Precisie stalen/aluminium driehoek?

iedereen en niemand

Actieve deelnemer
8 okt 2012
520
0
Dat je de aanslag haaks moet zetten is logisch. Dat kan ook niet anders omdat je met toleranties van de liniaal zelf zit.

Maar ik ben er van overtuigd dat het mogelijk is om met gewoon goede cnc apparatuur een hoek uit te frezen die nauwkeurig genoeg is voor houtbewerking. En begrijp me niet verkeerd ik ben ook altijd fan van hoge precisie, en iedere nieuwe winkelhaak wordt bij mij ook eerst getest en meestal aangepast. Maar ik ben er ook van overtuigd dat een haak zonder afwijking alleen nut heeft als je werk doet waar geen tolerantie op zit. Want stel je hebt een perfecte haak en je trekt een lijn en je drukt aan het begin van de lijn iets harder dan aan het einde dan heb je al een afwijking als het al lukt om honderd procent de lijn te volgen met bijvoorbeeld zagen. Dus stel dat met betaalbare cnc apparatuur een hoek gefreesd kan worden die max 2/10 mm afwijkt over een lengte van 450 mm denk ik dat we een hele mooie haak hebben die een stuk zuiverder is als een hoop nieuwe haken uit de winkel. En mischien is het zelfs mogelijk een nog hogere precisie te behalen, maar dat zouden we dan moeten navragen bij betreffende bedrijven.
 

SSassen

Nieuw lid
1 nov 2016
20
1
Ik heb een opzetje gemaakt van een 450mm driehoek met los te nemen strip. Als dit serieus word dan kan ik nog de juiste maaktekeningen maken. Zou iemand hiervan prijzen kunnen opvragen?

Lijkt mij een prima opzet zo, evt. is anodiseren ook een optie, zeker als er een groter aantal gegadigden zijn, alleen zou ik de haak dan wel laten zandstralen of schuren, als je kiest voor een donkere kleur, bv. rood/blauw/zwart kan ook de maatverdeling er met een laser opgezet worden, da's eenvoudig en exact.
 

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
541
319
He grappig, een onderwerp waar ik laatst ook al aan dacht.
Een dergelijk stuk tool kan ook uit 1 stuk aluminium worden gefreesd, echter dan zijn de kosten natuurlijk hoger (meer uren en materiaal verlies), maar hij kan wel precies haaks worden (hoe haakser de machine des te haakser de tool).

Ik kan het zelf ook optekenen in Solidworks bijvoorbeeld, maar dan laten frezen. Wellicht moeten we even bij Nico de Kliko kijken hoe hij hier tegenover staat..
 

SSassen

Nieuw lid
1 nov 2016
20
1
Ik heb wel een adres waar we zoiets kunnen laten frezen en laser graveren e.d. ik zal eens informeren.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Ik vraag me bij nauwkeurigheidsverhalen altijd over hoe nauwkeurig het aftekenen is. Bovendien heb je daarna nog een andere bewerking te doen (zagen/schaven enz), die ook een onnauwkeurigheid heeft. Of de hoek 100 euro kost of 400, daar wordt je werk echt niet nauwkeuriger van.

Ik wil ook nog een betere hoeklineaal hebben (werk al jaren met een nét niet haakse), maar vind 40 euro eigenlijk wel voldoende.

Hoe en waarmee tekenen ze in Japan af? Daar zijn de houtverbindingen wel aardig nauwkeurig geloof ik.
 

Leroowj

Actieve deelnemer
1 apr 2016
392
0
Ik ben ook zeer geïnteresseerd in de speed square, inderdaad afhankelijk van de prijs.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
Hoe en waarmee tekenen ze in Japan af? Daar zijn de houtverbindingen wel aardig nauwkeurig geloof ik.

