zeep met houtgeur

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
parabenen zijn (nog steeds!) de meest voor de hand liggende en veiligste keuze.

Als je de wereldgezondheidsorganisatie mag geloven zijn parabenen hormoonverstorend en daarom te mijden. Maar uit wat jij zegt maak ik op dat je daar niet mee akkoord bent? Propyl- en butylparabeen zijn volgens Europese regels verboden voor kinderen onder de 3 jaar, maar de andere parabenen zijn dus OK? Of toch niet zo onschuldig?
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.840
895
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
ik lees dat je voor vloeibare zeep een dikke basis kunt maken met KOH, die goed bewaart. later kun je die dan aanlengen met water, klaar voor gebruik, waarna je die gaat gebruiken en geen jaren meer laat staan...

Zou kunnen. Met KOH krijg je 'groene zeep' - zachter dus dan met NaOH. Als je je vetten juist kiest kun je idd een dikvloeibare (heel dik, dan wel) zeep maken. Je moet dan juist geen hard vet (stearine, talg, palmvet) maar meer een olie (olijfolie?) gebruiken. Je zult wat moeten experimenteren om daarvoor de juiste olie(combinatie) te vinden (of een goed recept ergens opdiepen). Een dergelijk dikke zeep kun je in principe jaren bewaren, net als met de potjes Driehoek groene zeep kon (kan). Ook dan moet je wel beducht zijn op oxidatie/rans worden - afhankelijk van de gekozen olie.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.840
895
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Er is met parabenen niks aan de hand. Maar dan ook werkelijk helemaal niks. Behalve een gestoorde Engelse dame die op semipseudowetenschappelijke wijze allerlei onzinverbanden aantoont. Helaas zit ook de wetenschappelijke wereld vol kwakzalvers. De opstelling van de WHO is vergelijkbaar met de wereldvreemde opstelling van bijvoorbeeld de IARC toen ze rood vlees officieel als carcinogeen indeelden. Da's van het niveau 'leven is gevaarlijk, want je gaat er dood van'.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
dat laatste voeg ik toe aan mijn favoriete quotes 'leven is gevaarlijk, want je gaat er dood van'
Prachtig !
 

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
schitterend dat je op een hout forum iets over zee kunt leren, zeker ook complimenten voor de kennis van Henk!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.