Vraag m.b.t verstekzagen festool invalzaag

huge

Actieve deelnemer
15 jan 2014
50
16
32
Angerlo
www.instagram.com
Hallo,

Met veel plezier werk ik met de invalcirkelzaag van festool. Het is verreweg het meest handige speeltje in mijn werkplaats.
Het zagen gaat super en precies. Behalve als ik hem op 45graden zet.
Het gebeurt me iedere keer. Het hout verbrand ontzettend. Zo erg dat het letterlijk blauw staat in mijn werkplaats.
Eerst had ik het standaard blad van festool er op. Tegenwoordig heb ik een goedkoop blad van de praxis er op gezet.
Beide bladen zagen erg fijn maar als ik verstek zaag gaat het zo ontzettend zwaar dat ik me werkelijk afvraag of dit normaal is.
Komt het omdat ik hem vooral voor massief hout gebruik en is dit niet de bedoeling? of zaag ik gewoon te snel en moet ik de zaag meer het werk laten doen.
iemand een idee of het zelfde probleem gehad?
Alvast bedankt!.

M.v.g
Huge
 
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
De zaag het werk laten doen is altijd goed. Misschien ongewild het blad aan het verdraaien doordat je zaag op 45 graden staat?!
Misschien wat mogelijkheden elimineren?! Zagen met een geleider vs uit de vrije hand.
30 graden, 40 graden, 45 graden, zelfde probleem bij allemaal?
Stukje vurenhout, maf en eiken etc.
Even naar je zaagblad zelf kijken
Schulpblad of afkortblad vs richting van de nerf van het hout

kan verder niets bedenken

success!
 

Arthurdeboer

Actieve deelnemer
14 apr 2016
283
0
Doetinchem
of in 2 keer zagen helpt bij mij ook wel eens. Lastige is alleen om dan je liniaal goed te klemmen zodat ie niet weg schiet tussendoor...
en... heb je wel eens laminaat gezaagd met de zaag? dat is funest voor de standaard zaagblad... kan je de zaag opnieuw laten slijpen, kosten ongeveer 15 euro.
 

huge

Actieve deelnemer
15 jan 2014
50
16
32
Angerlo
www.instagram.com
Ik zaag over t algemeen eiken. Zagen zonder geleider heb ik nog niet geprobeerd. Het is een blad voor algemene doeleinden. Met afkorten brandt hij het meest. in twee keer zagen ga ik eens proberen. Verstek maakt het te zagen hout natuurlijk 'dikker'. dat is ook wel van belang..
bedankt!
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
De meest bekende redenen zijn al gegeven, wil daar nog aan toevoegen dat het ondersteunen van je werkstuk hierin ook erg belangrijk is. Zorg er voor dat aan beide zijden van de zaagsnede het werkstuk even hoog staat zodat het "afvalstuk" niet het zaagblad klemt.
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.538
254
Soms kantelt de zool van de invalzaag iets tijden het duwen van de zaag. Houd met je andere hand tijdens het zagen de zool naar beneden gedrukt zodat het zaagblad niet in z'n eigen snede vastloopt.
 
Laatst bewerkt:

BjornGerling

Actieve deelnemer
10 aug 2016
45
0
Kan zelf ook weinig bedenken verder.


Nu wat anders, gerelateerd aan deze kwestie. Is bij de mede-gebruiker 45 graden op de invalzaag ook echt 45 graden? Heb nu een paar keer gehad dat de zaag op 45 graden staat maar met het verlijmen van het werkstuk dat de verstekken toch open gaan staan? Iemand hier nog een tip ofzo voor?


mvg BG
 
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Dat lijkt me samenhangen met het vastlopen van de zaag. Als ie enigszins kantelt, kom je dus nooit op je ingestelde 45 graden uit (maar meer, bovenzijde zou dan open gaan staan).

enige tip is je geleider goed ondersteunen en ook in horizontaal vlak goed recht zagen. Is lastig... Misschien een schrale troost maar mij lukt het ook zelden om met de invalzaag EN op lengte EN onder de juiste hoek te zagen.
 

BjornGerling

Actieve deelnemer
10 aug 2016
45
0
Dat lijkt me samenhangen met het vastlopen van de zaag. Als ie enigszins kantelt, kom je dus nooit op je ingestelde 45 graden uit (maar meer, bovenzijde zou dan open gaan staan).

enige tip is je geleider goed ondersteunen en ook in horizontaal vlak goed recht zagen. Is lastig... Misschien een schrale troost maar mij lukt het ook zelden om met de invalzaag EN op lengte EN onder de juiste hoek te zagen.


Dat is inderdaad een schrale troost :)

Maargoed, denk dat ik dan toch maar naar een verstekfrees moet gaan kijken ofzo. Een nieuwe formaatzaag is veel te duur helaas op het moment haha. Iemand ervaring met een verlijmfrees voor verstekken?
 

bprosman

Actieve deelnemer
7 nov 2016
202
0
Den Bosch
Misschien een schrale troost maar mij lukt het ook zelden om met de invalzaag EN op lengte EN onder de juiste hoek te zagen.
Laat je de zaag dan al invallen voor hij het hout raakt en het een soort van cirkelzaag wordt ? Mij lijkt (maar heb er nog weinig ervaring mee) dat het wat duw-trekwerk voorkomt aan het begin met bijbehorende instabiliteit. Ben ook benieuwd waar hij open staat en of het overal even veel is.

Groeten, Bram
 

Bosquet

Actieve deelnemer
12 dec 2014
569
70
Drachten,
www.bosquet.nl
Ik heb afgelopen dagen nog weer een reeks rubberwood panelen onder verstek gezaagd. Gaat probleemloos, maar - wat al gezegd is - ik klem de liniaal op het werkstuk.

Omdat ik in twee halen zaag weet ik dan zeker dat de tweede haal dezelfde lijn volgt. Bovendien kan ik op deze manier de zool van.de zaag op de liniaal duwen. Want één van de nadelen van de invalzaag van Festool is, dat deze omvalt bij zagen in verstek.

Mogelijk ligt hier ook de bron van het probleem bij jou: wellicht zorgt een andere techniek dan hiervoor genoemd voor extra wringen met brandplekken tot gevolg...

Ik zal dinsdag eens wat foto's maken van het resultaat en deze posten...
 

Bosquet

Actieve deelnemer
12 dec 2014
569
70
Drachten,
www.bosquet.nl
Yep, zeker 45 graden.

Niet alleen deze keer hoor... maar, ik ben dan ook niet starter van dit topic... :rolleyes:

Afbeeldingen illustreren dat met een invalzaag in principe prima onder hoek van 45 graden te zagen is. Zaagblad was niet eens nieuw...
 
Laatst bewerkt:

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Misschien een domme vraag aan de TS, maar... verwijder je wel telkens de splinterbeveiliging vooraleer je in verstek gaat zagen? Dat ding kan namelijk serieus in de weg zitten onder bepaalde hoeken...
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Kan zelf ook weinig bedenken verder.


Nu wat anders, gerelateerd aan deze kwestie. Is bij de mede-gebruiker 45 graden op de invalzaag ook echt 45 graden? Heb nu een paar keer gehad dat de zaag op 45 graden staat maar met het verlijmen van het werkstuk dat de verstekken toch open gaan staan? Iemand hier nog een tip ofzo voor?
mvg BG


Helpt het niet om je zaag net over de 45° te zetten? Het hoeft niet veel te zijn, maar dan heb je ten minste een beetje "ruimte" voor je lijm zonder dat die onmiddellijk je verstek laat open staan??
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.