zaag zelf bouwen, onderdelen

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Hardheid is weerstand tegen indeuken (om het plastisch uit te drukken; o.a. in Rockwell zoals je al zegt). Weerstand tegen elastische vervorming is stijfheid aangegeven in de materiaalconstante elasticiteitsmodulus.

Terug naar de zagen:
De meubelmakerscursus in Winsum waar ik zit maakt sinds kort prachtige handzagen vanaf het ruwe basismateriaal. Niet makkelijk maar prachtig en indrukwekkend resultaat.

mvg
klaas0639
 

Tomtom

Actieve deelnemer
16 dec 2013
124
0
Groningen
Vergelijkbaar met het work hardenen van een paperclip door die regelmatig te buigen. Op zeker moment wordt het materiaal zo hard (bros) dat het breekt - dan heet het metaalmoeheid.

Ja, bij de draad van paperclip is door plastische vervorming de vloeigrens opgeschoven en mogelijk ook de hardheid beïnvloed.
Stijfheid en hardheid zijn natuurlijk twee verschillende materiaaleigenschappen die hier beide door vervormen worden beïnvloed. Net als uitzetten en gaan gloeien van metaal een zelfde oorzaak hebben, maar verschillende effecten zijn. Nou ja allemaal bekend. Het sluipend door elkaar gebruiken van begrippen stoort me soms. Gewoonlijk laat ik het :).)

Als we het dan toch over door elkaar gebruiken van termen hebben...
Metaalmoeheid is een ander verschijnsel dan je hier bij de paperclip beschrijft. Metaalmoeheid treedt op bij cyclische belastingen (tot zover klopt het) waarbij de belasting onder de vloeigrens van het materiaal blijft. (anders dan bij het voorbeeld van de paperclip). Dus bijvoorbeeld bij trillingen in een brug doordat er vrachtwagens overheenrijden, zie de Merwedebrug.
Deze brug is niet doorgezakt door de belasting (geen plastische vervorming) maar bevat door metaalvermoeiing wel tal van kleine scheurtjes. Als dit niet op tijd opgemerkt wordt kan dit ineens, zonder duidelijke waarschuwing vooraf, tot ineenstorten van de constructie leiden. Dat maakt het ook zo'n gevaarlijk verschijnsel.

Nou houd ik weer op, want dit is een forum over hout, en een topic over zelfbouwzaagjes...

Groetjes,

Tom
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.