zeep met houtgeur

teus

Actieve deelnemer
4 jan 2014
207
1
Gent
Dit jaar ben ik druk bezig met zeep te leren maken, ik stel alle ingredienten zelf samen en gebruik geen chemische rotzooi. Leuke hobby, moet dienen om zelf te gebruiken en om cadeau te geven aan mensen. Was ik nu aan het denken: versgezaagd hout ruikt zo lekker, moest ik nu eens zeep maken die ruikt naar hout?
Essentiele olie van cederhout gebruik ik al (Atlas ceder) en ben ik tevreden van. Volgende die ik ga kopen zijn dennehout of zilverspar. Wat mij ook iets lijkt zijn eucalyptus of cipres. Sandelhout is een eeuwenoude klassieker, maar wel schokkend duur.

Lijkt dit iets voor jullie? Als er interesse is kan ik wel wat blokjes zeep te koop aanbieden.
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Klinkt tof. Ik gebruik echter douchegel. Als je dit ook kan maken met geur van grenen (Pinus sylvestris) wil ik wel enkele flessen. Heb me zelf ook al afgevraagd hoe je die geur zou kunnen opslaan. Enig idee hoe ze die olie bekomen?
 

teus

Actieve deelnemer
4 jan 2014
207
1
Gent
laat maar komen..
wat had je juist in gedachten?
ik zoek wat suggesties zodat ik weet wat de mensen zou boeien

Wat een leuk project, kun je wat van je kennis hier delen? Zeep van sandalwood is natuurlijk al lang te koop.....

jaap
nou, zeep met sandelhout... zeep met een druppeltje sandelhout, en veel spul dat er op lijkt. ik denk dat het is iets zoals veel truffelolie, een schilfertje truffel en veel troep.
5ml echte essentiele olie van sandelhout kost 33 euro, grotere volumes zoals 50ml kost 230 euro. gangbare praktijk is om in zeep niet meer dan 3% essentiele olie te doen. als ik 1% sandelhout in zeep gebruik, dan kost dat respectievelijk 6.6 en 4.6 euro aan geurstof voor een klein blokje zeep van 100 gram. met de rest van het product erbij, en de nodige winst, kom je dan uit aan een erg koninklijke prijs.

zeep maken is vrij apart, je hebt zowel een fijne smaak nodig als de vaardigheden om chemie toe te passen. er zijn verschillende manieren om het te doen, ik gebruik olie en loog (NaOH) opgelost in water. verschillende soorten olie hebben elk hun eigenschappen, belangrijkste parameters zijn hardheid, reinigend vermogen, voeding voor de huid, en mogelijkheid om te schuimen. daar worden essentiele olien aan toegevoegd voor de geur, optioneel kleurstoffen.
zeep met enkel olijfolie noemt Castille zeep, deze gaat je huid heel goed voeden en hydrateren. nadeel is dat de zeep lang moet drogen na productie omdat deze erg zacht is, ook gaat deze niet zo snel schuimen. voorloper van deze zeep is Aleppo zeep, waar naast olijfolie ook laurierolie in zit. bijzondere geur. afkomstig dus uit een stad uit het Midden-Oosten die nu op een weinig heuglijke manier in ons journaal te zien is. Marseille zeep is grotendeels olijfolie, maar met kokosolie toegevoegd: deze maakt de zeep een stuk harder.
andere processen zijn glycerinezeep, kun je kant en klare blokjes van kopen, smelten, geur- en kleurstoffen toevoegen en dan in vormpjes gieten. vind ik maar flauw.
moderne commerciele zeep is op basis van sulfaten (sodium lauryl ether sulfate). spotgoedkoop, schuimt lekker en de agressieve reiniging haalt de ganse beschermlaag van je huid weg. hierdoor gaat je lichaam aan hoog tempo de beschermlaag regenereren en voel je je de volgende dag vies en vuil.

traditionele blokjes zeep vind ik fantastisch: niet duur en goed voor je lichaam.
 
