Precisie stalen/aluminium driehoek?

SSassen

Nieuw lid
1 nov 2016
20
1
Ik denk dat je niet echt een idee hebt van hoe precies een CNC freesmachine tegenwoordig is ( en moet zijn ) , 0.3mm afwijking op een machineconstructie waar kogelomloopgeleidingen , kogelspindels enzo geplaatst worden en een week later liggen de kogels op de grond en alles is naar de vaantjes... In deze sector van machines gaat het wel degelijk over duizendsten van mm's hoor.

Op een lengte van 8m vind ik 0.3mm heel realistisch, simpelweg omdat uitzet en krimp van zo'n machine met een stalen of gietijzeren frame al groter is dan de 0.003mm waar je eerder aan refereerde. De lineaire uitzettingscoefficient van staal is 12.0x10^-6m/m per graad, oftewel als de temperatuur met 5 graden stijgt of daalt is een 8m lange stalen framebalk al 5x8x12.0x10^-6m in lengte toegenomen of gekrompen, da's effectief 0.00048m, oftewel 0.48mm.
 

RDE

Actieve deelnemer
9 nov 2015
65
0
the westflaanders
Op een lengte van 8m vind ik 0.3mm heel realistisch, simpelweg omdat uitzet en krimp van zo'n machine met een stalen of gietijzeren frame al groter is dan de 0.003mm waar je eerder aan refereerde. De lineaire uitzettingscoefficient van staal is 12.0x10^-6m/m per graad, oftewel als de temperatuur met 5 graden stijgt of daalt is een 8m lange stalen framebalk al 5x8x12.0x10^-6m in lengte toegenomen of gekrompen, da's effectief 0.00048m, oftewel 0.48mm.

Ik denk dat je helemaal nog nooit van dicht een deftige CNC hebt gezien als ik zie wat je neerpent ( met alle respect trouwens, maar je slaat de bal behoorlijk mis...) , Ik zou zeggen ga eens wat lectuur opzoeken van bvb freesmachines van Zayer , Nicolas Correa , Pama , Ibarmia enz... Daar zal je mits wat zoekwerk kunnen uitvissen hoe die mannen die uitzettingen allemaal oplossen.
Enkele weken terug hebben we een stuk laten nafrezen voor een machine die we hier aan het bouwen zijn ( een freesmachine op maat voor een specifiek product ) , het stuk was net te groot voor onze eigen kolomfreesmachine ( max 8m ) dus zijn we naar een toeleverancier hier in de buurt geweest om de afwerking te doen :

Deze machine heeft een freesbed van 44m x 8m en kant stukken tot 7.5m hoog aan , op het einde staat zelfs nog een rotatieve vlakke draaiplaat van 6.5m diam.
Dit bedrijf is in staat om met deze machine tot op 5 honderste mm te werken met deze machine ( excuus voor de mottige gsm pic ):

2en439u.jpg
 

SSassen

Nieuw lid
1 nov 2016
20
1
Ik denk dat je helemaal nog nooit van dicht een deftige CNC hebt gezien ...

Dat klopt, maar ik laat me graag informeren over de mogelijkheden, temeer omdat toleranties in duizendsten van millimeter op lengtes van 8m nogal onwerkelijk overkomen op iemand die voornamelijk met hout werkt. Je zal dan toch binnen zo'n machine op alle assen moeten compenseren op uitzet en krimp, anders haal je dergelijke toleranties nooit. Vraag ik mij ook af wat voor spindles er dan gebruikt worden, want de omloopnauwkeurigheid daarvan, en het gebruikte gereedschap erin, is naar mijn weten ook niet op duizendsten gespecificeerd?
 

emy

Actieve deelnemer
9 okt 2013
111
0
Dat is ook een beetje het verschil tussen de metaal en het hout.
De 1 meet met de duimstok en kijkt niet zo op de mm,de ander met een schuifmaat en dat is in de ogen van draaiers/frezers nog te ruw en meten met de micrometer!
 

