vragen over stroomkabel aanleggen

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
146
Enkhuizen
Ik woon in het middelste huis van een blok van drie woningen. Beide buren hebben hun garage aan hun huis vast. Mijn garage (lees werkplaats) staat aan de buitenkant. Oorspronkelijk is daar tijdens de bouw geen elektriciteit aangelegd. Ik heb dus al vrij snel met de toenmalige buren een afspraak gemaakt dat ik stroom uit hun garage aftap en er een meter tussen zet. Eens per jaar wordt de meterstand afgelezen en verrekend. Intussen zijn er al drie keer nieuwe buren in komen wonen en de laatste zijn er niet echt bij mee te meer omdat er soms een stop bij hun uit knalt. Bij hun staan natuurlijk ook verbruikers op de bewuste groep.
Kortom ik wil eindelijk zorgen voor "eigen" stroom. In het voorjaar wil ik een kabel leggen tussen onze woning en de garage.
Ik zit alleen nog met een aantal vragen.
Wat voor kabel moet ik gebruiken hiervoor? En hoeveel aders van welke doorsnede?
Hoe diep moet deze kabel liggen?
Moet deze nog door een stalen of kunststof buis?
Kan ik beter 2 groepen hanteren?
Moeten deze groepen in de meterkast thuis gemaakt worden of pas in de garage?
Uiteraard zal ik de aansluiting in de bestaande meterkast door een erkende elektricien laten aanleggen. De rest red ikzelf wel.
Er zullen hier vast wel een aantal elektrotechneuten zijn met antwoorden en oplossingen en waarschijnlijk ook op die vragen die ik (nog) niet gesteld heb.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
230 of 400 volt?
Hoeveel vermogen heb je tegelijkertijd nodig?
Kabel met mantel, ymvkas, dikte afhankelijk van de lengte, minimaal 2,5 mm2
Kabel met mantel hoeft niet in een buis, diepte: onder de bestrating is dit minder van belang dan in de tuin, dan minimaal 2 schoppen diep, 60 cm.
Groepen in de meterkast maken en niet in de garage, dan kom je officieel met de selectiviteit niet uit, zekeringen moeten steeds een factor 1,6 schelen.
 

roekie

Actieve deelnemer
11 apr 2012
85
0
beste pieter,
hangt natuurlijk af van wat je allemaal in de garage eraan hangt :)

Maar stel je wil hier een 'gewone' groep voor gebruiken vanuit je meterkast (dus 1 fase/230V), dan zal die waarschijnlijk zijn afgezekerd op 16 ampere. De benodigde aderdoorsnede hiervoor is 2,5, of als het een grotere afstand is 4mm. zie ook hier bv https://www.bouwplaats-inrichting.n...-amperes-en-draaddikte-van-krachtstroomkabels.
Voor een gewone groep zouden 3 aders volgens mij in principe genoeg zijn, een fasedraad, een nuldraad en een aardedraad.
gr
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
146
Enkhuizen
Dank voor de snelle reacties.
Het is 230V en de kabel komt onder de bestrating; dus hoe diep?
Afstand 25 meter
1500 W draaibank
1500 W lintzaag
2100 W zaagtafel
1400 W frees
Stofzuiger
elektrisch kacheltje vermogen onbekend
Dit alles staat natuurlijk niet allemaal tegelijk aan, maar uiteindelijk wil ik de afzuiging hebben samenwerken met de zaagtafel als grootste verbruiker.
Toch maar 2 groepen en dan 2 kabels leggen?

Wat is bedoeld met selectiviteit en wat is een zekering met een factor 1,6?
afzuiging 1500 W; nog niet geïnstalleerd
een paar TL-buizen
 

bprosman

Actieve deelnemer
7 nov 2016
202
0
Den Bosch
Selectiviteit betekend dat als je een groep aftakt uit je meterkast die afgezekerd is met 16A niet opnieuw mag afzekeren met 16A maar met 10A. Wil je met 16A afzekeren moet je in de meterkast minimal 25A hebben. Eigenlijk moeten alle apparaten >2000 Watt zowiezo een eigen groep hebben. Heb je 1 of 3 fasen in je meterkast ?
Overigens leven we in Nederland , daar bestaat zo iets als en "Erkend installateur" niet (meer). Inderdaad staat niet alles tegelijk aan, dat noemen ze de aansluitfactor , zeker als je alleen werkt is die aansluitfactor laag, daar ik er vanuit ga dat je maar 1 apparaat tegelijk kunt bedienen.