Laatst bewerkt:

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Dit jaar ben ik druk bezig met zeep te leren maken, ik stel alle ingredienten zelf samen en gebruik geen chemische rotzooi.
Wat is er mis met 'chemische rotzooi' ? ;-) Zeep is ook gewoon chemie hoor - het splitsen van triglyceriden (plantaardige of dierlijke olien en vetten) met wat dan zo mooi bijtende soda (natrium hydroxide - natronloog) genoemd wordt, in vetzure zouten (inderdaad, zeep) en glycerol.

Leuke hobby, moet dienen om zelf te gebruiken en om cadeau te geven aan mensen.
Zorg wel, voordat je zeep weg gaat geven, dat je zeker weet dat je zeep geen resten loog meer bevat - maak bij voorkeur gebruik van 'overvette' recepten, en zorg dat je zeep goed rijpt - als je koud-proces zeep maakt; of nog beter, maak 'heet-proces' zeep - dan weet je zeker dat je zeep is uitgereageerd en geen loog meer bevat. Test dat ook door je zeep te proeven. Zeep die geen loog meer bevat smaakt alleen naar zeep (smerig, maar verder niet heel schadelijk); zeep die nog loog bevat prikt op de tong - net als een batterij waarvan je beide polen op je tong legt.

Was ik nu aan het denken: versgezaagd hout ruikt zo lekker, moest ik nu eens zeep maken die ruikt naar hout?
Essentiele olie van cederhout gebruik ik al (Atlas ceder) en ben ik tevreden van. Volgende die ik ga kopen zijn dennehout of zilverspar. Wat mij ook iets lijkt zijn eucalyptus of cipres. Sandelhout is een eeuwenoude klassieker, maar wel schokkend duur.

Lijkt dit iets voor jullie? Als er interesse is kan ik wel wat blokjes zeep te koop aanbieden.

Atlas ceder is een goeie. Al die terpenen (cypres, pine, eucalyptus, rozemarijn) ruiken wel lekker, maar hebben althans bij mij geen (gezaagd) houtimpressie (hooguit een naaldbos-impressie). Ook sandelhout niet. Het westindische sandelhout-substituut dat De Hekserij verkoopt ruikt niet heel erg naar sandelhout, maar dan wel weer naar vers gezaagd afrikaans Padoek. En ethyleenbrassylaat doet mij altijd denken aan een mistige ochtend in een zomers bos.

Bedenk echter wel - ook geurstoffen (of ze nou natuurlijk, natuuridentiek, gemodificeerd (brassylaat), of puur synthetisch zijn) zijn 'chemische rotzooi'. Sterker nog, sommige geurstoffen zijn veel 'gevaarlijker' dan chemische detergenten - ik durf te beweren dat een chemisch stuk 'zeep' zonder geurstoffen door de bank genomen minder 'schadelijk' is dan een natuurlijke zeep (vetzure zouten - niet neutraal en zeker niet 'mild voor de huid') met natuurlijke geurstoffen. Wat je overigens niet moet weerhouden om zelf zeep te maken. Ik doe het ook, evenals hand- en gezichtscreme...
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
verschillende soorten olie hebben elk hun eigenschappen, belangrijkste parameters zijn hardheid, reinigend vermogen, voeding voor de huid, en mogelijkheid om te schuimen. daar worden essentiele olien aan toegevoegd voor de geur, optioneel kleurstoffen.
Al die verhalen moet je met een grote korrel zout nemen. Zepen voeden de huid niet (olien en cremes overigens ook niet...), en zijn per definitie minder goed voor de huid dan neutrale (synthetische) detergenten. Hardheid is uitsluitend een gebruiksparameter - harde zepen zijn handiger in het gebruik als handzeep dan zachte. Wat wel belangrijk is is de neiging tot rans worden - veel (meervoudig) onverzadigde vetten hebben daar last van. Zonnebloemolie is er zo een - een slechte keus om zeep van te maken. Olijfolie feitelijk ook. De drie beste keuzes, qua eigenschappen, zijn rundertalg (ossewit), en palmvet (frituurvet; hoewel palmvet om andere redenen minder aan te raden is - denk aan palmolieplantages), en kokosvet. Het voordeel van kokosvet, met zijn korte vetzuren, is dat het ook in zout water nog schuimt en ontvet.


zeep met enkel olijfolie noemt Castille zeep, deze gaat je huid heel goed voeden en hydrateren. nadeel is dat de zeep lang moet drogen na productie omdat deze erg zacht is, ook gaat deze niet zo snel schuimen. voorloper van deze zeep is Aleppo zeep, waar naast olijfolie ook laurierolie in zit. bijzondere geur. afkomstig dus uit een stad uit het Midden-Oosten die nu op een weinig heuglijke manier in ons journaal te zien is. Marseille zeep is grotendeels olijfolie, maar met kokosolie toegevoegd: deze maakt de zeep een stuk harder.