Nova

Actieve deelnemer
17 nov 2014
512
57
Is dit nu een Woodworking forum of een instrumentmakers forum, waar gaat het over met al die toleranties, koop een knappe winkelhaak en je heb de halve wereld gewonnen.
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
726
31
BE / Tienen
Het ging wel een beetje over instrumentenmakerij.... Met name dat die woodpeckers instrumenten overdreven duur zijn en een mate van precisie hebben (of attesteren deze te hebben) die niet nodig is... Als je ze voor houtbewerking gebruikt en je gaat er x aantal keer met een markeermes langs (alu...), zijn ze die precisie lang kwijt. Een MFT stellen hiermee is ook zwaar overdreven gezien de MFT zelf niet aan diezelfde toleranties voldoet...

Sluit mij er bij aan dat je bij starret meer waar voor je geld krijgt + een product krijgt dat meer aangepast is aan zijn taak...
 

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
Dat klopt, maar ik laat me graag informeren over de mogelijkheden, temeer omdat toleranties in duizendsten van millimeter op lengtes van 8m nogal onwerkelijk overkomen op iemand die voornamelijk met hout werkt. Je zal dan toch binnen zo'n machine op alle assen moeten compenseren op uitzet en krimp, anders haal je dergelijke toleranties nooit. Vraag ik mij ook af wat voor spindles er dan gebruikt worden, want de omloopnauwkeurigheid daarvan, en het gebruikte gereedschap erin, is naar mijn weten ook niet op duizendsten gespecificeerd?


Om hier toch nog even op terug te komen (sorry), ik werk bij een NL bedrijf dat met licht, lijntjes projecteert met nanometers nauwkeurigheid (zo kunnen we op de doorsnede van een menselijke haar 2000! lijnen zetten) en daar kunnen we dus echt niet een tolerantie hebben van 0,3mm op 8meter. Frames e.d. worden van aluminium gemaakt en in deze business is het extra belangrijk dat de marges zo klein mogelijk zijn. Je kan je daarom ook niet voorstellen wat er mogelijk is tegenwoordig :) .

Kijk je naar het Woodpeckerspul, het is erg mooi wat ze maken, voor de houtbewerking totaal onnodig. Voor veel minder euro's koop je net zo bruikbaar spul uit de metaalbewerking (blokhaken DIN875 gekwalificeerd). Maar goed, net als dat velen Festool, Bosch, Makita, etc. kopen wat totaal onnodig is voor 90% van de leden van dit forum, doen we het toch omdat het zo mooi is en zo fijn werkt (en daar hoor ik zelf ook bij ;) ).
 
Laatst bewerkt:

BenBinnen

Actieve deelnemer
22 jun 2014
69
0
Ook nog even over die'Precision Triangles' van Woodpeckers.
Tolerantie van 0.001”= 0,0254 mm = 25,4 micrometer.
Volgens de DIN875 komtdit voor een 30 cm haak neer op een
nauwkeurigheidstolerantievan 1. (=25 micrometer)
DIN875-1, niet bepaaldprecisie, als ik het goed heb.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
en hoever zijn we nu om zelf van die dingen te laten maken, want ook dat zag ik voorbij komen
Ik heb in het verleden wel wat alu onderdelen laten maken, deze ook laten anodiseren en na 5 jaar buiten zien ze er nog steeds perfect uit
is er interesse dat we dit gaan doen, ik wel en wil ook wel meedenken/contact opnemen met... daar waar nodig ?
enne 25 of 50 micrometer in hout bewerking ? ik geloof dat ik ze allebei wel ok vind :)

Spijkers met koppen slaan ?!
 

Jos Cuypers

Actieve deelnemer
12 aug 2013
424
36
Belgie - Tongeren
Gewoon mij gevoel ....

eerst aftekenen met een potlood van 0.5 mm dik met een lineaal met 0.025 tolerance om dan het geheel met handzaag en dan met beitel af te werken...
 
Laatst bewerkt:

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
oh....dat gebeurd ook op jongens/jongens forums hoor dat ze elkaar afwerken, dat hoort juist tot het lief zijn voor elkaar
Welkom in 2017, kan allemaal :D
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.