Hier een soortgelijke discussie :
https://www.circuitsonline.net/forum/view/133352/

Groeten, Bram
 
Laatst bewerkt:

bprosman

Actieve deelnemer
7 nov 2016
202
0
Den Bosch
Meestal wel aan je hoofdschakelaar indien aanwezig (was vroeger niet verplicht) , op je rekening/contract, kook je elektrisch ?
 

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
Je kan niet zeggen ik wil 16A dus ik pak 2,5mm2, de afstand is ook van belang 25m kan makkelijk met 2,5mm2. Wil je twee apparaten tegelijkertijd aan hebben en nog wat verlichting, dan zal je al snel twee groepen nodig hebben. Dan heb je twee van 16A

1f of 3f kan je zo zien als je de kap van de groepenkast afhaalt, alleen is dat niet erg relevant als je alleen 230v wil aansluiten.
 
Laatst bewerkt:

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.274
168
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Selectiviteit moet je nog een stap verder doortrekken, namelijk de hoofdzekering, die is voor een normaal woonhuis meestal 20A voor een 3 fase aansluiting (krachtstroom) en 35A voor een enkelfase aansluiting en in sommige gebieden is dit zelfs maar 25A.
Voor de afstand zou ik zeker aanbevelen een kunststof slang van 60mm in te graven en daar 2 kabels van 3 x 4mm2 in te leggen. Mocht je ooit nog eens bedenken dat je een zwaardere machine moet hebben en dan toch krachtstroom nodig hebt, kun je altijd nog 1 van die kabels vervangen door een 5 aderige, doordat je die simpel door die buis kan halen, zorg wel dat je altijd een trekkoord in de buis achterlaat, Bij het trekken van een andere kabel, gelijk een nieuw trektouwt erbij mee intrekken.
 

bprosman

Actieve deelnemer
7 nov 2016
202
0
Den Bosch
Selectiviteit moet je nog een stap verder doortrekken, namelijk de hoofdzekering, die is voor een normaal woonhuis meestal 20A voor een 3 fase aansluiting (krachtstroom) en 35A voor een enkelfase aansluiting en in sommige gebieden is dit zelfs maar 25A.
Voor de afstand zou ik zeker aanbevelen een kunststof slang van 60mm in te graven en daar 2 kabels van 3 x 4mm2 in te leggen. Mocht je ooit nog eens bedenken dat je een zwaardere machine moet hebben en dan toch krachtstroom nodig hebt, kun je altijd nog 1 van die kabels vervangen door een 5 aderige, doordat je die simpel door die buis kan halen, zorg wel dat je altijd een trekkoord in de buis achterlaat, Bij het trekken van een andere kabel, gelijk een nieuw trektouwt erbij mee intrekken.
ik zou meteen voor 5x4 gaan, later opnieuw intrekken word je niet vrolijk van.
 

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
Bijna iedereen in NL heeft 16A groepen, dat zegt niets over 1 of 3 fasen.

Zeg ik toch ook niet, maar wel wat selectiviteit betreft. Waarom wil je weten of het een 3 fasen aansluiting is?

en daar 2 kabels van 3 x 4mm2 in te leggen.

Waarom 4mm2 voor een kabel van 25m afgezekerd op 16A? Zelfs 1,5mm2 zou goed moeten gaan over deze afstand. 2,5mm2 is ruimschoots genoeg.
 
Laatst bewerkt:

mcbons

Actieve deelnemer
8 sep 2015
251
4
Landgraaf
Kijkens naar wat je gaat aansluiten zou ik minimaal 2 groepen hebben.

stofafzuiging is al een groot vermogen en daarbij de verlichting samen aansluiten. Vervolgens heb je dan een groep over voor de rest van de machines. Let op je kunt die niet allemaal tegelijk aan hebben.

als kabel zou ik een 5 aderige leggen. Je hebt de aarde, die kan voor de 2 groepen dienen en hebt dan 2 fase draden en 2 nul draden over.

zoals eerder gezegt zou ik deze in een buis leggen met als extra een trekdraad erin. Je weet nooit of je later op krachtstroom over gaat of nog een groep voor bijvoorbeeld de electrische verwarming. Deze verwarmingen slurpen ook veel en hebben een maximaal vermogen die vrij hoog kan zijn.