Aleppozeep, met zijn laurierolie, is bijzonder schadelijk. Laat je niet verleiden door de kletsverhalen die er over de ronde doen. Niet gebruiken.

moderne commerciele zeep is op basis van sulfaten (sodium lauryl ether sulfate). spotgoedkoop, schuimt lekker en de agressieve reiniging haalt de ganse beschermlaag van je huid weg. hierdoor gaat je lichaam aan hoog tempo de beschermlaag regenereren en voel je je de volgende dag vies en vuil.

Kletskoek. Laat je eens beter voorlichten over moderne cosmetica en synthetische detergenten. Vrijwel alle commercieel verkrijgbare syndets die voor de huid bedoeld zijn, en daar horen ook shampoos en zelfs afwasmiddel bij, zijn minder schadelijk voor de huid dan een klassieke zeep.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Mijn b.k valt open, henk is niet alleen kunstenaar met bamboe, hij weet nog verdomd veel van zeep ook....haha, gaaf !
 

teus

Actieve deelnemer
4 jan 2014
207
1
Gent
kijk eens aan! :D
Wat is er mis met 'chemische rotzooi' ? ;-) Zeep is ook gewoon chemie hoor - het splitsen van triglyceriden (plantaardige of dierlijke olien en vetten) met wat dan zo mooi bijtende soda (natrium hydroxide - natronloog) genoemd wordt, in vetzure zouten (inderdaad, zeep) en glycerol.
welja, zeep maken is chemisch. ik wil gewoon vermijden dat ik een waslijst aan chemische ingredienten in mijn zeep verwerk. in de meeste commerciele zeep zitten ingredienten waar mensen toch wel hun twijfels bij hebben.

Zorg wel, voordat je zeep weg gaat geven, dat je zeker weet dat je zeep geen resten loog meer bevat - maak bij voorkeur gebruik van 'overvette' recepten, en zorg dat je zeep goed rijpt

Atlas ceder is een goeie. Al die terpenen (cypres, pine, eucalyptus, rozemarijn) ruiken wel lekker, maar hebben althans bij mij geen (gezaagd) houtimpressie (hooguit een naaldbos-impressie). Ook sandelhout niet. Het westindische sandelhout-substituut dat De Hekserij verkoopt ruikt niet heel erg naar sandelhout, maar dan wel weer naar vers gezaagd afrikaans Padoek. En ethyleenbrassylaat doet mij altijd denken aan een mistige ochtend in een zomers bos.

Bedenk echter wel - ook geurstoffen (of ze nou natuurlijk, natuuridentiek, gemodificeerd (brassylaat), of puur synthetisch zijn) zijn 'chemische rotzooi'. Sterker nog, sommige geurstoffen zijn veel 'gevaarlijker' dan chemische detergenten - ik durf te beweren dat een chemisch stuk 'zeep' zonder geurstoffen door de bank genomen minder 'schadelijk' is dan een natuurlijke zeep (vetzure zouten - niet neutraal en zeker niet 'mild voor de huid') met natuurlijke geurstoffen. Wat je overigens niet moet weerhouden om zelf zeep te maken. Ik doe het ook, evenals hand- en gezichtscreme...
ik meet al mijn ingredienten erg precies en controleer de pH. zeep blijft een maand liggen voor ik die weggeef.
ja, mensen zullen het meest gaan reageren op de essentiele olie in zeep. zeker van citrus, ook al vind ik die fantastisch.

vraagje: waar zit het verschil in crème als het gaat om dure of goedkope producten? maakt de functionele werking voor de huid veel uit, of gaat het vooral om de luxe?
 

teus

Actieve deelnemer
4 jan 2014
207
1
Gent
De drie beste keuzes, qua eigenschappen, zijn rundertalg (ossewit), en palmvet (frituurvet; hoewel palmvet om andere redenen minder aan te raden is - denk aan palmolieplantages), en kokosvet. Het voordeel van kokosvet, met zijn korte vetzuren, is dat het ook in zout water nog schuimt en ontvet.
ossewit gebruikte ik nog niet, zal ik onthouden. moet je met dingen rekening houden, aangezien dat dierlijk vet is?

