lamellenfrees

arnev

Nieuw lid
12 nov 2014
18
0
Hallo,

Ben hier terug om jullie advies :)
Dank bij voorbaat :eek:

Ik ben van plan om een lamellenfrees aan te kopen.
De bedoeling is om vooral interieurelementen te maken zoals keukenkasten, kasten, boekenrek.
Bij de keukenkasten en de kasten in de woonkamer is het de bedoeling om met multiplex en deze in verstek te zagen.
Dus is nauwkeurigheid toch wel van belang.

Ik heb hier op het forum al wat gezocht en gelezen en ben tot de conclusie gekomen dat ik beter een lamellenfrees koop ipv. domino van Festool.
Voor de rest zie ik de bomen door het bos niet meer.

Wel heb ik gelezen dat Lamello toch bij de beste hoort? Maar heb hier geen ervaring mee.
Ik heb zelf al éénmaal gewerkt met de dewalt en was daar toen wel tevreden van.
Maar dit is al even geleden en was toen gewoon van te werken met powerplus :p
Dus natuurlijk was ik toen tevreden van de dewalt.

Hierbij mijn vragen:
- Wat is het verschil tussen een top 21 en een classic X van Lamello? Wat kan je meer? Kwaliteitsverschil?
- De Dewalt is een stuk goedkoper. Is deze voldoende voor de bewerkingen die ik van plan ben?

Mvg.

Arne
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Ik zou de zoekfunctie even gebruiken. Er is genoeg over lamellenfrezen geschreven.

Verschil tussen verschillende Lamello frezen kun je hier vinden http://www.lamello.com/nl/startpagina.html

Om nou meteen een frees van €1000 te kopen voor een paar meubeltjes? Ieder het zijne.

Maar als er toch zoveel uitgegeven wordt, zou ik kijken naar een Lamello Zeto P2, kun je de meubels nog uit elkaar halen.:D
 
Laatst bewerkt:

arnev

Nieuw lid
12 nov 2014
18
0
Er is inderdaad al heel wat geschreven.
Maar na het lezen zat ik toch nog met enkele vragen, daarmee mijn post hier. Zeker niet de bedoeling om dubbelposts op te starten.
Bij verschil tussen lamello top 21 en classic ben ik vooral benieuwd naar verschil in gebruiksgemak.
Ik zou eventueel een top 21 2dehands kunnen aankopen. Daarmee de vraag.
Ik las ook dat de lamello wel nauwkeuriger werkt dan de dewalt, maar mss is dit te verwaarlozen.

Mvg.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Arnev; pas nog aan een ander aanbevolen.
De deWalt is bij Amazon in Duitsland echt een stuk goedkoper. (ongeveer 100 euro)
Ik heb tijdens m'n opleiding met de Classic gewerkt en natuurlijk werkt dat goed maar is wel 300 duurder dan een deWalt en dat vind ik het niet waard want met de deWalt heb ik altijd goed kunnen werken omdat het gewoon voor de prijs een goed ding is.
Ik heb deze en deze wordt buiten de originele lamello's als één van de betere gezien dus misschien iets voor jou?
https://www.amazon.de/DeWalt-DW682K...785&sr=8-1&keywords=dewalt+lamellendübelfräse
 
Laatst bewerkt:

arnev

Nieuw lid
12 nov 2014
18
0
Hoi,

Ik had ook al via Duitsland gekeken, scheelt idd veel.
Bedankt voor de link!

Uiteindelijk vandaag ook nog iemand gehoord die best tevreden is over de dewalt. Dus wss wordt het die.
Maar ik denk er nog een nachtje (of 2) over na :)

Grtz
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
https://youtu.be/niQjGdutucQ

volgens mij kwam de dewalt minder goed uit de test hier.
Ik heb iig de makita gekocht en de fence zit er zonder speling op wat in het filmpje een klein issue bleek te zijn maar wellicht is het een ouder model.
Ik heb de makita PJ7001j via hd-tools
 

arnev

Nieuw lid
12 nov 2014
18
0
Super, ik had dit filmpje nog niet gezien.
Inderdaad de dewalt komt hier niet zo goed uit. Eens kijken of dit ondertussen al verholpen is bij een nieuwer model.
Anders laat ik de dewalt voor wat het is.
Merci!
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Ik weet dat Wim Kluck als gereedschapshandelaar de deWalt verkiest boven de Makita.
Dat heeft hij een aantal weken terug nog gepost in ieder geval op een ander draadje ook over een lamellenfrees.
In ieder geval denk ik dat je voor de prijs op amazon geen betere koopt.
Anders ga je even naar een winkel waar ze beide hebben en vergelijk je even.
 