kortom 2 groepen.
1 voor verlichting met afzuiging/verwarming waarbij afzuiging en verwarming niet tegelijk aan staan. (Eerst de ruimte verwarmen en dan beginnen)
1 voor de electrisch gereedschap waar bij je steeds 1 apperaat in gebruik hebt.

wat betreft de lengte zou je kunnen volstaan met 2,5 , ik zelf zou voor het zekere gaan en een 4mm leggen, zit je altijd goed ook met de toekomst.
 

mcbons

Actieve deelnemer
8 sep 2015
251
4
Landgraaf
Ik heb nog eens terug gekeken naar de vermogens van je gereedschap en je zou ook de afzuiging met de electrisch gereedschap op 1 groep kunnen zetten. Let daarop bij op dat niet alle gereedschap een softstart hebben en ik zou de groep met 16C afzekeren. Die slaan niet meteen uit bij een piek vermogen als je start met de machines.

de andere groep voor verlichting en verwarming daar verwarming vulg 2000w of meer kan zijn.
in dit geval kun je de verwarming aan hebben en door werken.
 

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Electra vragen op dit forum geeft echt de meest uiteenlopend antwoorden.
Zal er dus ook nog eentje bij doen.
Ik zou zeker 2 groepen aanleggen. Want als de zekering eruit springt sta je in het donker. kan ook je verwarming aan. Dat is ook een groot verbruiker.
Ik zou wel een mantelbuis ingraven. Is niet veel duurder of meer werk. Kan je achteraf altijd de kabel vervangen.
Qua diepte, als het over je eigen terein is, officieel is het 60cm maar 40 kan ook best. Maak er wel fotos van dat je later weet waar bij ligt.


Is het niet gelijk een goede rede om de meterkast te vervangen voor 3 fase?

edit: Ja dat zijn dus 2 kabel.
Wat betreft selectiviteit, ook dat is geen probleem. Je kan je hoofdaansluiting upgraden/is al 35A. Dan maak je binnen een groep van 20A. (dat past) en buiten een groepenkast van 16A. (dat past net niet). Dan moet je worst kaas een keer naar binnen om de zekering weer aan te zetten. Denk dat het pratisch nooit gebeurt.
 
Laatst bewerkt:

Niekosss

Actieve deelnemer
9 jun 2013
107
1
Enschede
nl-nl.facebook.com
Kijkens naar wat je gaat aansluiten zou ik minimaal 2 groepen hebben.

stofafzuiging is al een groot vermogen en daarbij de verlichting samen aansluiten. Vervolgens heb je dan een groep over voor de rest van de machines. Let op je kunt die niet allemaal tegelijk aan hebben.

als kabel zou ik een 5 aderige leggen. Je hebt de aarde, die kan voor de 2 groepen dienen en hebt dan 2 fase draden en 2 nul draden over.

zoals eerder gezegt zou ik deze in een buis leggen met als extra een trekdraad erin. Je weet nooit of je later op krachtstroom over gaat of nog een groep voor bijvoorbeeld de electrische verwarming. Deze verwarmingen slurpen ook veel en hebben een maximaal vermogen die vrij hoog kan zijn.

kortom 2 groepen.
1 voor verlichting met afzuiging/verwarming waarbij afzuiging en verwarming niet tegelijk aan staan. (Eerst de ruimte verwarmen en dan beginnen)
1 voor de electrisch gereedschap waar bij je steeds 1 apperaat in gebruik hebt.

wat betreft de lengte zou je kunnen volstaan met 2,5 , ik zelf zou voor het zekere gaan en een 4mm leggen, zit je altijd goed ook met de toekomst.


Je mag geen 2 aparte groepen over 1 kabel laten lopen, Dan moet je een krachtautomaat plaatsen en je installatie verdelen over de fase's in de werkplaats.
 

JuulvH

Actieve deelnemer
14 okt 2016
290
53
En denk ook even aan aanloopstromen. Een motor die niet voorgeschakeld is kan 6x zijn vermogen trekken bij het aanlopen. Als je dus een zaagtafel van 2100W en een afzuiging van 1500W tegelijk aan laat lopen, en er zit geen softstart of iets dergelijks op, is de kans groot dat je groep eruit klapt.

Edit: Ik zie nu dat dit al ter sprake is geweest :D
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
146
Enkhuizen
Dank voor alle snelle reacties.
Dat is nou het mooie van dit forum. Je stelt een vraag in binnen no-time heb je tal van antwoorden en adviezen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.