Aleppozeep, met zijn laurierolie, is bijzonder schadelijk. Laat je niet verleiden door de kletsverhalen die er over de ronde doen. Niet gebruiken.

Kletskoek. Laat je eens beter voorlichten over moderne cosmetica en synthetische detergenten. Vrijwel alle commercieel verkrijgbare syndets die voor de huid bedoeld zijn, en daar horen ook shampoos en zelfs afwasmiddel bij, zijn minder schadelijk voor de huid dan een klassieke zeep.
da's nieuw voor me. kun je me linken naar wat meer informatie?
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Als die geurstoffen zo duur zijn, is zelf maken dan geen optie? De link die je gaf voor grenen is niet de houtgeur, maar komt van de naalden. Dat is hetgeen Henk ook al aangaf, dat die geuren niet aan hout doen denken. Ik ken er niks van, maar is geur van houtkrullen capteren via enfleurage een optie? Als je een blokje zeep kan maken met échte houtgeur, dan ga je hier goed verkopen aan forumleden ;)
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
vraagje: waar zit het verschil in crème als het gaat om dure of goedkope producten? maakt de functionele werking voor de huid veel uit, of gaat het vooral om de luxe?

Niet of nauwelijks. Het gaat om 'sterrenstof', beleving (= geloof in het praatje van de producent), en marketing. Elke creme bestaat uit water (hoofdbestanddeel), wat olie/vetcomponenten (veelal plantaardige olie en/of siliconen; sommige dunne O/W emulsies maken gebruik van alternatieve vetcomponenten, zoals bijvoorbeeld dicaprylycarbonaat, maar dan heb je het niet meer over standaard cremes), wat emulgatoren - meestal een flink aantal verschillende, om de eigenschappen van een creme te finetunen, en wat discutabele 'werkstoffen'. Ureum en melkzuur/melkzure zouten zijn twee algemene, en hebben daarbij nog enigszins een onderbouwde werking - ze worden een klein beetje in de opperhuid opgenomen, en zijn wateraantrekkend, zodat ze, bij lage dosering, de huid een heel klein beetje 'hydrateren'; bij grote doseringen onttrekken ze dat water echter gewoon uit de huid zelf, in plaats van uit de lucht, en drogen ze de huid dus uit.

Veruit de belangrijkste werking van een creme is het aanbrengen van een dun laagje vet op de huid. Dit zorgt voor verminderde uitdroging - en is daarmee verantwoordelijk voor de veelgenoemde hydratatie van de huid - die echter niet komt uit de creme zelf, maar het resultaat is van verminderde verdamping vanuit de huid als gevolg van het aanbrengen van een dunne waterafstotende laag. Intrekken van creme is ook zo'n onzinverhaal. Wat mensen ervaren als 'intrekken' (het verdwijnen van het vettige gevoel gedurende het insmeren met creme) is het resultaat van de verdamping van het in de creme (een O/W, of olie-in-water emulsie) aanwezige water. Zo'n emulsie is glibberig. De vetcomponenten, met name sommige, bij kamertemperatuur vaste, onderdelen zoals emulgatoren, hulpstoffen zoals cetylalcohol, en wolvet (een was) en bijenwas, zijn stroef. Als de overblijvende laag maar dun genoeg is voel je het verdwijnen van het water bij het insmeren als het terugkeren van een gladde situatie (creme) naar een stroeve. Omdat er visueel niets meer over is, denkt men dan dat de creme 'in de huid is getrokken'. Echter het minuscule laagje vetcomponent ligt nog steeds gewoon op de huid. En da's ook de enige plek waar die creme datgene kan doen wat het feitelijk kan doen - een waterafstotende barriere vormen.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
ossewit gebruikte ik nog niet, zal ik onthouden. moet je met dingen rekening houden, aangezien dat dierlijk vet is?

