aftakken, en dan niet (geheel) selectief hoeft te zijn, en in de groepenkast in de woning geen aardlekschakelaar voor deze distributiegroep hoeft te zetten. In de garage plaats je dan een verdeler die weer wel selectief moet zijn met de beveiliging van de distributiegroep in de woning. Hier plaats je dan ook een aardlekschakelaar van 30mA.

correct me if i'm wrong, NEN blijft toch altijd wat juridische taal in mijn ogen...
 

peterkleinmeubel

Actieve deelnemer
17 aug 2016
26
0
krachtstroom is 3 fase en een kookgroep is is 2 fase en 2 maal 0 dit zijn dan ook 2 gekoppelde 230 groepen
Op een kookgroep werkt geen zaag machine voor 3 fase!
Let hier mee op
 

bprosman

Actieve deelnemer
7 nov 2016
202
0
Den Bosch
Je moet dan wel even lopen áls de zekering er uit vliegt, maar hoe vaak gebeurt je dat ?
Een uitlopende zaag in het donker is niet tof. Hoe vaak dat gebeurt , ik ken iemand die dat op de 3 vingers van zijn hand na kan tellen.
elke ruimte moet bij uitval van 1 veiligheid nog direct of indirect licht hebben
 
Laatst bewerkt:

JuulvH

Actieve deelnemer
14 okt 2016
290
53
Die kans is heel klein. je hebt namelijk in de garage/werkplaats een verdelertje zitten met zekeringen die wel weer selectief zijn met de zekering van de distributiegroep. De laatst genoemde vliegt er alleen uit als er iets in vóór de eindzekering misgaat, dat is dus eigenlijk alleen in de kabel. Dus bij graafwerkzaamheden zou zoiets voor kunnen komen, anders eigenlijk nooit.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Tjonge, jonge, wat een adviezen en meningen. Ik begin onderhand door de bomen het bos niet meer te zien ofte wel door de aders de kabel niet meer.
Op dit moment koken wij op gas maar willen dat op termijn naar inductie overzetten. Oven is wel elektrisch maar dat is volgens mij gewoon 1x230V.
Voor alle duidelijkheid en goed bedoelde adviezen: ik wil alleen stroom aanleggen en geen water, geen geiser, boiler, cv-ketel of gashaard en ook geen datakabels.
De buurvrouw vindt het goed dat ik bij haar een sleuf graaf.
Ik blijf net op eigen terrein (en dat van haar) en net voor het (gemeente)trottoir.
 

JuulvH

Actieve deelnemer
14 okt 2016
290
53
Tjonge, jonge, wat een adviezen en meningen. Ik begin onderhand door de bomen het bos niet meer te zien ofte wel door de aders de kabel niet meer.
Op dit moment koken wij op gas maar willen dat op termijn naar inductie overzetten. Oven is wel elektrisch maar dat is volgens mij gewoon 1x230V.
Voor alle duidelijkheid en goed bedoelde adviezen: ik wil alleen stroom aanleggen en geen water, geen geiser, boiler, cv-ketel of gashaard en ook geen datakabels.
De buurvrouw vindt het goed dat ik bij haar een sleuf graaf.
Ik blijf net op eigen terrein (en dat van haar) en net voor het (gemeente)trottoir.

Maak je meterkast eens open, knip een foto van je hoofdschakelaar en post die op dit forum. Dan wordt zichtbaar of het een 4 polige of 2 polige is, en dan kunnen we dus bepalen of je 230V of 400V installatie hebt en gerichter advies geven.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Maak je meterkast eens open, knip een foto van je hoofdschakelaar en post die op dit forum. Dan wordt zichtbaar of het een 4 polige of 2 polige is, en dan kunnen we dus bepalen of je 230V of 400V installatie hebt en gerichter advies geven.

Hierbij 2 foto's van de meterkast.
20161213_111719.jpg

20161213_111728.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.