Timmerlieden met een bamboo-pen en inkt. De lijndikte is ongeveer hetzelfde als van de slaglijnen (met inkt) die ze ook gebruiken. Gezaagd wordt in de lijn, afhankelijk van de verbinding een tikje naar rechts of naar links.
Meubelmakers werken met mesjes, die zijn er in linker- en rechteruitvoering (dus een rechte zijde aan het blad en een schuine snijkant).
Als meetinstrument wordt vaak een L-haak gebruikt, van vrij dun en soepel materiaal, exact 15 mm breed (schijnt te maken te hebben met een maat die van oudsher gebruikt werd). De haak wordt ook gebruikt voor het aftekenen van hoeken (blijkbaar is het wiskunde-onderwijs in Japan op een hoger niveau dan hier), het uittekenen van pennen/gaten. etc. etc.

Over de speedsquare: Ik vind ze niet geschikt om mee af te tekenen als het om mm's of fijner gaat. Voor de exactheid heb je materiaaldikte nodig en dat houdt in dat je de maatschaal te ver van de ondergrond hebt als je geen schuine kant gebruikt. En een schuine kant met schaal maken is geen simpele bewerking meer, dan wordt zo'n ding erg duur.
In de praktijk gebruik je een goede driehoek om haaks af te tekenen & vervolgens een precies instrument voor maten (en dat kan op heel veel manieren).
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Over de speedsquare: Ik vind ze niet geschikt om mee af te tekenen als het om mm's of fijner gaat.

Daar is deze tool van Swanson niet voor bedoeld, al zal het op de mm een lijntje zetten wel lukken. Het filmpje op de site laat duidelijk zien waar de sterke punten liggen. En dat is niet met en inkt en een mesjes, al dan niet links of rechts maar gewoon met potlood waar wel een scherpe punt aanzit. Wil je perse werken met een mesje dan raad ik die van veritas aan die kan je nl links en rechts gebruiken, omdat 1 kant vlak is en 1 kant schuin.

De video van Woodpeckers geeft aan dat deze driehoek heel handig is om een mft3 te stellen. Daar heb je echt geen tool van dik boven de 200 euro voor nodig. Met twee bench dogs -zo doe ik het jaren- is het binnen no time gedaan om alles haaks af te stellen. Verder vind ik de tools van Starret meer bieden en voor het geld van de Woodpeckers kan je aardig wat Starret kopen. Die volgens mij ook meer bedoeld zijn voor de houtbewerker.

Leuk om te weten dat de Woodpeckers nauwkeurig is tot op de duizendste mm maar heb je dat bij houtbewerken ook echt nodig? Knappe houtbewerker die op de 1000e nauwkeurig kan zagen, raspen enz. en ook al zijn machines binnen deze toleranties werken.

Goed ieder zijn ding en als je denk dat het je leven als houtbewerker aangenamer maakt en je precisie ten goede komt. Doen!
 
Laatst bewerkt:

RDE

Actieve deelnemer
9 nov 2015
65
0
the westflaanders
+1 (ofzoiets)

Voor zulke toleranties is een gewone CNC freesbank niet precies genoeg.

Die zin snap ik toch niet zo goed, ik ben nu ongeveer een dikke 20 jaar bezig in de machinebouw en ik heb hier een 5 tal hedendaagse ( lees de oudste ongeveer 8 jaar ) CNC freesmachines staan, met elk van deze machines wil ik onmiddellijk een perfecte winkelhaak frezen hoor. Ik heb hier machines met bereiken X-Y van 1200 X 1000 mm en de grootste machine heeft een bereik van 8m op 1.6m , bij de laatste grote servicebeurt van deze machine zat er een tollerantie van welgeteld 0,003mm op een bereik van 8m ( 3 duizendste van een mm ! ) , voor een winkelhaakje van 450mm lang al dit ruimschoots volstaan hoor...
Woodpeckers heeft goed en mooi spul maar is niet goedkoop , ik heb zelf ook wel wat Woodpeckers haken en T lineaal , story stick enz maar alles wat ik zelf kan maken doe ik hier op m'n machines wel hoor ( zoals ik m'n hoekaanslag voor m'n zaaglineaal heb gemaakt die hier populair is geworden). Het moeilijkste is de graveringen , om die precies te etsen is dat niet goedkoop. Rood anodiseren is trouwens ook niet zo goedkoop.
Hoe ik het meestal doe is een kwaliteit aluminium kiezen zonder veel interne spanning , dan de stukken waterjetsnijden met een klein beetje overmaat want zoiezo krijg je wat verbuiging door spanning die vrijkomt , daarna op de CNC met goed snijmateriaal afwerken en klaar is kees.
Misschien moet ik idd ook maar eens zo'n winkelhaakje proberen te maken zoals hierboven, als ik eens een gaatje kan vinden met kerst en nieuw misschien...
 