Nee, niet anders dan dat sommige mensen denken dat dierlijk vet slecht is en plantaardig vet goed. Da's met frituren niet waar, en met cosmetica ook niet ;-) EN natuurlijk met vegetariers. Een principiele vegetarier zal ook geen zeep (of ander cosmetisch product) gemaakt met dierlijk vet gebruiken.


da's nieuw voor me. kun je me linken naar wat meer informatie?

Ja hoor - maar je zou gewoon kunnen beginnen met de site van de Hekserij (www.hekserij.nl); ken je die?
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Als die geurstoffen zo duur zijn, is zelf maken dan geen optie? De link die je gaf voor grenen is niet de houtgeur, maar komt van de naalden. Dat is hetgeen Henk ook al aangaf, dat die geuren niet aan hout doen denken. Ik ken er niks van, maar is geur van houtkrullen capteren via enfleurage een optie? Als je een blokje zeep kan maken met échte houtgeur, dan ga je hier goed verkopen aan forumleden ;)

Ik denk het niet - je hebt denk ik wel 100 kg krullen nodig voor 1 stukje zeep...
 

teus

Actieve deelnemer
4 jan 2014
207
1
Gent
topic wat uit het oog verloren :eek:
Henk, zou jij een bewaarmiddel doen in vloeibare zeep?

Niet of nauwelijks. Het gaat om 'sterrenstof', beleving (= geloof in het praatje van de producent), en marketing. Elke creme bestaat uit water (hoofdbestanddeel), wat olie/vetcomponenten (veelal plantaardige olie en/of siliconen;
da's nog erger dan ik dacht. ik had al een vermoeden, daarom dat ik het vroeg.

Veruit de belangrijkste werking van een creme is het aanbrengen van een dun laagje vet op de huid. Dit zorgt voor verminderde uitdroging - en is daarmee verantwoordelijk voor de veelgenoemde hydratatie van de huid - die echter niet komt uit de creme zelf, maar het resultaat is van verminderde verdamping vanuit de huid als gevolg van het aanbrengen van een dunne waterafstotende laag.
ontnuchterend... dus een goedkope crème klaart ook 90% van de klus
ik heb al een vergelijking gezien tussen goedkope make-up en dure merkproducten, en de goedkope producten waren verrassend goed voor hun prijs.


Ja hoor - maar je zou gewoon kunnen beginnen met de site van de Hekserij (www.hekserij.nl); ken je die?
ken ik niet, zal ik bekijken
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
topic wat uit het oog verloren :eek:
Henk, zou jij een bewaarmiddel doen in vloeibare zeep?

Ligt eraan of het echte zeep is of een syndet, hoe veel water er in zit, en hoe lang je het denkt te 'bewaren'. Zeep zelf is niet heel erg bevattelijk voor biologisch bederf, meestal gaat het sneller achteruit door oxidatie (rans worden) van de onverzadigde vetzuren. Zeep van zonnebloemolie is bijvoorbeeld berucht. Zeep van alleen verzadigde vetten (stearine bijvoorbeeld, of kokoszeep) is ongevoelig voor rans worden; zeep van enkelvoudig onverzadigde olie ook niet heel erg. Maar uiteindelijk zul je ook groei in je zeep krijgen - eerder van schimmels dan van bacteriën. Bij een blok pure zeep duurt dat maanden tot jaren (in gebruik, dus als het regelmatig nat wordt); een vloeibare zeep (geconcentreerde waterige oplossing van zeep) kan dat wellicht sneller, zeker als er een voor de hand liggende besmettingsroute is.

Persoonlijk zou ik er echter geen conserveermiddel aan toevoegen - ik zou zeep die ik niet meer vertrouw gewoon weggooien. Cremes doe ik wel een conserveermiddel in - die zijn extreem veel gevoeliger voor bederf - parabenen zijn (nog steeds!) de meest voor de hand liggende en veiligste keuze.
 

teus

Actieve deelnemer
4 jan 2014
207
1
Gent
ik lees dat je voor vloeibare zeep een dikke basis kunt maken met KOH, die goed bewaart. later kun je die dan aanlengen met water, klaar voor gebruik, waarna je die gaat gebruiken en geen jaren meer laat staan...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.