Laatst bewerkt:

celestron

Actieve deelnemer
13 jan 2015
25
0
Ik heb hier de dewalt liggen en ben er tevreden van. Ik kan hem nauwkeurig instellen ,heb nog geen scheve verbindingen gemaakt :). Ik heb deze vooral besteld omwille vd prijs. Hij is zowat de goeikoopste vd betere merken en ik wou geen 500 euro er aan uitgeven. Geen spijt van
 

Walters

Actieve deelnemer
1 okt 2014
247
1
Noord Brabant
Gebruik de lamello Classsic, zeer tevreden. Ik denk dat iedereen andere eisen stelt m.b.t. Nauwkeurigheid en gebruikersgemak. Het is een fors bedrag wat je uitgeeft, anderzijds als je hem vaak gebruikt en dit voor jaren vallen de kosten per werkstuk wel mee. Gebruik je hem een paar keer en verdwijnt hij dan in de kast, is het misschien beter een 2de handse te kopen en deze weer te verkopen als hij in de kast verdwijnt.
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.949
88
West-Friesland
Ik weet dat Wim Kluck als gereedschapshandelaar de deWalt verkiest boven de Makita.
Dat heeft hij een aantal weken terug nog gepost in ieder geval op een ander draadje ook over een lamellenfrees.
In ieder geval denk ik dat je voor de prijs op amazon geen betere koopt.
Anders ga je even naar een winkel waar ze beide hebben en vergelijk je even.
Je moet daar wel 'ex' voorzetten maar zijn mening wordt door mij wel altijd gerespecteerd en gewaardeerd.
Mvg,:).
 

arnev

Nieuw lid
12 nov 2014
18
0
Bedankt voor jullie bijdrage.
Heb nog enkele filmpjes op youtube bekeken ook. En uiteindelijk zal ik voor de dewalt gaan.
Bedankt!
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Je moet daar wel 'ex' voorzetten maar zijn mening wordt door mij wel altijd gerespecteerd en gewaardeerd.
Mvg,:).

@Spaander; ik wist niet helemaal zeker dat hij dat niet meer aktief was in die richting maar om dan al die topics af te lezen vond ik zoveel moeite, ik wist in ieder geval dat hij zowiezo handelaar was geweest en wat je zegt; z'n mening wordt ook door mij op prijs gesteld want je leest gewoon dat hij weet waar hij over praat.
 
Laatst bewerkt:

Jos Cuypers

Actieve deelnemer
12 aug 2013
424
36
Belgie - Tongeren
Gebruik de Lamello classic, geen dag spijt. ( en ben geen profi), maar of je 350 euro of 600 euro uitgeeft ..als hobby haal je het er toch nooit uit. Maar vergelijk het "laten maken" tegen het "zelf maken" ... dan heb je al snel de besparing en een degelijke machine erbij
Jos
 

ewoudk

Actieve deelnemer
16 apr 2013
305
9
Bollenstreek
Gebruik de Lamello classic, geen dag spijt. ( en ben geen profi), maar of je 350 euro of 600 euro uitgeeft ..als hobby haal je het er toch nooit uit. Maar vergelijk het "laten maken" tegen het "zelf maken" ... dan heb je al snel de besparing en een degelijke machine erbij
Jos

Hier ook de Classic! Sinds ik die kocht koop ik alleen nog maar kwalitatief gereedschap, als je ziet wat een verfijning die aanslag heeft :). En de rest van de machine.. Zwitserse kwaliteit zegt hier zeker iets.

Ik gebruik zelf ook de redenering van Jos en spaar zo(vaak wat langer door) om moois te kopen door te besparen op laten maken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.