SSassen

Nieuw lid
1 nov 2016
20
1
... bij de laatste grote servicebeurt van deze machine zat er een tollerantie van welgeteld 0,003mm op een bereik van 8m ( 3 duizendste van een mm ! )

Dat lijkt mij ietwat te optimistisch, 0.3mm lijkt mij een reële waarde dat is op 8m echt behoorlijk nauwkeurig, foutmarge is dan namelijk 0.00375%.
 
Laatst bewerkt:

SereN

Actieve deelnemer
26 nov 2014
493
1
Aarschot
Die zin snap ik toch niet zo goed, ik ben nu ongeveer een dikke 20 jaar bezig in de machinebouw en ik heb hier een 5 tal hedendaagse ( lees de oudste ongeveer 8 jaar ) CNC freesmachines staan, met elk van deze machines wil ik onmiddellijk een perfecte winkelhaak frezen hoor. Ik heb hier machines met bereiken X-Y van 1200 X 1000 mm en de grootste machine heeft een bereik van 8m op 1.6m , bij de laatste grote servicebeurt van deze machine zat er een tollerantie van welgeteld 0,003mm op een bereik van 8m ( 3 duizendste van een mm ! ) , voor een winkelhaakje van 450mm lang al dit ruimschoots volstaan hoor...
Woodpeckers heeft goed en mooi spul maar is niet goedkoop , ik heb zelf ook wel wat Woodpeckers haken en T lineaal , story stick enz maar alles wat ik zelf kan maken doe ik hier op m'n machines wel hoor ( zoals ik m'n hoekaanslag voor m'n zaaglineaal heb gemaakt die hier populair is geworden). Het moeilijkste is de graveringen , om die precies te etsen is dat niet goedkoop. Rood anodiseren is trouwens ook niet zo goedkoop.
Hoe ik het meestal doe is een kwaliteit aluminium kiezen zonder veel interne spanning , dan de stukken waterjetsnijden met een klein beetje overmaat want zoiezo krijg je wat verbuiging door spanning die vrijkomt , daarna op de CNC met goed snijmateriaal afwerken en klaar is kees.
Misschien moet ik idd ook maar eens zo'n winkelhaakje proberen te maken zoals hierboven, als ik eens een gaatje kan vinden met kerst en nieuw misschien...

Ik heb het over een exacte kopij maken van die WoodPeckers PCT, met markeringen etc. Dat doe je niet gewoon op eender welk CNC bankje, met eender welk stukje aluminium. (want zo werd er hier wel even licht overgegaan) Je geeft zelf al aan dat er goede kwaliteit, spanningsloos, aluminium nodig is, een waterjetsnijmachine, graveren, ... je ziet, het is allemaal niet zo vanzelfsprekend. Dan heb ik nog niks gezien over compenseren van thermische vervorming, kwaliteitscontrole, nabewerking, etc. ...

Voor een 'gewoon' blokhaakje hoeft het waarschijnlijk allemaal niet zo spannend te worden...


Edit: 'Production update' filmpje van die WoodPeckers PCT: https://youtu.be/_PzbUofCNUQ , met alleen een CNC bankje kom je er dus niet...
 
Laatst bewerkt:

RDE

Actieve deelnemer
9 nov 2015
65
0
the westflaanders
Dat lijkt mij ietwat te optimistisch, 0.003m lijkt mij een reële waarde, da's 0.3mm en dat is op 8m echt behoorlijk nauwkeurig, foutmarge is dan namelijk 0.00375%.

Ik denk dat je niet echt een idee hebt van hoe precies een CNC freesmachine tegenwoordig is ( en moet zijn ) , 0.3mm afwijking op een machineconstructie waar kogelomloopgeleidingen , kogelspindels enzo geplaatst worden en een week later liggen de kogels op de grond en alles is naar de vaantjes... In deze sector van machines gaat het wel degelijk over duizendsten van mm's hoor.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.